0

مایکروسافت و متا با تقلید از گوگل از تکنولوژی هوش مصنوعی استفاده می‌کنند!

مایکروسافت و متا با تقلید از گوگل از تکنولوژی هوش مصنوعی استفاده می‌کنند!
بازدید 242


مایکروسافت و متا به تقلید از گوگل قصد استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی برای کاهش مصرف انرژی مراکز داده‌ی خود را دارند، با ما باشید.

مستر بلیط

مدت زیادی است که گوگل برای کاهش هزینه‌های مراکز داده از تکنولوژی هوش مصنوعی استفاده می‌کند. طبق اخبار جدید، کمپانی متا و مایکروسافت نیز در صدد انجام این کار هستند.

روزانه میلیاردها نفر از برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها و سرویس‌هایی استفاده می‌کنند که مراکز داده وظیفه‌ی پردازش محاسبات مربوط به آنها را بر عهده دارند. بودن در این مراکز، برای کارگرانی که آن‌ها را می‌سازند یا از آن‌ها نگه‌داری می‌کنند بسیار خطرناک است، زیرا کارگران در مواقعی مجبور می‌شوند تجهیزات الکتریکی مرکز داده را در شرایطی سخت تعمیر کنند.

بیشتر بخوانید: حل مشکلات و خطاهای رایج ویندوز 11

استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی گامی نو برای کاهش هزینه‌ها

در مراکز داده، کارگران در معرض برخی از مواد شیمیایی همچون کلر هستند، این ماده‌ که به‌عنوان که ضدعفونی‌کننده برای آب گردشی استفاده می‌شود، از طریق سیستم‌های خنک‌ کننده‌ مایع در رایانه‌ها و سرورها به گردش در می‌آید. در سال 2015، نشت گاز کلر در مرکز داده‌ی کمپانی اپل پنج تن از این کارگزان را مسموم و راهی بیمارستان کرد.

ماکروسافت و متا با تقلید از گوگل از تکنولوژی هوش مصنوعی استفاده می‌کند!

وبلاگ TechCrunch گزارشی منتشر کرد که در آن گفته می‌شود، اگر چه مراکز داده‌‌ی امروزی در مقایسه‌ با گذشته ایمن‌تر‌‌ هستند، اما برخی از کمپانی‌های فناوری در جست‌وجوی روشی هستند که با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی، از بروز مشکلات ایمنی جلوگیری کنند.

برای مثال، مایکروسافت در حال توسعه‌ی نوعی سیستم تکنولوژی هوش مصنوعی است. این سیستم وظیفه‌ی تجزیه‌ و تحلیل داده‌های طیف وسیعی از منابع را بر عهده دارد و  در صورت مشاهده هر گونه اختلال، هشدارهایی به تیم‌ ساخت‌ و ساز مرکز داده ارسال می‌کند تا از بروز حوادث ایمنی جلوگیری کرده و یا تاثیرات ناشی از آن‌ها را کاهش دهد.

به نظر می‌رسد هدف مایکروسافت توسعه‌ی سیستمی مکمل است، تا با استفاده از آن بتواند مشکلات برنامه‌های ساخت مرکز داده را شناسایی و پیش‌بینی کند. در صورت عملی شدن این راه کار، هزینه‌ها نیز در مراکز داده کاهش می‌یابد. طبق مصاحبه‌ی یکی از سخنگویان ماکروسافت با این وبلاگ، در حال حاضر این ایده‌ها و ابتکارات، در مرحله‌ی آزمایش و سنجش هستند، اما تا اواخر سال جاری در محیط‌های واقعی از آن‌ها استفاده خواهد شد.

کمپانی متا هم ادعا می‌کند که در حال بررسی روشی است که طبق آن، تکنولوژی هوش مصنوعی می‌تواند با پیش‌بینی نحوه‌ی عملکرد مراکز داده‌های این کمپانی، میزان خطر را کاهش دهد و محیط‌ کاری امنی را ایجاد کند. متا همچنین اعلام کرد که در حال کار بر روی توسعه‌ی مدل‌های فیزیکی برای شبیه‌سازی شرایط جدید است، این مدل‌ها برای معرفی به مدل‌های هوش مصنوعی ساخته می‌شوند و وظیفه‌ی بهینه‌سازی مصرف انرژی را بر عهده دارند. البته از دیگر وظایف آن‌ها می‌توان به کاهش مصرف انرژی خنک‌کننده و جریان هوا را در سرورها اشاره کرد. سخنگوی متا در مصاحبه با وبلاگ TechCrunch چنین اعلام کرد:

در حال حاضر به داده‌های عملیاتی زیادی از مراکز داده‌ی کمپانی خود دسترسی پیدا کرده‌ایم. البته مقدار مصرف انرژی هر سرور و دستگاه در شبکه متفاوت است و بر اساس بار کاری آن‌ها تعریف می‎‌شود. با توجه به این مساله، میزان تولید گرمای هر سرور هم با دیگزی متفاوت است.

بیشتر بخوانید: تلگرام پریمیوم با پرداخت اشتراک 4.99 دلار ماهانه رسما منتشر شد

هوش مصنوعی چه منعفتی برای شرکت‌ها دارد؟

البته به نظر می‌رسد شرکت‌ها انگیزه‌هایی بیشتر از افزایش ایمنی دارند و می‌خواهند همیشه مراکز داده خود را شرایط اوج خود نگه‌دارند.  اختلال و قطعی در مراکز داده برای شرکت‌ها هزینه‌های هنگفتی را در بر دارد و این هزینه‌ها همچنان در حال افزایش است. با توجه به نظرسجی سال 2020 در موسسه‌ی IT Uptime؛ شرکت مشاوره‌ی فناوری اطلاعات، بیش از یک‌سوم مالکان و اپراتورهای مراکز داده اعلام کردند که در طی سال گذشته حداقل برای یک بار در مراکز خود، قطعی و اختلال برق بزرگی را تجربه کرده‌اند.

همچنین در این نظرسنجی، به ازای هر شش نفر شرکت‌کننده، یک نفر ادعا داشت که قطعی برق برای آن‌ها هزینه‌ای بیش از یک‌میلیون دلار همراه داشته است. این در حالتی است که طبق نتایج نظرسنجی همین مرکز در سال 2019، از هر ده نفر شرکت کننده یک نفر به هزینه‌های میلیون‌دلاری ناش از قطعی برق مراکز داده اشاره کرده است.

ماکروسافت و متا با تقلید از گوگل از تکنولوژی هوش مصنوعی استفاده می‌کند!

کمپانی متا بیش از 20 مرکز داده در سراسر جهان دارد و در بین آنها می‌توان از پروژه‌های جدید این کمپانی در شهر تگزاس و میسوری نام برد. هزینه‌های این دو مرکز در مجموع بالغ بر 1.6 میلیارد دلار است. و حالا در حالی که مایکروسافت مدیریت بیش از 200 مرکز داده را بر عهده دارد، به تازگی اعلام کرده است که در آینده، بین 50 تا 100 مرکز داده جدید نیز خواهد ساخت.

تکنولوژی هوش مصنوعی می‌تواند فرصتی برای صرفه‌جویی در انرژی و در نتیجه‌ صرفه‌جویی در هزینه‌های مراکز داده را فراهم کند. این ویژگی از جنبه‌های جذاب فناوری بر ای شرکت‌های بزرگ محسوب می‎شود. در سال 2018 ، کمپانی گوگل ادعا کرد که سیستم‌های هوش مصنوعی‌ که توسط دیپ‌مایند (DeepMind) عرضه می‌شود، به‌طور متوسط نقش کاهش 30 درصدی در مصرف انرژی مراکز داده‌ این شرکت داشته است.

از دیگر ویژگی‌های تکنولوژی هوش مصنوعی باید به تنظیم‌ مصرف انرژی و  کاهش ردپای محیطی اشاره کرد. طبق گزارش آژانس تحقیقات محیطی، حدود 1 درصد از تقاضای جهانی برق به مراکز داده تعلق دارد و تقریبا 0.3 درصد از دی‌اکسیدکربن منتشر شده در سال 2020 نیز از طریق این مراکز بوده است. همچنین جالب است بدانید، هر مرکز داده‌ی به طور متوسط روزانه بین سه تا پنج گالن مصرف آب دارد. این مقدار مصرف آب معادل میزان مصرف یک شهر با جمعیت بین 30 تا 50 هزار نفر است.

DeepMind در خصوص این ادعا گفت: به تازگی به‌ روز رسانی جدیدی در سیستم‌های مدیریت مرکز داده‌ی آن‌ها اعمال نشده است. شرکتهایی مانند IBM و آمازون نیز از صحبت در رابطه با این مساله خودداری کردند. به هر حال، کمپانی متا و مایکروسافت اعلام کردند که در حال حاضر در مراکز داده‌ی خود از تکنولوژی هوش مصنوعی برای نظارت و کنترل مصرف انرژی خود استفاده می‌کنند.

کمپانی متا اعلام کرد که از یادگیری تقویتی برای کاهش میزان هوایی که به سیستم‌های خنک‌کننده‌ی مراکز داده پمپ می‌شود، استفاده کرده است. در توضیح باید بگویم که یادگیری تقویتی نوعی سیستم مبتنی‌بر تکنولوژی هوش مصنوعی است که می‌تواند مشکلی را با آزمون‌ و خطا حل کند. بهینه‌سازی جریان هوا در مراکز داده‌های این کمپانی بسیار مهم است زیرا در بیشتر مراکز از هوای محیط بیرونی و سیستم‌های خنک‌کننده‌ی تبخیری استفاده می‌شود.

مدتی قبل مایکروسافت گفته بود که می‌خواهد تا سال 2025 تغییراتی در مراکز داده‌ی خود ایجاد کند، تا با این تغییرات انرژی مورد نیاز آن‌ها 100 درصد با استفاده از منابع تجدیدپذیر تامین گردد. کمپانی متا در سال 2020 به طور رسمی اعلام کرد که به این هدف در مراکز داده‌ی خود رسیده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی در مراکز داده‌ها چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید.

منبع: TechCrunch

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید