0

مزایای دیتاسنتر ابری (برتری آن نسبت به سایر دیتاسنترها چیست؟)

مزایای دیتاسنتر ابری (برتری آن نسبت به سایر دیتاسنترها چیست؟)
بازدید 90


مزایای دیتاسنتر ابری ؛ با روالی که جهان در حال حاضر پیش گرفته‌است تقریبا تمامی فعالیت‌ها به صورت آنلاین انجام می‌شوند. تقریبا تمامی امور روزمره به صورت اتوماتیک انجام می‌شوند و سرعت انجام آنها بالاتر می‌رود.

این تغییرات با روند افزایش جمعیت بیشترین تطابق را دارد. زیرا می‌تواند پاسخگوی نیازهای رو به رشد و سریع جامعه باشد. در جهت تسهیل روال امور، بسترهای به‌روزی برای فعالیت آنلاین ایجاد و عرضه شده‌است که پیشبرد کارها را سریع و آسان کند.سرویس‌های آنلاین در قالب رایانش ابری ارائه می‌شوند تا دسترسی به منابع را برای تمامی افراد و صاحبان کسب‌وکار راحت‌تر  کند. بعنوان یک سرویس کلود که توسط ابر زس  ارائه می‌شود، می‌توان دیتاسنتر ابری را نام برد.

مستر بلیط

دیتاسنتر چیست؟

برای درک کامل دیتاسنتر می‌بایست ابتدا در مورد اینکه سرور چیست اطلاع داشته باشیم. سرور به کامپیوتری گفته می‌شود که همیشه روشن و فعال است و  باید همیشه اجازه دسترسی به اطلاعات سایت را به کاربران آن بدهد. کاربران ممکن است در هر ساعتی از شبانه‌روز به سایت مراجعه کنند و نیاز به دسترسی به اطلاعاتی که در آن هست را داشته باشند. به همین دلیل سرورها همیشه فعال هستند تا بتوانند دسترسی به سایت را همیشه و در هر ساعتی ایجاد کنند. سرورها همگی در فضایی حفظ و نگهداری می‌شوند که دیتاسنتر نامیده می‌شود.

با توجه به اینکه سرورها همیشه فعال و پاسخگو هستند، گرمای زیادی تولید می‌کنند و در صورتیکه این دما دفع نشود، به ساختارهای فیزیکی آن آسیب وارد می‌کند. به همین دلیل دیتاسنتر باید در دمای پایین و ثابتی نگهداری شود تا سلامت فیزیکی و عملکردی آن تامین شود. بعلاوه، نیروی متخصص در زمینه فناوری اطلاعات نیز باید به صورت مداوم در دیتاسنتر حضور داشته باشد تا شرایط آن را کنترل کند. همچنین، نرم‌افزارهای کاربردی برای ارتقا و به‌روزرسانی سرور مورد نیاز هست که همگی توسط این نیرو تامین می‌شود.

دیتاسنتر ابری چیست

مزایای دیتاسنتر ابری (برتری آن نسبت به سایر دیتاسنترها چیست؟)

دیتاسنتر ابری نوعی سرویس است که در قالب رایانش ابری ارائه می‌شود. در رایانش ابری خدمات در فضای ابری در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. برای ایجاد دیتاسنتر ابری تعداد زیادی از دیتاسنترها از طریق فضای ابری باهم ارتباط برقرار می‌کنند و منابع خود را به اشتراک می‌گذارند. نکته‌ای که در مورد دیتاسنتر ابری وجود دارد و یکی از مزیت‌های آن محسوب می‌شود این است که بعد مسافت اهمیتی ندارد. نیاز نیست که دیتاسنترها در فاصله کمی نسبت به همدیگر قرار داشته باشند، ارتباط آنها از طریق فضای ابری محدودیت‌های مکانی را از بین می‌برد. این دیتاسنترها از طریق برنامه نویسی‌ای که تحت سرور انجام می‌شود با سایر دیتاسنترها ارتباط برقرار می‌کنند و منابع خود را به اشتراک می‌گذارند. این گونه ارتباط مزایای زیادی برای دیتاسنتر ایجاد می‌کند.

نکته مهمی که در مورد دیتاسنتر ابری باید در نظر بگیریم این است که شما می‌توانید تمام کارهایی که با سرورهای اختصاصی انجام می‌دهید، با این دیتاسنتر نیز انجام دهید. در واقع این سیستم محدودیتی برای دسترسی ایجاد نمی‌کند. تمام اعمال زیر را می‌توانید با دیتاسنترهای ابری انجام دهید:

  • چیدن سرورهای مختلف با کانفیگ‌های مختلف
  • نصب سیستم عامل‌های دلخواه و متفاوت
  • تنظیمات فایروال و باز و بسته کردن پورت
  • ایجاد شبکه اختصاصی و روتر مجازی
  • مدیریت کامل فضای ذخیره‌سازی و ساخت دیسک‌ها به مقدار دلخواه
  • توزیع بار و لود بالانس خودکار

مزایای دیتاسنتر ابری

ارتباطی که از طریق رایانش ابری با دیتاسنترها برقرار می‌شود ویژگی‌های مثبتی به آن می‌دهد که باعث برتری این سیستم نسبت به دیتاسنترهای درون سازمانی می‌شود. از جمله مزایای دیتاسنتر ابری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش هزینه

مهم‌ترین مزیتی که دیتاسنتر ابری برای کسب‌وکارها دارد، کاهش هزینه است. اگر هنگام راه‌اندازی بیزنس خود دیتاسنتر شخصی تهیه کنید، هزینه‌ی گزافی را متحمل خواهید شد. این هزینه شامل تامین سخت‌افزار، نرم‌افزار، سیستم و تجهیزات، منابع تغذیه و اجرای شبکه است. بعلاوه بخشی از هزینه برای تهیه و راه‌اندازی سیستم‌های تهویه و نیروی متخصص برای نگهداری و به‌روزرسانی دیتاسنتر نیاز است. با توجه به وارد ذکر شده بهتر است این بودجه به بخش‌های دیگری اختصاص داده شود، به افرادی که آماده شروع کار در فضای آنلاین هستند پیشنهاد می‌شود که از دیتاسنتر ابری استفاده کنند.

وقتی از دیتاسنتر ابری استفاده می‌کنید دیگر نیازی نیست هزینه‌ای برای موارد اعلام شده پرداخت کنید، صرفا از خدماتی که ارائه می‌شود استفاده می‌کنید و مبلغی را برای بهره‌مندی از سرویس ارائه دهنده می‌پردازید. پرداخت در سیستم‌های رایانش ابری به صورت “pay-as-you-go” یا پرداخت به میزان مصرف است.

نداشتن اتصال فیزیکی

با توجه به اینکه این خدمات در بستر اینترنت و فضای ابری ارائه می‌شوند، وابستگی به یک نقطه خاص ندارند. این ارتباط ابری که ایجاد شده‌است شرایطی خاصی را فراهم می‌کند. با توجه به سیستم بکاپ‌گیری منحضر به فرد ابر زس، اگر تمام دیتاسنترها باهم down شوند و فقط یکی فعال باشد، شما می‌توانید به راحتی به اطلاعات تمام سرورها از طریق همان یک دیتاسنتر فعال دسترسی پیدا کنید. در نتیجه اگر سایتی از این بستر استفاده کند، همیشه و در همه حال فعال است.

امنیت

همانطور که پیش‌تر متوجه شدیم، در این مدل خدمات ارتباط بین دیتاسنترهای مختلف از طریق فضای ابری ایجاد می‌شود، اطلاعات وب سایت در نقاط مختلفی ذخیره می‌شود. در نتیجه امنیت سایت شما تامین است، زیرا حتی اگر یکی از دیتاسنترهایی که در تشکیل این فضای ابری نقش دارند فعال باشد، سایت شما در دسترس کاربر و ارائه دهنده خدمات است.

دیتاسنتر ابری برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟

وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که رو به رشد هستند و نیازمند پاسخگویی سریع با عملکرد مناسب به مشتری‌های خود دارند، می‌توانند از مشتری‌های دیتاسنتر ابری باشند. استارتاپ‌های رو به رشد و خدمات الکترونیک شرکت‌های دولتی و خصوصی می‌توانند در بستر دیتاسنتر ابری با هزینه مقرون به صرفه‌ای به کار گرفته شود.

مزایای دیتاسنتر ابری (برتری آن نسبت به سایر دیتاسنترها چیست؟)

خدمات سرور ابری زس

ابرزس یکی از مجموعه‌هایی است که در زمینه ارائه خدمات رایانش ابری در ایران با بهترین کیفیت فعالیت می‌کند. تمام افرادی که در این مجموعه مشغول به کار هستند دانش بالایی در این زمینه دارند و بستر مناسبی برای رشد و فعالیت کسب‌وکارها را در فضای آنلاین ایجاد می‌کنند. با خرید سرورهای ابری زس می‌توانید از خدمات منحصر به فرد آن برخوردار شوید:

  • تمام اطلاعات در سه لایه ذخیره و نگهداری می‌شوند تا احتمال هرگونه از دست رفتن اطلاعات را از بین ببرد.
  • از تمام سرویس‌ها بکاپ‌گیری انجام می‌شود.
  • مکانیسم‌های HA به گونه‌ای هستند که در صورت بروز هرگونه حادثه فیزیکی، سرور شما از دسترس خارج نمی‌شود.

.

پایان خبر/

مجله خبری آی تی و دیجیتال

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید