0

ماجرای پلاک نشدن تیبا و سمند چیست؟ [چرا خودروساز فروش داشته‌اند؟]

ماجرای پلاک نشدن تیبا و سمند چیست؟ [چرا خودروساز فروش داشته‌اند؟]
بازدید 327


طی چند روز گذشته مسیر شماره‌گذاری خودروهای سمند و تیبا دچار مشکلاتی شده است در ادامه به بررسی ماجرای پلاک نشدن تیبا و سمند ‌میپردازیم.

هر ساله شاهد افزایش تصادفات جاده‌ای و همینطور شکایات مردمی ناشی از پایین بودن کیفیت خودروهای ملی هستیم. سازمان ملی استاندارد مطابق قوانین، هر خودرویی که از کیفیت ساخت پایینی برخوردار باشد را از لیست تمدید ساخت حذف می‌کند.

قیمت روز گوشی های بازار ایران

اگر به بررسی آمار تصادفات و شکایات مردمی بپردازیم، شاهد حضور پررنگ خودروهای دو شرکت ایران خودرو و سایپا خواهیم بود. با توجه به عیوب پرتکرار و خطرآفرینی که این خودروهای ملی دارند، شرکت‌های خودروسازی به دنبال رفع این نواقص هستند.

از ابتدای خرداد ماه سال جاری خبری منتشر شد که حاکی از پلاک نشدن دو خودروی ملی بود. اما ماجرای پلاک نشدن تیبا و سمند چیست؟

بیشتر بخوانید: زرخودرو رقیب جدید ایران خودرو و سایپا : «خودروهایی متفاوت با 40 سال گذشته تولید می‌کنیم»

ماجرای پلاک نشدن تیبا و سمند

زمانی که خودرویی پلاک یا شماره‌گذاری نمی‌شود از استانداردهای ملی و کیفیت پایینی برخوردار است؛ لذا سازمان ملی استاندارد دستوری در جهت عدم شماره‌گذاری به تمامی واحدها می‌دهد و شرکت‌های خودروسازی نیز نباید به عرضه خودروهایشان بپردازند.

اگر سازمان استاندارد دستور جلوگیری از شماره‌گذاری خودرو بدهد، تولید و عرضه خودروها نیز باید متوقف شوند. این مشکل بیشتر گریبان خودروسازان را می‌گیرد چرا که اگر خودرویی تولید کنند که مطابق استانداردها نباشد، اجازه شماره‌گذاری داده نمی‌شود و در نتیجه خودروساز موفق به فروش خودرو نمی‌شود.

حالا اما دو خودروی سمند و تیبا از فهرست تاییدیه سازمان استاندارد خارج شده‌اند. عموم ایرادات پرتکرار خودروی‌های سمند و تیبا، ناشی از توان کم سیستم قدرتی، موتور، رنگ خودرو، سیستم فرمان و چراغ‌ها بوده است. سرهنگ محمدعلی زارع، معاون فنی مهندسی پلیس راهور در رابطه با  ماجرای پلاک نشدن تیبا و سمند گفت:

با توجه به اینکه سمند و تیبا در حال حاضر در لیست تاییدیه استاندارد وجود ندارند، پلیس هم بر اساس آن تکلیف قانونی، قطعا خودروهایی را که بی‌کیفیت است و نقص و مشکلاتی دارند شماره‌گذاری نخواهد کرد.

عدم شماره‌گذاری تیبا و سمند ناشی از اهمال و کم‌کاری خودروساز و همچنین نظارت سازمان استاندارد بوده است و تا زمانی که به رفع نواقص و مشکلاتی که می‌تواند خط‌رآفرین باشد، نپردازند اجازه عرضه و تولید داده نمی‌شود.

ماجرای پلاک نشدن تیبا و سمند
شماره‌گذاری تیبا و سمند

به دلیل مشکلات ایجاد شده، تحویل این دو خودرو برای کسانی که ثبت نام کرده‌اند نیز به تعویق افتاده که می‌تواند موجبات شکایات مردمی را فراهم کند.

علت اصلی این مشکلات خودوریی، مربوط به کیفیت پایین قطعه‌های خودرو است. وجود بازار مافیایی موجب ایجاد رابطه کم‌رنگ میان قطعه ساز و خودروساز می‌شود در نتیجه کالای ساخته شده از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: طرح جایگزینی خودروهای کارکرده مدیران خودرو + لیست نمایندگی‌ها

عدم شماره‌گذاری تیبا و سمند

دو خودروی تیبا و سمند به دلیل مشکلاتی که داشتند از سمت سازمان استاندارد مشمول قانون عدم شماره‌گذاری شدند. سرهنگ محمدعلی زارع معاون فنی مهندسی پلیس راهور در این مورد گفت:

در قانون برای هر دستگاه تکلیف مشخص شده و بر اساس آن نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف است پس از اخذ تاییدیه‌های سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست به شماره‌گذاری خودرو اقدام کند. همچنین اگر نقصی در رابطه با خودرو و یا راه توسط کارشناسان تصادف بررسی و مشخص شود، افرادی که قصور دارند، قصورشان لحاظ و به مراجع صالح معرفی خواهند شد.

خودروی سمند تا زمانی که به میزان درخواستی مردم تولید شود و مطابق استانداردها از کیفیت ساخت بالایی برخوردار باشد، تولید می‌شود و پس از آن از لیست تولید خودروها حذف می‌شود. قرار بود که تیبا نیز از دستور کار تولید حذف شود که مهدی پازوکی، معاون مهندسی گروه سایپا در این باره گفت:

قطعا خودروسازان باید از الزامات استانداردی تبعیت کنند، اما اینکه اعلام کنیم خودرو به خاطر عیوب پرتکرار به خودروی ناایمن تبدیل شده، متوجه این موضوع نمی‌شوم. ضمن اینکه در راهبرد هیچ خودروسازی نیست که خودروی ناایمنی را تولید کند و تحویل مشتری بدهد.

آیا با توقف تولید قیمت افزایش می‌یابد؟

هنگامی که تولید خودرویی متوقف می‌شود، قیمت آن افزایش می‌یابد. اگر خودروساز بتواند جایگزینی برای آن محصول در نظر بگیرد، این افزایش قیمت کنترل می‌شود. سال گذشته شاهد توقف تولید پراید بوده‌ایم که متاسفانه با افزایش قیمت چشمگیر پراید مواجه شدیم.

ماجرای پلاک نشدن تیبا و سمند چیست؟ [چرا خودروساز فروش داشته‌اند؟]

خودورساز نباید خودروی دپو شده خود را در زمان عرضه با افزایش قیمت راهی بازار کند چرا که با کمبود تقاضا مواجه می‌شود و مصرف‌کننده و یا خریدار تمایلی به خرید خودرویی با کیفیت پایین ندارد.

سازمان ملی استاندارد باید به سمت ارتقای استاندارد خودروها و افزایش کفیت آزمایش خودروها برود تا دیگر با مشکلات این چنینی مواجه نباشیم. زمانی که یک خودرو از جانب سازمان استاندار تاییدیه دریافت کند، نیروی انتظامی نیز به ثبت و شماره‌گذاری خودروها می‌پردازد.

بروزرسانی: تایید توقف شماره گذاری تیبا و سمند

سمند از شمار محصولات ایران خودرو و تیبا از سایپا از اولین ماشین‌هایی هستند که خارج کردن آن‌ها از فرایند شماره‌گذاری آغاز شده است. البته سال گذشته هم قطع تولید پژو پارس 405 و قطع تولید پراید اعلام شد که بعد مشخص شد صرفا محدود به یک تیپ خاص بوده است.به گفته پلیس راهور، در حال حاضر هیچ یک از مدل‌های تیبا و سمند، (جز سمند سورن) به سبب تناقض با استانداردهای 85 گانه شماره‌گذاری نخواهند شد. البته این موضوع موقتی احتمالا به موضوعی دائمی بدل خواهد شد چراکه شرکت‌های مربوطه قرار است خودروهای جایگزین را به زودی روانه بازار کنند.

در حال حاضر اما مسئله مهم طبیعتا رسیدگی به اعتراضات خریداران این محصولات است که علی‌رغم فاکتور شدن، شماره‌گذاری نمی‌شوند و این موضوع اعتراضات زیادی به همراه داشته است. جزئیات بیشتر در این خصوص را اینجا بخوانید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در رابطه با ماجرای پلاک نشدن تیبا و سمند چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید