0

فیلترینگ فیلیمو و نماوا در دستور کار ساترا ؛ آیا بساط VODها جمع می‌شود؟

فیلترینگ فیلیمو و نماوا در دستور کار ساترا ؛ آیا بساط VODها جمع می‌شود؟
بازدید 272


از روز گذشته و همزمان با انتشار نامه رئیس ساترا به رئیس سازمان صدا و سیما، شایعات مربوط به فیلترینگ فیلیمو و نماوا مطرح شده است.

ساترا اخیرا تصمیم به تعلیق سرویس‌های این روزها محبوب نمایش خانگی یعنی فیلیمو، نماوا و فیلم نت گرفته است و حتی گفته می‌شود نامه مربوط به فیلتر دامنه این پلتفرم‌ها را به دادستانی ارسال کرده است. اما فیلترینگ نماوا و فیلیمو چقدر جدی است؟

قیمت روز گوشی های بازار ایران

بیشتر بخوانید: استیضاح وزیر ارتباطات ؛ آیا زارع‌پور برکنار می‌شود؟

فیلترینگ فیلیمو و نماوا

رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر اخیرا در نامه‌ای، رئیس سازمان صدا و سیما را از اقدامات متعددی که در جهت تعلیق سرویس‌های متخلف شبکه نمایش خانگی انجام شده آگاه کرده است. سعید مقیسه در نامه به پیمان جبلی گفته که این سازمان خواستار اتمام حجت با پلتفرم‌های متخلف شبکه نمایش خانگی و تعیین ضرب‌العجل یک هفته‌ای برای تمکین آن‌ها به قانون است. در غیر این صورت،‌ باید انتظار فیلتر شدن فیلیمو و نماوا را داشته باشیم.

در این نامه همچنین مشخص شده که ساترا از دادستانی برای فیلترینگ این سه پلتفرم درخواست حکم کرده و رونوشتی نیز برای کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه صادر کرده است. همچنین ساترا در نامه خود از دیگر اقداماتی که جهت مقابله با تخلفات پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی انجام داده است نیز یاد کرده که عبارتند از؛ طرح شکایت در دادسرای فرهنگ و رسانه دادسرای جرایم رایانه‌ای، ارسال نامه به سازمان‌های ذیربط برای عدم همکاری با این پلتفرم‌ها، ارسال نامه به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای عدم خدمت‌رسانی در دیتاسنترها، ارسال نامه به وزارت صمت به منظور لغو نشان اینماد و ارسال نامه به اداره کل بازرگانی صدا و سیما برای جلوگیری از تبلیغات این شرکت‌ها.

به این ترتیب به نظر می‌رسد ساترا نه تنها قصد تعلیق فعالیت این سرویس‌ها را دارد، بلکه قصد دارد با اعمال انواع فیلترینگ، ممنوعیت تبلیغات این پلتفرم‌ها، جلوگیری از اختصاص فضای سرور و دیتاسنتر، به طور کلی به کار فیلیمو و نماوا و فیلم نت پایان دهد.

پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی در سالیان اخیر به لطف تولید فیلم و سریال‌های اختصاصی و حذف رقبای خود مانند سایت‌های معروف دانلود فیلم و سریال به کاربران زیادی پیدا کرده‌اند. در مدت اخیر ضمن انتقاداتی که به محتوای این پلتفرم‌ها وجود داشت، عموم افراد از افزایش قیمت اشتراک آن‌ها نیز رضایت نداشتند. اما درباره فیلترینگ پلتفرم‌های نمایش خانگی، یکی از این پلتفرم‌ها در واکنش اعلام کرده:

هیچ توضیح دقیقی درباره این‌که مشکل اصلی VODها چیست نداده‌اند و صرفاً حکم صادر کردند. هنوز نمی‌دانیم ساترا بر محتوای ما اعتراض دارد یا بر روند نظارت بر انتشار و تولید محتوا. عملاً به ما هیچ توضیحی نداند و نمی‌دانیم دقیقا چه خبر است!

همه این‌ها در شرایطی است که برخی اعتقاد دارند ساترا هیچ مبنای قانونی ندارد. در واقع گفته می‌شود که صدا و سیما با تاسیس ساترا در تلاش برای احیای انحصار خود در تولید محتوا است. این در حالی است که بنابر قانون، فعالیت خارج از تعریف شبکه رادیو و تلویزیون مشمول قوانین صدا و سیما نیست و به بیان ساده،‌ این پلتفرم‌ها برای فعالیت خود نیازی به مجوز ساترا ندارد.

بیشتر بخوانید: 

دیدگاه شما در خصوص احتمال فیلترینگ فیلیمو و نماوا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید