0

قدیمی ترین مومیایی های جهان به کجا تعلق دارند؟ ؛ نامی از مصر نیست!

قدیمی ترین مومیایی های جهان به کجا تعلق دارند؟ ؛ نامی از مصر نیست!
بازدید 11


هرچند در میان مردم، مصری‌ها به داشتن مومیایی شهرت دارند، اما طبق تحقیقات، قدیمی ترین مومیایی های جهان به جای دیگری تعلق دارند.

معمولا با شنیدن کلمه مومیایی، بیشتر یاد مصر و بقایای باندپیچی شده فراعنه آنها می‌افتیم. اما نکته جالب اینجاست که علیرغم شهرت مومیایی‌های این کشور، قدیمی ترین مومیایی های جهان به جای دیگری تعلق دارد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


قدیمی ترین مومیایی های جهان به شیلی تعلق دارند!

طبق تحقیقات انجام شده، مردم چینچورو شیلی قدیمی‌ترین مومیایی‌های جهان را دارند. این مردم ۷۰۰۰ سال پیش مردگان خود را مومیایی می‌کردند.

حدود ۵۴۵۰ سال قبل از میلاد، مردم چینچورو که شکارچی بودند، در شمال شیلی و جنوب پرو ساکن شدند. آنها مدت کوتاهی پس از سکونت، روش جدیدی برای حفظ مرده‌های خود در شن‌های بیابانی در پیش گرفتند.

گورستان‌های باستانی چینچورو نه‌تنها ارزش باستانی زیادی دارند، بلکه می‌توانند اطلاعاتی در زمینه‌های عملکرد جامعه و ساختار اجتماعی و معنوی مردمانش به ما ارائه دهند. به همین دلیل، این آثار باستانی، در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند.

قدیمی ترین مومیایی های جهان به کجا تعلق دارند؟ ؛ نامی از مصر نیست!
بنای یادبودی از مردم چینچورو که قدیمی‌ترین مومیایی‌های شناخته‌شده را ساختند.

جالب اینجاست که برخلاف مصری‌ها که تنها افراد ثروتمند و مهم را مومیایی می‌کردند، مردمان چینچورو این کار را برای تمامی مردگانشان انجام می‌دادند. البته نحوه مومیایی کردن این مردم با مصری‌ها تفاوت دارد.

در فرایند مومیایی‌کردن مردم باستانی شیلی، ابتدا پوست بدن جدا و دست و پا کنده می‌شد و وقتی حفره‌های بدن خشک شد، پوست دوباره روی آن دوخته می‌شد. اجساد گاهی در موادی مانند نی، پوست شیر دریایی و پشم آلپاکا پیچانده می‌شدند. سپس صورت‌ها را با خاک رس می پوشاندند و ماسکی روی آن قرار می‌دادند که سوراخ‌هایی برای چشم‌ها و دهان داشت. در آخر هم پیش از اینکه مومیایی را دفن کنند، یک کلاه گیس از موی انسان روی سر آن‌ها قرار داده می‌شد.

قدیمی ترین مومیایی های جهان به کجا تعلق دارند؟ ؛ نامی از مصر نیست!

اولین مومیایی چینچورو را ماکس اوله، باستان‌شناس آلمانی در سال ۱۹۱۷ کشف کرد. هرچند آن زمان تکنولوژی تعیین دقیق قدمت آن‌ها وجود نداشت، اما از ظاهر نمونه‌ها هم پیدا بود چقدر قدیمی هستند. پس از کشف روش‌های تاریخ‌گذاری کربن، معلوم شد که این مومیایی‌ها قدمتی ۷۰۰۰ ساله دارند.

بعد از کشف اولین مومیایی های چینچورو ، صدها مومیایی دیگر در بیابان پیدا شده است. بعضی از آنها هنگام ساخت‌وسازکشف شده و برخی دیگر توسط حیوانات از خاک بیرون کشیده شده‌اند.

با توجه به اینکه این اجساد در نزدیکی سطح زمین قرار دارند، به راحتی کشف می‌شوند و از همین رو، جوامعی که در آریکا، منطقه‌ی واقع در شمال شیلی زندگی می‌کنند از وجود این مومیایی‌ها باخبر بودند. این مردم مومیایی‌ها را بخشی از میراث خود دانسته و وظیفه خود می‌دانند از آنها محافظت کنند.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما کاربران مجله خبری آی تی و دیجیتال درباره مومیایی‌های چینچورو چیست؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با مجله خبری آی تی و دیجیتال به اشتراک بگذارید و اخبار علمی را با ما دنبال کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید