0

لجستیک 5.0: آخرین قطعه‌ی پازل بهینه سازی زنجیره تأمین

لجستیک 5.0: آخرین قطعه‌ی پازل بهینه سازی زنجیره تأمین
بازدید 142

[ad_1]

با نزدیک شدن به پایان همه گیری، سیستم تولیدی به سمت پایداری و دیجیتالی شدن بیشتر می‌رود؛ اینجاست که لجستیک 5.0/ Logistics 5.0 وارد میدان می‌شود.

به گزارش مجله خبری آی تی و دیجیتال و به نقل از forbes، کسب‌وکارها، بسیار تلاش می‌کنند تا با همگام شدن با دنیای دیجیتالی، در صنعت خود قوی بمانند. بیشترین تغییرات در این زمینه را می‌توان در بخش‌های تولیدی و لجستیک مشاهده کرد.

بخش تولید و لجستیک در حال ادغام خود با فناوری‌های جدید مانند استفاده از اینترنت اشیا در مدیریت زنجیره تأمین است. مشکلات عمده در زمان همه گیری باعث شد تا این صنایع درس‌های مثبتی بیاموزند و به سمت Logistics 4.0 سوق پیدا کنند. اکنون، تغییر به سمت پایداری، منجر به انتقال به لجستیک 5.0 می‌شود.

لجستیک 4.0:

هسته لجستیک 4.0 شامل فناوری و ادغام آن در بخش لجستیک است که از اطلاعات برای افزودن و بهبود عملیات و فرآیندهای مدیریت زنجیره تأمین استفاده می‌کند. بلاک چین، فضای ابری و سایر فناوری‌ها به امنیت تبادل داده‌ها کمک می‌کنند و بخش لجستیک را غیرمتمرکز نگه می‌دارند.

در این میان تجهیزات هوشمند مانند سیستم‌ مدیریت انبار، پالت‌ها، حمل و نقل روباتیک و کانتینرها به عنوان ستونی برای زنجیره‌های تأمین عمل می‌کنند و به ایجاد ارزش بیشتر کمک می‌کنند.

هوش مصنوعی (AI) یکی دیگر از ستون‌های Logistics 4.0 است که به دستیابی به زنجیره‌های تأمین بسیار کارآمد کمک می‌کند.

همه این فناوری‌ها، در کنا هم عملکرد کل فرآیند زنجیره تأمین را از نظر انعطاف‌پذیری، شفافیت، یکپارچگی، کارایی، همکاری، کیفیت و پاسخگویی ارتقا می‌دهند.

دیجیتالی‌سازی Logistics 4.0 به کمپانی‌ها اجازه می‌دهد تا با خواسته‌های جدید مشتریان همگام شوند.

با این حال، از آنجایی که لجستیک 4.0 عملیات و کارهای ماشین‌ها و انسان‌ها را از هم جدا می‌کند، ایده پنجمین انقلاب صنعتی یا لجستیک 5.0 به میان می‌آید که باعث آشتی انسان‌ها و ماشین‌ها می‌شود.

لجستیک 5.0:

Logistics 5.0 پاسخ و راه حل جدید برای مدل صنعت 5.0 است و مانند Industry 5.0، بر دانش و پایداری تمرکز دارد. این یک فناوری متمرکز بر کارگران با حداقل رساندن اثرات زیست محیطی است.

در Logistics 5.0 محیط زیست در اولویت قرار دارد. همچنین تحت لجستیک 5.0، کارگران به عنوان یک سرمایه در دراز مدت در نظر گرفته می‌شوند و رفاه و آموزش آنها یک بخش حیاتی است.

این مفهوم مستلزم این است که صنعت لجستیک در سه جهت حرکت کند:

  • عامل انسانی
  • تاب آوری
  • پایداری

Logistics 5.0 منجر به کاهش هزینه، خطا و زمان می‌شود و راه را برای یک صنعت لجستیک بهتر و پایدارتر هموار می‌کند.

 

 

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید