0

عملکرد بی‌نظیر ربات گیمر متا ؛ شکستن رکورد گیمرهای انسانی در 72 ساعت!

عملکرد بی‌نظیر ربات گیمر متا ؛ شکستن رکورد گیمرهای انسانی در 72 ساعت!
بازدید 107


ظاهراً ربات گیمر متا فراتر از پیش‌بینی‌ها عمل کرده و در بخش‌های بسیاری از بازی‌ها توانسه دو برابر میانگین امتیاز انسان امتیاز بگیرد.

ربات گیمر متا که مبتنی‌ بر فناوری هوش مصنوعی ساخته شده است ظرف تنها 72 ساعت توانست در 40 بازی مرتبط با این فناوری، 2 برابر بیشتر از انسان امتیاز جمع‌آوری کند. جالب است بدانید، ربات (Cicero) ساخت متا (فیس بوک) در میان ۱۰ درصد از بازیکنان برتر جهان در بازی آنلاین محبوب Diplomacy قرار گرفته است.

اما سؤالی که ذهن دانشمندان و کاربران را به خود مشغول کرده این است که، آیا بات هوشمند متا می‌تواند توانمندی‌های خود را در دیگر زمینه‌ها نیز افزایش دهد؟ و یا دستاوردهای جدید در حوزه هوش مصنوعی می‌تواند در شرایط محتلف به ‌خصوص شرایط جنگی مؤثر باشد؟

بیشتر بخوانید: ابزار هوش مصنوعی Point-E با قابلیت تبدیل متن به مدل‌های سه بعدی

ربات گیمر متا رکورد انسان را شکست

هوش مصنوعی بار‌ها ثابت کرده که اگر اطلاعات کافی در مورد موضوع خاصی در اختیار داشته باشد، می‌تواند حتی بهترین بازیکنان انسانی را شکست دهد. در سال‌های اخیر، بهترین بازیکنان بازی‌هایی مانند شطرنج، Go و حتی Starcraft 2 در برابر هوش مصنوعی شرکت DeepMind دچار اشتباه شده‌اند که نشان می‌‌دهد، استراتژی، نقطه قوت هوش مصنوعی است.

ربات گیمر متا رکورد انسان را شکست

با این حال، برخی از بازی‌ها به چیزی فراتر از استراتژی احتیاج دارند. آنها به مهارت‌های نرم‌تری (Soft skills) مانند توانایی دیپلماسی یا فریب نیاز دارند که هوش مصنوعی نمی‌تواند به راحتی تقلید کند. حتی می‌توان چنین مهارت‌هایی را مزیت انسان بر دیگر موجودات دانست.

اما شرکت متا (شرکت مادر فیسبوک) یک ربات اینترنتی (bot) مبتنی بر هوش مصنوعی با نام سیسرو (Cicero) ایجاد کرده که در میان ۱۰ درصد از بازیکنان برتر جهان در بازی آنلاین محبوب Diplomacy قرار گرفته است، البته بدون اینکه چهره غیر انسانی خود را آشکار سازد. متا اخیرا در یک مقاله تحقیقاتی درباره چگونگی انجام همه اینها صحبت کرده است.

حال این پرسش مطرح است که آیا ممکن است سیسرو، ربات گیمر متا به توانمندی‌هایی بیش از مهارت استراتژیک دست پیدا کند؟ آیا این دستاورد‌های جدید در حوزه هوش مصنوعی می‌تواند در دیپلماسی واقعی و حتی در شرایط جنگی موثر باشد؟ یا حداقل بات‌های خدمات مشتریان هوشمندتری ایجاد کند که تنها ما را به بخش سوالات متداول (FAQ) وب سایت هدایت نکند؟ البته این فناوری شروع خوبی خواهد بود.

ربات گیمر متا رکورد انسان را شکست

دیپلماسی، همان طور که از نامش پیدا است، تنها در مورد امور سیاسی نیست، بلکه شامل مذاکرات لازم با دیگر بازیکنان برای رسیدن به اهداف هم می‌شود. برای برنده‌شدن، مواردی چون ایجاد اتحاد‌های موقت با سایر بازیکنان و همچنین، هماهنگ کردن اقدامات و حملات ضروری است.

متا باید علاوه بر قوانین بازی، آداب تعامل با انسان‌ها را به سیسرو آموزش دهد. به عنوان مثال، چگونه به طور شفاف گفتگو یا دیگران را به اتحاد با خود ترغیب کند. برای این منظور، سیسرو با استفاده از ۱۲.۹ میلیون پیام حاصل از ۴۰.۰۰۰ بازی Diplomacy آموزش دید تا توانایی بهره گیری از واژگان و عبارات موثر بر اعمال دیگران را داشته باشد.

متا اعلام کرده است:

سیسرو توانایی استنباط دارد، به عنوان مثال، می‌تواند حدس بزند که در آینده به حمایت یک بازیکن خاص نیاز خواهد داشت و سپس یک استراتژی برای جلب رضایت او ایجاد کند و حتی از دیدگاه خود، تهدیدات و فرصت‌هایی برای آن بازیکن تشخیص می‌دهد.

ربات گیمر متا به صورت مخفیانه به ۴۰ بازی Diplomacy موجود در وب سایت webdiplomacy.net وارد شد و در طی ۷۲ ساعت موفق شد امتیازی بیش از دو برابر میانگین امتیازات دیگر بازیکنان به دست آورد. پس از پایان بازی، تنها یک بازیکن اعلام کرد که یک ربات در میان آنها بوده است، با وجود اینکه این بات ۵۲۷۷ پیام برای انسان‌ها ارسال کرده بود. حتی در مواردی سیسرو می‌توانست استراتژی‌‌ها را برای متحدان خود توضیح دهد، همان طور که در مثال آمده است.

با وجود اینکه معمولا در دیپلماسی بروز رفتار‌های دوگانه یا فریبکارانه مطلوب است، سیسرو در تعامل با سایر بازیکنان صادق و شفاف بود، در حالی که به طور کلی به اهداف خود نیز دست یافت. این موضوع تا حدودی نمایانگر روش مدل سازی سیسرو است. به این صورت که دیالوگ‌ها تنها با توجه به نوبت بعدی استدلال می‌شوند و احتمال تغییر در دراز مدت لحاظ نشده است.

نویسندگان این مقاله اذعان دارند که شاید عدم حذف ربات از بازی به دلیل ماهیت بازی‌هایی باشد که سیسرو در آن شرکت کرده است. در این بازی‌ها برای سرعت بخشیدن به بازی، زمان انجام کار‌ها به پنج دقیقه محدود شده است. البته برخی از پیام‌های ارسالی توسط بات حاوی خطا‌های اساسی، در تضاد با برنامه‌های آن است و یا از نظر استراتژیک ضعیف بوده‌اند. همچنین، نویسندگان بر این باورند که یکی از دلایل عدم شناسایی بات، محدودیت زمانی و اشتباهات مشابهی است که بازیگران انسانی انجام می‌دهند.

نقش ربات‌ها در اداره کردن جهان چیست؟

موفقیت بات در این بازی می‌تواند به این معنی باشد که احتمالا در آینده‌ای نزدیک ماشین‌ها در بازی‌های دیگری نیز بر انسان پیروز خواهند شد. از این رو، متا معتقد است که به زودی چت بات‌ها نقش جدی‌تری در دنیای واقعی خواهند داشت. دستیاران مبتنی بر هوش مصنوعی امروزی در کار‌های ساده مانند پاسخگویی به سوالات وضعیت آب و هوا، بسیار خوب عمل می‌کنند اما اگر بتوانند در مکالمات طولانی مدت، مثلا با هدف آموزش هم عملکرد مطلوبی داشته باشند، شرایط متفاوت خواهد بود.

یک بازی ویدیویی را تصور کنید که در آن شخصیت‌های غیربازیکن (non-player character) یا به اختصار NPC، مانند مردم عادی توانایی صحبت و برنامه‌‌ریزی داشته باشند و با تشخیص اهداف، در انجام بازی به شما کمک کنند. بنابراین، شاید بتوان گفت که دوره خدمات مشتریان توسط عوامل انسانی در فیس‌بوک یا آمازون به پایان رسیده است و نسل‌های بعدی بات‌های ارائه‌دهنده خدمات مشتریان به گونه‌ای رفتار خواهند کرد که نتوانیم ربات بودن آنها را تشخیص دهیم.

با اینکه سیسرو حرکتی مثبت و رو به جلو در حوزه هوش مصنوعی تلقی می‌شود اما این نگرانی هم وجود دارد که اگر این فناوری توانایی فریب گیمر‌ها را دارد تا گمان کنند با هم نوعان خود بازی می‌کنند، استفاده نادرست و مخرب از آن شود.

ربات گیمر متا به صورت متن باز (Open source) ارائه شده و با وجود آنکه شرکت متا اقداماتی برای جلوگیری از سو‌استفاده از آن انجام داده است اما امیدوار است دیگر پژوهشگران در توسعه این بات به اصول اخلاقی پایبند باشند.

همان‌طور که بات‌های هوش مصنوعی استراتژی‌‌های رادیکالی برای بازی‌های شطرنج و Go اتخاذ کرده‌اند که حتی نحوه بازی انسان‌ها را هم تغییر داده است، آیا سیسرو ربات گیمر متا می‌تواند ماهیت دیپلماسی یا بازی‌‌های جنگی را در دنیای واقعی تغییر دهد؟ اگر راز موفقیت سیسرو را استفاده از روش‌ها و سیاست‌های صادقانه و مثبت بدانیم، شاید این همان نکته‌ای باشد که انسان‌ها باید یاد بگیرند و هوشمندانه‌ترین تغییری که می‌توانند در رفتار خود انجام دهند، استفاده از بهترین سلاحی است که در اختیار دارند: حسن نیت مشترک.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره ربات گیمر متا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با مجله خبری آی تی و دیجیتال دنبال کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید