0

مدیر رگولاتوری: کیفیت پایین اینترنت تصور واهی مردم است!

مدیر رگولاتوری: کیفیت پایین اینترنت تصور واهی مردم است!
بازدید 112


به گفته مدیر رگولاتوری، کیفیت پایین اینترنت یک تصور واهی‌ست که مردم بوجود آورده‌اند. وی توصیه کرده برای تجربه کاربری بهتر مردم از فیلترشکن استفاده نکنند.

مدیرکل نظارت بر سرویس‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی معتقداست، کیفیت پایین اینترنت یک تصور واهی‌ست که مردم خود آن را بوجود آورده‌اند. او ادامه داد که کیفیت خدمات ارتباطی مطلوب است و کم‌فروشی نکنید. وی همچنین عنوان کرد که کاهش سرعت اینترنت به‌دلیل استفاده از فیلترشکن است و اگر آن را خاموش کنید افزایش سرعت خواهید داشت. اما آیا این اظهارات مدیر رگولاتوری می‌تواند توجیه خوبی برای سرعت نامطلوب اینترنت در کشور باشد؟

بیشتر بخوانید: باهمتا: مخالفت با اینترنت طبقاتی مسئولیت اجتماعی است!

توضیحات مدیر رگولاتوری درارتباط با کیفیت پایین اینترنت

در روزهایی که تجربه مردم در استفاده از اینترنت تبدیل به مبارزه‌ای لحظه‌به‌لحظه برای گذر از فیلترینگ شده و اختلال‌ها دسترسی را کند و بی‌کیفیت می‌کنند محمد امامی معتقد است کاهش کیفیت اینترنت به‌خاطر برداشت مردم است، آن‌ها بسته‌هایشان را زودتر از دست می‌دهند و از فیلترشکن استفاده می‌کنند.

امامی در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفته: «نارضایتی مردم در مورد وضعیت اینترنت را باید از جنبه‌های فنی بررسی کرد و به مواردی چون کیفیت، قیمت و اطمینان مردم از ارائه سرویس اشاره کرده است. او تأکید کرد که استفاده از فیلترشکن تا ۲۰ درصد سرعت اینترنت را کاهش می‌دهد.»

پیش از این وزیر ارتباطات هم در پاسخ به نارضایتی از کاهش کیفیت و سرعت اینترنت این موضوع را به گردن استفاده از فیلترشکن انداخته و گفته بود:

اگر مردم با سرعت اینترنت مشکل دارند به‌خاطر استفاده از فیلترشکن‌ها است.

توضیحات مدیر رگولاتوری درارتباط با کیفیت پایین اینترنت 

اما حالا امامی علاوه بر فیلترشکن‌ها، به نوع مدیریت بسته‌های اینترنتی مردم و حتی به ذهنیت آن‌ها در استفاده از اینترنت هم به عنوان دلایل کاهش کیفیت اینترنت اشاره کرده است.

به گفته این مدیر رگولاتوری تعرفه‌ی اپراتورهای اینترنت دائماً در سازمان کنترل می‌شود و اگر تخلفی صورت گیرد طبق روال‌های جاری سازمان برخورد می‌شود: «نتایج اقدامات هم مشهود و قابل دفاع است.» همچنین این سازمان به‌صورت دائم، آنلاین و میدانی در حال پایش کیفیت همه اپراتورها است و اضافه کرده بر این اساس کیفیت بسترهای مخابراتی، دسترسی مشترکان به اینترنت بهبود پیدا کرده یا بدتر نشده است:

این موضوعی است که بر اساس شاخص‌هایی که در مصوبات داریم و بر اساس آن چیزی که در بین تمام اپراتورها و رگولاتورهای دنیا پذیرفته شده و اعداد و ارقامی که بر اساس استانداردهایی اندازه‌گیری می‌شود، به دست آمده است. این یک واقعیت که وضعیت شبکه ارتباطی، وضعیت مطلوبی دارد و برخی از شاخص‌های آن بهبود پیدا کرده و برخی دیگر از شاخص‌های آن حداقل بدتر نشده و ثابت مانده‌ است.

امامی احساس ایجادشده در مورد کیفیت اینترنت را به برداشت مردم مرتبط دانسته: «می‌توان گفت که احساسی که ایجاد شده‌ است شاید یک سابقه‌ای در بین مردم دارد و برمی‌گردد به برداشت مردم. اگر بخواهیم آن را بررسی کنیم، برای مثال زمانی که اپراتورهای ما چه در حوزه ثابت و چه در حوزه سیار، سرعت دسترسی مشترکین را روی شبکه‌هایشان افزایش دادند، در حوزه تلفن همراه که می‌توان گفت همه مردم آن را حس کردند؛ سرعت اینترنت از EG ارتقاع پیدا کرد به ۴G، عملاً محدودیت‌های مردم و کاربران برای دسترسی به شبکه‌ها و خدمات سرویس اینترنتی خیلی آسان‌تر شد و یا ارتقا ۳G به ۴G را داشتیم.»

به گفته او دسترسی مردم به شبکه‌های اینترنتی افزایش پیدا کرده و اینترنت به صورت حجمی ارائه می‌شود اما مردم سریع‌تر حجم خود را از دست می‌دهند:

کاربران بیشتر از محتواهای ویدیویی و عکس استفاده می‌کنند و یا بازی می‌کنند، در تمامی این‌ها هر چقدر کیفیت محتوا بالا رود، پهنای باند و حجم اینترنتی که نیاز دارند بالا می‌رود. هرکسی به عنوان کاربر می‌تواند این موضوع را تجربه کند و صحت این حرف را به عین ببیند.

توضیحات مدیر رگولاتوری درارتباط با کیفیت پایین اینترنت 
توضیحات مدیر رگولاتوری درارتباط با کیفیت پایین اینترنت

امامی همچنین شکایت و نارضایتی را رد کرده و گفته تقریبا هیچ کم‌فروشی در شبکه‌های ارتباطی وجود ندارد. او درباره استفاده از فیلترشکن‌ها هم گفته: «به این سرویس‌ها قطعا یک بار اضافه و یا یک حجم اضافی اختصاص پیدا می‌کند. به زبان ساده به دلیل این که تونل ایجاد می‌شود، فرض کنید داخل یک تونل، تونل دیگر ایجاد شود، همان تونل هم بخشی از آن فضای تونل اول را اشغال می‌کند و به حجم داده‌ای نیازمند است. فیلترشکن‌ها در کندی اینترنت می‌تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد که می‌توان گفت حدود ۲۰ درصد کاهش سرعت اینترنت، مرتبط می‌شود به استفاده از فیلترشکن‌ها.»

امامی در ادامه نقش فیلترشکن‌ها بر زودتر تمام شدن بسته اینترنتی تاکید کرده که در این سال‌ها سعی بر تعیین سهم بیشتر ترافیک داخل نسبت به بین‌الملل بوده به این ترتیب که بخشی از اینترنتی که کاربر استفاده می‌کند به بخش داخلی اختصاص پیدا کند:

زمانی که از سرویس‌های خصوصی مانند فیلترشکن‌ها استفاده می‌شود، در واقع باعث جلوگیری از تشخیص آن سرویس ارائه‌دهنده نسبت به سرویس‌های داخلی و بین الملل می‌شود و در واقع اگر شما از سرویس‌های داخلی با فیلترشکن و یا سرویس‌های خصوصی استفاده کنید، به جای اینکه متناسب با مقررات استفاده از سرویس‌های داخلی حساب شود، تماما محاسبه می‌شود و تشخیص این مسئله بر عهده سامانه‌ها است که IP شما را بررسی می‌کنند. همین امر باعث زودتر تموم شدن بسته اینترنتی شما می‌شود.

به گفته او: «طبق مصوبه ۲۴۸ و ۲۵۱ کمیسیون تنظیم مقررات، کاربران باید بدانند، اگر با فیلترشکن بخواهند از سرویس‌های داخلی استفاده کنند، برای آن‌ها تمام‌بها محاسبه می‌شود، همانند استفاده از سرویس های خارجی است. وی ادامه داد:

همین امر باعث می‌شود تا ذهن مشترکین به این سمت می‌رود که بسته‌ها زود‌تر تمام می‌شود. برای رضایت مردم، کانال‌های ارتباطی قرار داده‌ایم که اگر نسبت به چنین موضوعاتی شکایت دارند و یا تداخلی برای آن‌ها بوجود آمده است، می‌توانند در کانال ۱۹۵ شکایات خود را مطرح کنند و پاسخ مکتوب بگیرند.

توضیحات مدیر رگولاتوری درارتباط با کیفیت پایین اینترنت 
توضیحات مدیر رگولاتوری درارتباط با کیفیت پایین اینترنت

امامی در ادامه پیشنهادهایی هم به کاربران داده تا اینترنت خود را بهینه‌سازی کنند. او گفته کاربران دسترسی به‌روزرسانی سرویس‌ها و برنامه‌ها را تحت کنترل خودشان درآورند، دانلود فیلم و عکسشان هم خودکار نباشد و از فیلترشکن هم استفاده نکنند.

در نهایت او در پاسخ به ماجرای قطع ۱۰ دقیقه‌ای اینترنت گفته اختلال پیش می‌آید و در قالب مسائل مالی بین زیرساخت و اپراتورهای دیگر قابل حل و فصل است.

توصیه به استفاده نکردن از فیلترشکن در شرایطی از سوی مسئولان تکرار می‌شود که سرویس‌های پرکاربرد و مهم فیلترشده فقط به اینستاگرام و واتساپ که در ماه‌های گذشته فیلترشده‌اند محدود نیست. نه فقط بسیاری از مشاغل برای دستیابی به ابزارهای کارشان به سرویس‌های فیلترشده نیاز دارند که همه ما به فیلترشکن نیاز داریم تا به اینترنت آزاد دسترسی داشته باشیم.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص کیفیت پایین اینترنت چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید