0

مصوبه جدید مجلس، تکه ای دیگر از پازل بزرگ طرح کنترل اینترنت [ مصاحبه اختصاصی مجله خبری آی تی و دیجیتال با حامد بیدی]

مجله خبری آی تی و دیجیتال با حامد بیدی]"> مصوبه جدید مجلس، تکه ای دیگر از پازل بزرگ طرح کنترل اینترنت [ مصاحبه اختصاصی تکراتو با حامد بیدی]
بازدید 265
مجله خبری آی تی و دیجیتال با حامد بیدی] " target="_blank" title="اشتراک در تلگرام" rel="nofollow" class="social telegram"> تلگرام


مجلس طی مصوبه‌ای، رسیدگی به تصمیمات شورای عالی فضای مجازی در دیوان عدالت اداری را منتفی کرد؛ مصوبه‌ای که به نظر می‌آید ادامه طرح کنترل اینترنت باشد.

آذری جهرمی، وزیر سابق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دیروز در واکنشی به سخن یکی از نمایندگان مجلس که گفته بود زنان بالای سی سال با شیعیان کشورهای دیگر ازدواج کنند، عنوان کرد سخنان این نماینده مجلس درواقع ترفندی است برای پرت کردن حواس مردم از مصوبه غم‌بار مجلس مبنی بر خارج شدن رسیدگی به تصمیمات شورای عالی فضای مجازی از دیوان عدالت اداری.

مستر بلیط

این اظهارات شروع یک داستان تازه است؛ داستانی که خط به خط شبیه روایت تکراری طرح صیانت نوشته شده است. اظهارات کارشناسان و حتی خود مجلس بعد از جلب توجه آذری جهرمی به این مصوبه نیز توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند.

در خصوص مصوبه جدید مجلس که شباهت زیادی به طرح صیانت دارد، مصاحبه‌ای داشتیم با حامد بیدی که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم.

طرح کنترل اینترنت یک نگاه حاکمیتی است

حامد بیدی از مخالفان سرشناس طرح صیانت بوده و هست. وی در ابتدا نگاه حاکم بر حوزه اینترنت را نگاهی با سیاست‌های کنترل گرایانه توضیح داد؛ نگاهی که شورای عالی فضای مجازی در اصل، بر اساس آن شکل گرفت. همچنین وی توضیح داد که مصوبه اخیر نیز در راستای به انجام رسیدن اهداف محدود کننده اینترنت است؛ از این جهت که دخالت افراد جامعه را در تصمیمات شورای عالی مجازی به صفر می‌رساند.

طرح کنترل اینترنت یک نگاه حاکمیتی است

وی در ادامه افزود: عدم پاسخگویی (شورای عالی فضای مجازی به مخالفت‌ها) اساسا خلاف روح حاکم بر جمهوری اسلامی است. مصوبه اخیر باعث می‌شود کوچک‌ترین احتمال پاسخ‌گویی به نهاد دیگر، مثل قوه قضاییه، منتفی شود.

بیدی در ادامه گفت: «پیش از این مصوبه، فعالیت‌های شورای عالی فضای مجازی در محدوده سیاست‌گذاری بود و اگر اشتباهی رخ می‌داد امید بر این بود که می‌توان به نهادی شکایت کرد تا تجدید نظری صورت گیرد.»

طرح کنترل اینترنت یک نگاه حاکمیتی است

مجله خبری آی تی و دیجیتال: البته در خصوص چگونگی دخالت و مخالفت در تصمیمات شورای عالی فضای مجازی مجلس توضیحاتی ارائه شده است. در توضیحات مجلس در این خصوص آمده:

موضوع عدم‌شمول صلاحیت دیوان عدالت اداری بر شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی برخلاف آنچه برخی رسانه‌ها به‌عنوان موضوعی جدید بازنمایی کرده‌اند، اصلاً موضوعی جدید نبوده و نیست.

این اظهار نظر نشان می‌دهد که از ابتدا نیز دخالتی در خصوص تصمیمات شورای عالی فضای مجازی صورت نمی‌گرفته است. اما سوالی که در ادامه به وجود می‌آید، این است که آیا آذری جهرمی به عنوان وزیر پیشین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از این موضوع بی اطلاع بوده که چنین اظهار نظری را بیان کرده است؟

بیدی: قانون‌گذاری شورای عالی فضای مجازی بر خلاف قانون اساسی است

با وجود اظهارات روابط عمومی مجلس در خصوص عدم‌شمول صلاحیت دیوان عدالت اداری بر شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی، بیدی تاکید می‌کند که مصوبه اخیر خلاف قانون اساسی است. بیدی می‌گوید:

شورای عالی فضای مصوباتی دارد که در واقع در جایگاه قانون است و در مقام قانون‌گذار عمل می‌کند. اتفاقی که در طرح صیانت نیز روی آن تاکید شده بود و شورای عالی فضای مجازی را به عنوان قانون‌گذار حوزه به رسمیت شناخته بود؛ درحالی‌که می‌دانیم قانون‌گذاری این شورا خلاف نص صریح قانون اساسی است و هیچ رکن دیگری جز مجلس حق قانون‌گذاری در این خصوص را ندارد از جمله شورای عالی فضای مجازی.

بیدی: قانون‌گذاری شورای عالی فضای مجازی بر خلاف قانون اساسی است

بیدی به مصوبات پیشین شورای عالی فضای مجازی که در حکم قانون تلقی شده است نیز اشاره کرد:

برای مثال می‌توانیم به مصوبه مربوط به شبکه ملی اطلاعات اشاره کنیم که در آن تاکید شده بر اینکه پهنای باند بین المللی به 30 درصد کاهش پیدا کند و هر سال از آن پانزده درصد کم بشود و این عملا به اختلال پلتفرم‌های بین‌المللی منجر می‌شود. این مصوبه از جنس قانون هم هست و نه سیاست‌گذاری.

وی در ادامه خاطر نشان کرد که به دلیل کارشناسانه نبودن این مصوبه، نه دولت قبل و نه دولت کنونی آن را اجرا نکرده‌اند. وی در ادامه گفت: به نظر می‌رسد که این مصوبه مغایر قانون اساسی است. اگر شورایی که بازوی اجرایی شورای مرکز ملی فضای مجازی است، غیر پاسخگو شود، قطعا منجر به انحراف خواهد شد. توقع می‌رود که شورای نگهبان این مصوبه را به دلیل مغایرت با سیاست‌های کلی نظام و مغایر بودن با قانون اساسی رد کند.

کلام آخر:

بیدی در آخر توضیح داد:  این مصوبه نیز مانند طرح صیانت، یکی از قطعات پازل بزرگ طرح کنترل اینترنت به شمار می‌رود؛ طرحی که اقلیت خاصی برای کنترل اینترنت به دنبال آن هستند و نام صیانت از اینترنت را بر خواسته خود می‌گذارند.

البته این پازل بزرگ قطعات دیگری هم دارد که از جمله آن می‌توان به کارهای زیرساختی که در مقیاس دولت در حال انجام شدن است، اشاره کرد. درست است که این مصوبه را نمی‌توان به صورت مستقیم به طرح صیانت ربط داد، اما در راستای اهداف طرح صیانت و با همان طرز تفکر در حال انجام است.

مجله خبری آی تی و دیجیتال: همان‌طور که خواندید، به نظر می‌رسد که بیانات مجلس با گفته‌های حامد بیدی اندکی در تناقض هستند. از آنجایی که هنوز مفاد این مصوبه به صورت عمومی اعلام نشده است، باید منتظر بود و دید که این مصوبه،‌ طبق گفته حامد بیدی، تا چه اندازه به طرح صیانت نزدیک است.

بیشتر بخوانید

نظر شما در خصوص مصوبه جدید مجلس در خصوص شورای عالی فضای مجازی چیست؟ آیا شما نیز این مصوبه را در ادامه طرح کنترل اینترنت می‌دانید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید