0

ماموریت آرتمیس 1 به اواخر اکتبر موکول شد؛ ناسا ناتوان در حل مشکل!

ماموریت آرتمیس 1 به اواخر اکتبر موکول شد؛ ناسا ناتوان در حل مشکل!
بازدید 255


نشت سوخت SLS احتمالا ماموریت آرتمیس 1 را تا اکتبر (مهر ماه) به تعویق می‌اندازد. ناسا تا به الان از حل این مشکل ناتوان بوده است.

آبان تتر

سیستم پرتاب فضایی نسل بعدی ناسا احتمالا در ماه سپتامبر (شهریور) آرتمیس 1 را پرتاب نخواهد کرد. پس از نشت سوخت، ناسا مجبور شد که دومین تلاش خود برای انجام ماموریت آرتمیس 1 را متوقف کند، پیش از این انتظار می‌رفت که این ماموریت قبل از بازه زمانی پرتاب فعلی آن در 6 سپتامبر (15 شهریور) انجام شود. ولی این چنین نخواهد بود.

جیم فری، مدیر توسعه سیستم‌های اکتشافی ناسا، پس از رویدادهای صبح شنبه در اتاقی مملو از خبرنگاران گفت: «ما در این دوره آرتمیس 1 را پرتاب نخواهیم کرد». مایکل سارافین، مدیر ماموریت آرتمیس، ضمن اشاره به اتصالات «قطع سریع» که دیروز ناسا را به دردسر انداخت، افزود: «این یک نشت قابل کنترل نبود». خدمه زمینی در مرکز فضایی کندی، پیش از تصمیم به عدم پرتاب در روز شنبه، سه بار سعی کردند مشکل را حل کنند اما موفق نشدند.

به گفته سارافین، نشت پس از آن آغاز شد که یکی از خطوط سوخت تقویت کننده هسته آرتمیس 1 تحت فشار بیش از حد کوتاه و به طور سهوی قرار گرفت. یک فرمان دستی «خطا» از سوی مرکز کنترل ماموریت باعث این حادثه شد.

از روز شنبه، سارافین گفت که هنوز خیلی زود است که بدانیم آیا این دلیل نشت سوخت بوده است یا خیر، اما گاز هیدروژن قابل اشتعال به اندازه کافی در نزدیکی موشک وجود دارد که باعث می‌شود پرتاب آرتمیس ایمن نباشد. وی افزود: «ما می‌خواهیم در نتیجه‌گیری به طور سنجیده و دقیق عمل کنیم، زیرا همبستگی دو امر باهم برابر با وجود رابطه علیت بین آن دو نیست».

بیشتر بخوانید: لغو مجدد پرتاب آرتمیس 1 ؛ مشکل ناسا دقیقا چیست؟

ماموریت آرتمیس 1 به اواخر اکتبر موکول شد

نشت سوخت باعث شد که ناسا اکنون واشر غیرفلزی را که قرار بود از خروج هیدروژن در قطع سریع جلوگیری کند، جایگزین کند. آژانس برای این کار دو گزینه دارد. یا می‌تواند واشر را در Launch Pad 39B قرار داده یا در حامل مونتاژشده ساخت KSC جایگزین کند که هر دو مزایا و معایبی دارند.

انجام کار روی لانچ پد به ناسا این امکان را می‌دهد که سیستم را در دماهای برودتی آزمایش کند. این گزینه به آژانس ایده بهتری درباره نحوه رفتار موشک پس از آماده شدن دوباره برای پرتاب می‌دهد. ولی ناسا باید یک محفظه در اطراف SLS بسازد. در همین حال، در گزینه دیگر، حامل خود به عنوان محفظه عمل می‌کند، اما آزمایش را فقط به دمای محیط محدود می‌کند.

ماموریت آرتمیس 1

در نتیجه به نظر می‌رسد که SLS با همان گزینه دوم یعنی حامل مونتاژشده ارائه شود، زیرا ناسا باید هر 20 روز یک‌بار باتری‌های سیستم خاتمه پرواز حامل را آزمایش کند. این سیستم به نیروی فضایی این امکان را می‌دهد که مشکلاتی نظیر خروج موشک از مسیر خود یا مشکل دیگری در حین پرواز را برطرف کند. ناسا فقط می‌تواند آن آزمایش را در حامل مونتاژشده انجام دهد.

در مجموع، اولین بازه زمانی بعدی پرتاب آرتمیس 1 در 16 سپتامبر (25 شهریور) شروع شده و سپس در 4 اکتبر (12 مهر) به اتمام می‌رسد. بنابراین ماموریت آرتمیس 1 با یک مأموریت دیگر تداخل خواهد داشت. پرواز خدمه 5 اسپیس ایکس نیز قرار است در تاریخ 3 اکتبر (12 مهر) از مرکز فضایی کندی پرتاب شود.

بنابراین، ناسا به احتمال زیاد بازه زمانی بعدی را در نظر می‌گیرد که در 17 اکتبر (25 مهر) شروع می‌شود و تا پایان ماه ادامه دارد. درهفته آینده زمانی که ناسا کنفرانس مطبوعاتی دیگری برگزار کند، در این مورد اطلاعات بیشتری دریافت خواهیم کرد، اما مدیر ناسا، بیل نلسون، قاطعانه تاکید کرد که آژانس تا زمانی که احساس نکند SLS آماده پرواز است، تلاشی برای پرتاب آرتمیس 1 نخواهد کرد. او گفت:

تا زمانی که فکر نکنیم همه چیز درست است ماموریت را اجرا نمی‌کنیم. من به این موضوع به عنوان بخشی از برنامه فضایی خود نگاه می‌کنم که ایمنی در اولویت اول ما قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد موکول شدن ماموریت آرتمیس 1 به اواخر اکتبر (مهر ماه) چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با مجله خبری آی تی و دیجیتال دنبال کنید.

منبع: engadget

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید