0

علت افزایش سرعت چرخش زمین و کوتاه شدن روزها چیست و چه پیامدی دارد؟

علت افزایش سرعت چرخش زمین و کوتاه شدن روزها چیست و چه پیامدی دارد؟
بازدید 279


به نظر می‌رسد سرعت چرخش زمین در حال افزایش است و روزها کوتاه‌تر از قبل می‌شوند. در پی این امر، دانشمندان در جستجوی علت افزایش سرعت چرخش زمین هستند.

آبان تتر

طبق داده‌های سرویس بین المللی چرخش زمین و سیستم مرجع، در تاریخ 8 تیر 1401، کره زمین چرخش 24 ساعته خود را زودتر از حد معمول به پایان رساند و رکورد کوتاه‌ترین روز از دهه 1960 تاکنون را ثبت کرد.

به بیانی دیگر، چرخش معمول 24 ساعته زمین، 1.59 میلی‌ثانیه کوتاه‌تر شد. در طول نیم قرن اخیر، دانشمندان برای هماهنگ نگه‌داشتن ساعت جهانی 27 ثانیه کبیسه اضافه می‌کردند، اما اکنون به‌نظر می‌رسد این موضوع در حال تغییر است و شاید شرایط را اساسا تغییر دهد.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی به کمک توسعه شبکه برق چین می‌آید؛ رفع خاموشی‌ها در عرض 3 ثانیه

علت افزایش سرعت چرخش زمین

افزایش سرعت چرخش زمین مسئله‌ای نیست که تصادفی در نظر بگیریم، زیرا طبق گزارش‌های ارائه شده، کره زمین در سال 2020، 28 روز کوتاه را تجربه کرده است. محقق دانشگاه اسکو، لئونید زوتوف، درباره افزایش سرعت زمین می‌گوید: «از سال 2016 زمین شروع به شتاب گرفتن کرده است و امسال نسبت‌ به سال‌های 2020 و 2021 با سرعت بیشتری می‌چرخد.»

علت افزایش سرعت چرخش زمین

با افزایش سرعت چرخش زمین، دانشمندان در تلاش برای یافتن دلیل این امر هستند. طبق بررسی آن‌ها، عواملی نظیر زلزله، بادهای قوی، ذوب شدن یخ‌ها و یخ زدن مجدد آب‌ها در قطب و تغییرات آب و هوایی می‌توانند دلیلی برای تغییر سرعت چرخش زمین باشند.

برای محاسبه نوسانات چرخش زمین در طول روز، از سال 1972 هر ساله یک ثانیه به زمان هماهنگ جهانی افزوده می‌شود، اما با افزایش سرعت چرخش زمین و ادامه روند کوتاه‌تر شدن روزها، احتمالا دانشمندان یک ثانیه کبیسه منفی به‌عنوان راه‌حلی برای این مسئله در نظر بگیرند.

این اتفاقات پیامدهای احتمالی نیز به دنبال دارد. ثانیه‌های کبیسه موجب کاهش دقت در سیستم‌های بسیار دقیق اندازه‌گیری زمان می‌شوند. همچنین مشکلاتی برای سامانه‌های فناوری اطلاعات به وجود می‌آورند. از این رو تعدادی از سازمان‌ها مخالف این امر هستند و درخواست توقف ثانیه‌های کبیسه را دارند. «اولگ اوبلوخوف» مهندس متا در این باره می‌نویسد:

«با تغییر الگوی چرخش زمین، احتمال اینکه در آینده به یک ثانیه جهش منفی برسیم بسیار زیاد است. تاثیر یک ثانیه کبیسه منفی هرگز در مقیاس بزرگ آزمایش نشده است، اما حدس می‌زنیم می‌تواند تاثیر مخربی حداقل بر نرم‌افزارهای متکی بر تایمر یا زمان‌بندی داشته باشد.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد علت افزایش سرعت چرخش زمین چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید