0

معاون رئیس جمهور: اینترنت طبقاتی خواسته خود استارتاپ‌ها است!

معاون رئیس جمهور: اینترنت طبقاتی خواسته خود استارتاپ‌ها است!
بازدید 147


فیروزآبادی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در یک اظهارنظر عجیب عنوان کرده است که اینترنت طبقاتی خواسته خود استارتاپ‌هاست. این در حالی است که پیش‌تر همین استارتاپ‌ها مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده‌ بودند.

روح‌الله دهقانی فیروز‌آبادی معاون علمی و فرهنگی ریاست‌جمهوری در شرایطی گفته: «اینترنت طبقانی خواسته استارتاپ‌هاست؛» که چندی پیش این استارتاپ‌ها با تصویب و اجرای این طرح مخالفت کرده بودند.

سرمایه گذاری پرسود و تضمینی دلاری

چندی پیش فیروزآبادی در یک نشست تخصصی نیز گفته بود که هم‌اکنون این طرح در برخی از استان‌های کشور اجرا شده و بهتر است که از آن به‌نام «اینترنت حرفه‌ای یا ویژه» یاد کنیم.

بیشتر بخوانید: وزیر ارتباطات:‌ تعیین سطح دسترسی اینترنت طبقاتی با کمیته فیلترینگ است!

به گفته دهقانی فیروزآبادی اینترنت طبقاتی خواسته خود استارتاپ‌ها است؛ اما چرا؟

دهقانی فیروزآبادی ۳۰ اردیبهشت در روز رویداد روابط عمومی در مورد بحث اینترنت طبقاتی که خود آن را اینترنت حرفه‌ای خوانده، گفت: «این راهکار و راهبرد میانی است که امیدوارم بتوانم انجامش دهم.»

در توییتر بخشی از صحبت‌های معاونت علمی منتشر شده که در آن دهقانی فیروزآبادی با اشاره به مهاجرت برخی از فعالان و شرکت‌های حوزه‌ فناوری به خاطر محدودیت‌های اینترنت گفته حداقل باید بتوانیم در همین کارخانه نوآوری آزادی اینترنتی به بچه‌ها بدهیم که متفاوت باشد:

مثل اینترنت دانشگاه. من دانشگاه که می‌روم، به موارد و دیتابیس‌هایی دسترسی دارم که اینترنت خانه‌ام به آن‌ها دسترسی ندارد. یا از قدیم سرعت اینترنت در دانشگاه بهتر از اینترنت خانگی بوده؛ موضوع سرعت بیشتر در دانشگاه هم در خیلی جاهای دنیا همین‌طور است.

به گفته دهقانی فیروزآبادی اینترنت طبقاتی خواسته خود استارتاپ‌ها است؛ اما چرا؟

او در ادامه گفته به هر حال در شرایط فعلی نمی‌توانیم به ۱۰۰ برسیم: «یا باید بگوییم صفر و بمیریم، یا می‌توانیم بگوییم بیایید به ۲۰ یا ۴۰ برسیم و برای بچه‌هایی که اینترنت برای آن‌ها مهم است تلاش کنیم. این‌ها را از خودم در نیاورده‌ام. همین بچه‌هایی که شاید الان بعضی‌هایشان اینجا باشند، می‌آیند پیش من می‌گویند نمی‌توانی برای ما کاری بکنی، لااقل ما اینجا [کارخانه نوآوری آزادی] بتوانیم اینترنت درست و حسابی داشته باشیم؟ این دغدغه‌ها از خود بچه‌ها منتقل می‌شود. این یک راه‌کار و راه‌برد میانی است که امیدوارم بتوانم انجامش دهم.»

دهقانی فیروزآبادی پیش‌از این‌هم در اواسط اردیبهشت در نشست خبری با رسانه‌ها گفته بود که معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری از پیشنهاددهندگان ارائه‌ «اینترنت خاص و حرفه‌ای» بوده و با وزیر ارتباطات نشست‌هایی برگزار کرده‌اند تا حداقل در تهران و استان‌های بزرگ مراکز هم‌آفرینی و نوآوری ایجاد شود و علاقه‌مندان به‌صورت «حرفه‌ای» از «شبکه‌ی ارتباطی قوی» استفاده کنند.

معاونت علمی در شرایطی از اینترنت طبقاتی دفاع می‌کند و آن را خواسته‌ استارتاپ‌ها و شرکت‌ها می‌داند که حدود ۱۰ روز پیش یک کارزار مردمی در مخالفت شدید با طرح اینترنت طبقاتی به راه افتاده که کاربران با امضای آن مخالفت خود را با این موضوع تبعیض‌آمیز اعلام کنند.

امضاکنندگان تصمیم گرفته‌اند حتی اگر به واسطه‌ شغل یا موقعیتشان از اینترنت بدون محدودیت برخوردار شدند هم از آن استفاده نکنند. در این بیانیه آمده است:

ما نسبت به خطرات و تبعات استفاده از مواهب این آپارتاید نوین هشدار می‌دهیم و آن را نوعی رانت جهت تطمیع نخبگان و متخصصان جامعه می‌دانیم.

آن‌ها همچنین تأکید کرده‌اند: «هیچ کس حق ندارد با رویکردی قیم‌مآبانه تصمیم بگیرد که چه کسی حق استفاده از چه محتوا و خدماتی را دارد یا ندارد.»

اگرچه دهقانی فیروزآبادی گفته که «بچه‌های استارتاپی» درخواست «اینترنت حرفه‌ای» داشته‌اند اما بسیاری از فعالان این حوزه مخالفت جدی خود را با این طرح بارها اعلام کرده‌اند. سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور هم به عنوان خانه‌ کسب‌وکارهای این حوزه مخالف اینترنت طبقاتی و تبعیض‌آمیز است و اعلام کرده که پیشنهاد استفاده از چنین رانتی را رد کرده است.

به گفته دهقانی فیروزآبادی اینترنت طبقاتی خواسته خود استارتاپ‌ها است؛ اما چرا؟

دی ماه سال گذشته رئیس نصر کشور در این‌باره نوشته که طرح‌هایی مانند اینترنت طبقاتی بستر افزایش رانت را فراهم می‌کنند و به مرور هم بی‌اثر می‌شوند:

در کنار مخالفت قطعی با فلسفه اینترنت طبقاتی، یقین داریم چنین پلتفرم‌هایی بدون امکان استفاده قانونی عموم کاربران، برای یک صنف خاص هم مزیت‌آور نخواهد بود و اتفاقاً می‌تواند لطمه سنگینی به اعتبار صنفی وارد کند.

همچنین سازمان نصر تهران هم اعلام کرده که اینترنت و vpn طبقاتی را ذره‌ای قبول ندارد. در کنار این سازمان، انجمن تجارت الکترونیک تهران هم در مخالفت با این طرح، آن را راهبردی غیرمنطقی، غیراخلاقی و بی‌ثمر دانست.

کسب و کارها از زمانی که فیلترینگ اینترنت در شهریور سال گذشته شدت گرفت با ارائه‌ مستندات زیان‌هایی که از محدودیت‌ها دیدند، از مجاری مختلف درخواست رفع محدودیت‌ها را مطرح کردند. اما این درخواست‌ها از سوی مسئولان به دسترسی متفاوت تعبیر شد که پیش از این هم برایش برنامه‌ریزی کرده بودند.

مخالفت با اینترنت طبقاتی برای بسیاری از کسب‌وکارها فقط بعد اخلاقی و حرفه‌ای ندارد، وقتی آن‌ها دسترسی داشته باشند و عموم مردم مجبور به سر و کله‌زدن با محدودیت‌ها شوند، کسب‌وکارها هم متضرر خواهند شد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص اظهارات معاون رئیس جمهور چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید