0

معاون علمی رئیس جمهور: رونق استارت‌اپ‌های دیجیتالی مدیون توسعه اینترنت 4G است

معاون علمی رئیس جمهور: رونق استارت‌اپ‌های دیجیتالی مدیون توسعه اینترنت 4G است
بازدید 9


روح الله دهقانی فیروز آبادی معاون علمی رئیس جمهور ضمن پرداختن به لزوم پیشرفت فناوری در صنایع بزرگ اعلام کرد پیشرفت فناوری با همراهی هوش مصنوعی اتفاق می افتد.

روح الله دهقانی فیروز آبادی معاون علمی رئیس جمهور در مراسم یلدای کارآفرینان استارتاپی وجود فناوری‌های پیشرفته را امری ضروری برای توسعه صنایع بزرگ دانست و گفت:« جریان استارتاپ‌های دانش‌بنیان تقریبا 15 سال پیش در کشور شروع شد و امروز بعد از فراز و ‌نشیب‌های فراوان، یک زیست‌بوم بالنده داریم که با فعالیت قریب به 10 هزار شرکت دانش بنیان، بیش از 70 صندوق پژوهش فناوری، چندین شتابدهنده، دهها پارک علم و فناوری، مرکز رشد و .. موفقیت‌های خوبی کسب کرده‌ است.»

بیشتر بخوانید: معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان: توسعه هوش مصنوعی مغز را کوچک می‌کند

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور توسعه اینترنت 4G را علت رولت رونق استارتاپ‌ها اعلام کرد و افزود: «با وقوع این دو جهش زیرساختی که با سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی بر روی راهکارهای استارتاپی تامین کننده‌ نیازهای عمومی مردم مانند خرید، حمل و نقل و … همراه شد، موجی پرانرژی از استارتاپ‌های دیجیتال در کشور شکل گرفت که این موج، موفقیت‌های ارزشمندی هم کسب کرد و اقتصاد را رونق داد.»

دهقانی ضمن بیان این نکته که استارتاپ‌ها صرفا نوآور نیستند ادامه داد: « عمدتاً استارتاپ‌ها را کسب و کارهایی می‌شناسیم که به تازگی شروع به کار می‌کنند و ویژگی‌های خاص خود را دارند. تعاریف مختلفی برای استارتاپ وجود دارد به طور مثال مرکز کسب و کارهای کوچک آمریکا استارتاپ‌ها را مبتنی بر فرهنگ دره سیلیکون، شرکت‌های نوپایی می‌داند که عموماً حول محور تکنولوژی فعالیت می‌کنند و مقیاس‌پذیری یا قابلیت رشد بالایی دارند. این مفهوم در کشور ما دچار التقاط شده و هر کسب و کاری را که حتی فناورانه هم نباشد، استارتاپ تلقی می‌کنیم. در حالی که وقتی در مورد دانش‌بنیان‌ها صحبت می‌کنیم درباره زیست بومی سخن می‌گوییم که هسته و شالوده آن، فناوری روزآمد و دارنده سطح فناوری بالاتری در مقایسه با نرخ فناوری کشور است.»

او در ادمه بیان کرد که فضای استارتاپ‌های استارتاپی اکنون اشباع شده و برای تغییر نیاز به فناوری‌های نوآورانه دارد افزود: «جریان اقتصاد دیجیتال – با الگوگیری عموماً از آمریکا – زیرساخت‌هایی ایجاد کرد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، شتابدهنده‌ها، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و نوآوری و … عموماً با الهام از این بخش از اقتصاد شکل گرفتند. اکثر مراکز نوآوری و فضاهای کار اشتراکی که ما ایجاد کردیم، عمدتاً فضاهایی برای جمع شدن افراد هستند تا کارهایی را با رایانه انجام دهند. این فضا توانست با جلب نگاه و اقبال مردم موفقیت‌هایی را به همراه بیاورد اما این حوزه اکنون به مرز اشباع رسیده است.»

وی افزود: «واقعیتی که باید به آن توجه داشته باشیم، این است که اقتصاد دیجیتال که یکی از اساسی‌ترین پایه‌های تحقق صنعت بود، در کشور ما کامل نشده و تمام ظرفیت‌های خود را به بار ننشانده است به طوری که بسیاری از ظرفیت‌های این عرصه، همچنان مغفول هستند، از جمله اینکه هنوز حکمرانی داده در کشور ما چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی، محقق نشده است.»

معاون علمی رئیس جمهور در ادامه گفت: «کشور مملو است از فرصت‌هایی که می‌تواند به کمک اقتصاد دیجیتال، متحول شود؛ فرصت‌هایی که ریشه حل آنها در دولت و بخش خصوصی است. فرصت‌های متعددی در عرصه مسائل مهم و کلان کشور وجود دارد که بخش دولتی از جمله معاونت علمی، بخش خصوصی و فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال می‌توانند تحولات جدی را ایجاد کنند.»

دهقانی ضمن اشاره بر وجود هوش مصنوعی گفت: «در دوره جدید و طی سه تا چهار سال اخیر، تجربه موفق استارتاپ‌های حوزه اقتصاد دیجیتال جریان تازه‌ای را بیدار کرده است که 15 درصد باقی مانده اقتصاد سنتی بخش خصوصی است. این که مجموعه‌های بزرگ مانند فولاد، نفت و گاز، پتروشیمی‌ها و صنایع بزرگ به سوی سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصاد دیجیتال روی آورده‌اند، یک اتفاق نویدبخش است و نشان می‌دهد که اگر از اشتباهات گذشته درس بگیریم و یک بازسازی عالمانه در زیست‌بوم نوآوری ایجاد کنیم، جریان پرقوت و علاقمند جدید سرمایه گذاری را شاهد خواهیم بود.»

وی ضمن اشاره به اینکه در  زیست‌بوم نوآوری و فناوری نیاز به مراکز نوآوری شرکتی جدید داریم گفت: «مراکز نوآوری شرکتی به عنوان یکی از مؤلفه‌های جدید این زیست‌بوم با الهام گرفتن از تجربه گذشته مراکز نوآوری، رفع مسائل و اشتباهاتش و ایجاد الزامات جدید به محلی برای رفع نیازهای صنعت و بالندگی شرکت‌های جدید تبدیل شود.»

وی افزود: «وقتی در مورد نوآوری در بخش خصوصی حرف می‌زنیم، به هیچ عنوان منظور و مقصود ما بومی‌سازی و داخلی‌سازی قطعات و مهندسی معکوس و … نیست بلکه به این فکر می‌کنیم که زیست‌بوم نوآوری کشور بتواند زنجیره ارزش صنایع را با نگاه رو به آینده، تکمیل کند. باید مراقب باشیم دچار تحقیق و توسعه سنتی نشویم و نشان دهیم زیست‌بوم نوآوری و دانش بنیان می‌تواند یک تحقیق و توسعه واقعی را شکل دهد و زنجیره ارزش صنایع ما را تحول ببخشد.»

دهقانی در پایان این مراسم قانون جهش تولید دانش بنیان با ابزار اعتبار مالیاتی را محرکه اقتصاد دانش‌بنیان عنوان کرد و گفت: «اخیراً شاهد سرمایه گذاری 860 میلیارد تومانی فولاد مبارکه روی 26 شرکت دانش‌بنیان بودیم که 400 میلیارد از این سرمایه‌گذاری از محل اعتبار مالیاتی تامین شد. فرصت جدیدی که قانون جهش تولید دانش بنیان به صندوق‌های CVC می‌دهد، می‌تواند رقم زننده اتفاقات جدید  در حوزه‌های مختلف با عمق بالا باشد.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما راجع صحبت های معاون علمی رئیس جمهور چیست ؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش کامنت با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید