0

مایکروسافت از برچسب‌گذاری تصاویر ساخته شده با هوش مصنوعی برای جلوگیری از نشر اخبار دروغین خبر داد

مایکروسافت از برچسب‌گذاری تصاویر ساخته شده با هوش مصنوعی برای جلوگیری از نشر اخبار دروغین خبر داد
بازدید 82


برچسب‌گذاری تصاویر ساخته شده با هوش مصنوعی شیوه جدید مایکروسافت برای مبارزه و جلوگیری از نشر اخبار کذب و سوءاستفاده از اعتماد مردم است.

مایکروسافت از برچسب‌گذاری تصاویر ساخته شده با هوش مصنوعی به‌منظور جلوگیری از نشر اخبار کذب و دروغ خبر داد. یکی از ویژگی‌های بارز تکنولوژی هوش مصنوعی که از چندی پیش تاکنون رواج پیدا کرده است، قابلیت تصویرسازی است که با این قابلیت می‌توان هرچیزی را که در ذهن دارید به رشته تصویر درآورید.

سرمایه گذاری پرسود و تضمینی دلاری

البته این موضوع یک نگرانی ایجاد کرده است و آن هم امکان نشر اخبار دروغ و سوءاستفاده از این تکنولوژی و اعتماد مردم است که غول نرم‌افزاری جهان با برچسب‌گذاری بر این موضوع به جنگ با افراد سودجو می‌رود.

بیشتر بخوانید: دستیار هوش مصنوعی کوپایلت برای ویندوز 11 معرفی شد

ویژگی برچسب‌گذاری تصاویر ساخته شده با هوش مصنوعی فراهم خواهد شد

همین چند وقت پیش عکسی از پاپ با کاپشن سفید و بلندی به‌ تن در شبکه‌های اجتماعی دست‌ به دست شد که بعداً معلوم شد جعلی است و با هوش مصنوعی مولد Midjourney ساخته شده است. میدجرنی جای دیگری هم باعث شد تصویری کاملا جعلی برنده مسابقه عکاسی شود! خلاصه که این‌روزها هوش مصنوعی چنان در تولید تصاویر واقع‌گرایانه پیشرفت کرده است که به‌سختی می‌توان فرق تصویر جعلی از واقعی را تشخیص داد.

تا اینکه مایکروسافت در رویداد بیلد امسال اعلام کرد قرار است تا چند ماه دیگر تمام تصاویر و حتی ویدیوهای تولید‌شده با هوش مصنوعی این شرکت را با واترمارک رمزنگاری شده مشخص کند.

البته این واترمارک قابل دیدن نیست و برای تشخیص آن در متادیتای تصویر، وب‌سایت‌ها لازم است از استانداردی به‌نام «ائتلاف برای منشأ و اصالت محتوا» (C2PA) استفاده کنند که با استفاده از ورودی‌های ادوبی، مایکروسافت، آرم، اینتل و پلتفرم رسانه تصویری Truepic ایجاد شده است. تنها با پذیرفتن و استفاده از این استاندارد، وب‌سایت‌ها می‌توانند به کاربران هشدار دهند که تصویری با هوش مصنوعی تولید یا ویرایش شده است.

ویژگی برچسب‌گذاری تصاویر ساخته شده با هوش مصنوعی فراه خواهد شد
استاندارد C2PA از طریق آیکون و پا‌پ‌آپ به کاربران می‌گوید کدام تصویر با هوش مصنوعی ایجاد شده است

فعلاً که مایکروسافت پیش‌قدم شده تا از استاندارد C2PA برای برچسب‌گذاری تصاویر و ویدیوهای تولید شده با هوش مصنوعی استفاده کند؛ اما معلوم نیست ابزارهای مولد تصویر دیگر هم حاضر به پذیرفتن این استاندارد باشند یا خیر. C2PA از پشتیبانی ادوبی برخوردار است که اخیرا طیف وسیعی از ابزارهای هوش مصنوعی خود را از جمله Adobe Firefly برای رقابت با میدجرنی معرفی کرده و حتی با چت‌بات بارد گوگل هم ادغام شده است.

گوگل نیز اعلام کرده که از متادیتا برای مشخص کردن تصاویر ایجادشده با هوش مصنوعی استفاده خواهد کرد. شاتراستاک و میدجرنی نیز دستورعمل‌های جداگانه‌ای را برای علامت‌گذاری تصاویر ایجادشده با هوش مصنوعی مولد پذیرفته‌اند. بااین‌حال، یکی از برجسته‌ترین شرکت‌های هوش مصنوعی مولد، یعنی Stability AI خالق Stable Diffusion هنوز تمایلی به پذیرفتن استانداردی شبیه C2PA از خود نشان نداده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درخصوص برچسب‌گذاری تصاویر ساخته شده با هوش مصنوعی توسط مایکروسافت چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید