0

عرضه در بورس کالا، دلیل افزایش قیمت خودرو است!

عرضه در بورس کالا، دلیل افزایش قیمت خودرو است!
بازدید 160

[ad_1]

با ارائه خودروهای ایرانی در بازار بورس شاهد افزایش قیمت آن‌ها در بورس کالا بوده‌ایم. کارشناسان به دنبال دلیل افزایش قیمت خودرو در این بازار نوسانی هستند.

بازار خودرو که چندسالی است درگیر مشکلاتی چون پایین آمدن نرخ تقاضا و عرضه شده، به دنبال ارائه راه‌حل‌هایی برای خروج از این وضعیت بوده است.

مهاجرت به انگلستان و پرتغال

برای بیرون آمدن از این وضعیت بحرانی، کارشناسان پیشنهاد دادند که خودروهای ایرانی در بورس کالا عرضه شوند تا شاهد بهبود وضعیت کنونی بازار خودرو باشیم.

بیشتر بخوانید: افزایش قیمت خودرو این بار با چراغ سبز دولت!

دلیل افزایش قیمت خودرو

این راهکار در طول چندماه گذشته اجرا شده و مورد انتقاد بسیاری از افراد قرار گرفت. این ارائه خودروها در این بازار نوسانی نه تنها باعث کاهش قیمت‌ها نشد بلکه موجبات گرانی و افزایش قیمت‌ خودروها را فراهم آورد.

پس از تصویب عرضه خودرو در بورس کالا توسط شورای عالی بورس، در نیمه اول سال جاری، عرضه خودرو در بورس کالا آغاز شد. این عرضه موجب شد تا نگرانی‌ها در رابطه با سه نرخی شدن قیمت خودرو به وجود بیاید.

دلیل افزایش قیمت خودرو

عرضه خودروها در بورس یک راه حل کوتاه مدت برای بیرون آمدن از شرایط تقاضای کنونی از جانب مصرف کنندگان و خریداران بود.

بورس که نوعی بازار مزایده‌ای محسوب می‌شود، همواره از جانب اکثریت کارشناسان اقتصادی مورد انتقاد واقع شده. در رابطه با عرضه خودرو در بازار بورس کالا نیز می‌توان گفت که گرانی خودرو در بازار بورس تنها به نفع تولیدکنندگان بوده؛ چرا که انگیزه را برای تولید بیشتر آنان فراهم آورده است.

عرضه خودروهای تولید کلی در بازار بورس کالا به دنبال حذف دست نامرئی در بازار خودرو بوده است، چرا که به دلیل ایجاد طرح‌های فروش شاهد افزایش دلالان در این بازار نوسانی بوده‌ایم.

همچنان که برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که بورس سبب افزایش دوباره قیمت خودروها شده است، عده‌ای نیز این دلیل را اشتباه دانسته و معتقدند که گرانی خودرو از جای دیگری نشئت می‌گیرد.

فروش خودرو در بورس کالا

با عرضه خودروهای ایرانی در بورس کالا، شاهد فروش این خودروها با قیمت بیشتری نسبت به قیمت پایه کارخانه‌ هستیم. تولیدکنندگان در چنین شرایطی با نرخی که از طرف دولت تعیین شده مبارزه می‌کنند و سود بیشتری را بدست می‌آورند که در نتیجه به افزایش تولیدات خودروهای ایرانی ختم می‌شود.

همانطور که گفته شد، عرضه خودروها در بورس با قیمت بیشتری نسبت به قیمت گذاری دستوری در بازار بورس به فروش می‌رود، اما نسبت به بازار آزاد دارای قیمت کمتری است چرا که دست دلالان را در قیمت گذاری ناعادلانه می‌بندد.

دلیل افزایش قیمت خودرو
بازار خودرو

اما همچنان که عرضه کالاها در بورس هم باید به منفعت تولیدکننده باشد هم به منفعت مصرف‌کننده یا تقاضاکننده در طول چند ماه اخیر، مصرف‌کنندگان شاهد سود چندانی نبوده‌اند و ارائه این راهکار کوتاه مدت با شکست مواجه شده است.

ارائه و عرضه خودروها در بازار بورس کالا بار دیگر موجبات نگرانی افزایش قیمت پایه را هم برای مردم و هم برای کارشناسان تحلیل‌گر این بازار فراهم کرده است، شاید بتوان گفت که نسبت به قیمت بازار آزاد خریدار سود می‌کند اما اگر نگاهی به قیمت کارخانه بیاندازیم، می‌بینیم که سودی به او تعلق نگرفته است.

اما موضوعی که به‌ تازگی توجه کارشناسان این حوزه را به خود جلب کرده و موجب نگرانی متقاضیان شده، گرانی خودرو به‌سبب بورس کالا و عرضه این کالای سرمایه‌ای با قیمتی بالاتر نسبت به قیمت پایه است. اگرچه مشتری باز هم نسبت به خرید از بازار آزاد به سود رسیده، ولی در مقایسه با قیمت پایه، هزینه بیشتری را پرداخت می‌کند.

سپهر زنگنه کارشناس صنعت خودرو در رابطه با دلیل افزایش قیمت خودرو  اظهار داشت:

عرضه خودرو در بورس کالا منافع مصرف کننده را تامین نکرده است، بلکه سود حاصل از آن به جیب خودروسازان می‌رود. لازمه حذف قیمت گذاری دستوری، افزایش تولید است، زیرا تا زمانی که خودرو به صورت محدود عرضه شود، حتی اگر این عرضه در بورس صورت گیرد، باز هم نمی‌توان قیمت را کنترل کرد، زیرا خودرو با قیمتی در بورس عرضه می‌شود و خریدار هم ممکن است با قیمت پایین‌تر از قیمت بازار آن را خریداری کند، اما در نهایت خریدار یا دلالان خودرو، به علت نیاز بازار، خودروی خریداری شده از بورس کالا را با قیمت بالاتری در بازار عرضه می‌کنند و این مساله نیز منجر به جهش قیمت در بازار می‌شود.

هرچند که دست دلالان از معاملات خودرو در این روش حذف شده اما همچنان کثرت سود برای تولید کننده است، این موضوع باعث افزایش درآمد حاصل از فروش خودرو در بورس کالا برای خریدار شده و او را ترغیب به ساخت و تولید دوباره می‌کند و این چرخه همچنان ادامه پیدا می‌کند.

شفاف سازی قیمت خودرو در بورس کالا

با توجه به آنچه گفته شد، بورس نتوانسته موجبات کاهش قیمت خودرو را فراهم کند، بلکه باعث شده تا از زیان خوردوسازان در ساخت خودروها جلوگیری کند. اگر این روند ادامه پیدا کند و بتواند بازار بورس را به تعادل برساند در آینده نزدیک، شاهد ثبات قیمت خودروها چه در بازار کارخانه و چه در بازار بورس خواهیم بود.

دلیل افزایش قیمت خودرو
بورس کالا

ادامه روند عرضه خودرو در بورس کالا، نقدینگی را افزایش داده و موجبات تسویه بدهی خودروسازان را فراهم می‌کند که در چنین شرایطی عرضه خودرو در کشور افزایش یافته و این مازاد ظرفیت می‌تواند به کاهش قیمت‌ها منجر شود.

البته باید توجه داشت که خودروها در بورس به صورت محدودی ارائه می‌شوند، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو دلیل افزایش قیمت خودرو در بورس را همین موضوع دانست و گفت:

عرضه خودرو در بورس کالا به صورت محدود و با قیمتی بیشتر از قیمت کارخانه بر رشد قیمت خودرو در بازار اثرگذار شده است. اخیرا نیز عرضه خودرو در بورس کالا به عوامل موثر بر افزایش قیمت خودرو در بازار اضافه شده است.

بارها گفته شده بود عرضه خودرو در بورس در صورتی منجر به نتایج مثبت و کنترل قیمت می‌شود که این عرضه به صورت مستمر باشد، در شرایط فعلی، عرضه خودرو در بورس بسیار محدود است، بنابراین قیمت عرضه در بورس از نظر خریداران همان قیمت کارخانه قلمداد می‌شود، با این تفاوت که قیمت عرضه در بورس بالاتر از قیمت کارخانه است و همین موضوع نیز در افزایش قیمت در بازار تأثیرگذار است.

لازم به ذکر است که دلیل افزایش قیمت خودروها در طول چند ماه گذشته تنها برای حضور در بورس کالا نبوده و چون سالیان گذشته منوط به افزایش نرخ ارز، نا اطمینانی‌ها و کمبود قطعات تولید بوده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره دلیل افزایش قیمت خودرو چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با مجله خبری آی تی و دیجیتال دنبال کنید.

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید