0

فهرست بزرگترین شرکت های خاورمیانه از نظر فوربس ؛ جای خالی ایرانی‌ها!

فهرست بزرگترین شرکت های خاورمیانه از نظر فوربس ؛ جای خالی ایرانی‌ها!
بازدید 293


نشریه فوربس به عنوان یکی از معتبرترین مجلات اقتصادی جهان اخیرا فهرست بزرگترین شرکت های خاورمیانه را منتشر کرده است که در آن هیچ نام ایرانی به چشم نمی‌خورد.

فوربس که یکی از معتبرترین مجلات اقتصادی دنیا است، اخیرا اقدام به انتشار فهرستی از 100 غول اقتصادی برتر خاورمیانه در سال 2022 کرده است.

آبان تتر

بیشتر بخوانید: کاهش 40 درصدی قیمت خودرو در صورت تصویب برجام ؛ همه چشم‌ها به وین!

فهرست بزرگترین شرکت های خاورمیانه از نظر فوربس

نکته جالب ماجرا درباره فهرست غول های اقتصادی خاورمیانه این است که در این فهرست، نامی از شرکت‌های ایرانی به چشم نمی‌خورد. عربستان سعودی در این فهرست 33 نماینده و امارات متحده عربی 25 نماینده دارند که هر دو به ترتیب از این نظر در جایگاه‌های اول و دوم قرار دارند. قطر و کویت نیز به ترتیب با 16 و 8 شرکت عملکرد بهتری نسبت به دیگر کشورهای منطقه دارند.

فهرست بزرگترین شرکت های خاورمیانه از نظر فوربس ؛ جای خالی ایرانی‌ها!
فهرست بزرگترین شرکت های خاورمیانه از نظر فوربس

در این فهرست، آرامکو، غول نفتی عربستان بهترین عملکرد را دارد، سابیک از عربستان و بانک ملی قطر هم در رده‌های دوم سوم قرار دارند. اما شرکت های ایرانی حتی در بین 100 شرکت برتر جایی ندارند!

عملکرد مالی شرکت‌های این فهرست حاکی از این است که آن‌ها در سال 2021 میلادی 201.7 میلیارد دلار درآمد خالص کسب کرده‌اند و این یعنی رشدی 121 درصدی در درآمد نسبت به سال 2020.

به نظر خوابیدن تب کرونا و روند صعودی قیمت نفت،‌ بیشترین سهم را در بهبود عملکرد این شرکت‌های نفت‌خیز داشته است. البته که این روزها حتی بزرگترین اقتصادهای جهان نیز با رشد فزاینده نرخ تورم مواجه هستند.

حمله روسیه به اوکراین نیز در این وضعیت بیش از گذشته به ناآرامی بین‌المللی دامن زده است، با این‌حال و به لطف افزایش قیمت نفت و دیگر حامل‌های انرژی، غول‌های مالی و صنعتی خاورمیانه عملکرد بهتری نسبت به شرکت‌ها در دیگر نقاط جهان داشته‌اند. اما با وجود همه این‌ها، باز هم شرکت های ایرانی نتوانسته‌اند پا به پایه رقبای هم منطقه‌ای خود پیش بروند.

همزمان با این وضعیت در ایران، همواره شمار بیشتری از شرکت‌های منطقه در حال راه یافتن در شمار غول‌های اقتصادی هستند. خصوصا به طرز عجیبی در بین 24 شرکت برتر این فهرست، نام اماراتی‌ها می‌درخشد. از جمله می‌توان به اداره برق و آب دبی، هولدینگ آلفا دابی، شرکت Fertiglobe، شرکت نفت و گاز ADNOC Drilling و AD Ports از ابوظبی اشاره کرد. همان‌طور که گفتیم عربستان نیز با سهم 33 درصدی در بین 100 شرکت برتر، تقریبا بدون رقیب است.

شرکت آرامکو عربستان سعودی به عنوان بزرگترین غول نفت و گاز منطقه نیز با ۴۰۰.۵ میلیارد دلار فروش و ارزش بازار ۲.۳ تریلیون دلار در صدر فهرست ۱۰۰ شرکت بزرگ خاورمیانه قرار دارد. اساسا یک بررسی کلی از فهرست حاکی از این است که بیش از 65 درصد کل درآمد خالص 100 شرکت برتر در این رده‌بندی، حاصل از بخش انرژی و صنایع مرتبط با آن مانند پتروشیمی است.

فهرست بزرگترین شرکت های خاورمیانه از نظر فوربس ؛ جای خالی ایرانی‌ها!

شاید این سوال پیش بیاید که واقعا غول‌های اقتصاد ایران جایی در این رده بندی ندارند؟ شاید در درجه اول علت را تحریم‌ها بدانیم یا حتی رکورد تورمی ایران را از علل این وضعیت تشخیص دهیم.

اگرچه همه این‌ها عواملی موثر در خارج ماندن شرکت‌ها از فهرست فوربس است، اما باید علت اصلی این موضوع را در جای دیگری بررسی کرد. اینکه حالا اقتصاد ایران به دست گروه‌هایی می‌چرخد که عنوان شرکتی خاص و دقیقی ندارند و حتی نهادهایی در اقتصاد ایران فعالیت دارند که بیش از 400 شرکت را در زیرمجموعه خود دارند. آیا داشتن 400 شرکت با گردش مالی چند هزارمیلیارد تومانی برای قرار گرفتن در این فهرست کافی نیست؟

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره فهرست بزرگترین شرکت های خاورمیانه از نظر فوربس چیست؟ نظرات خود را با مجله خبری آی تی و دیجیتال در بخش کامنت‌ها در میان بگذارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید