0

صحبت کردن انسان با حیوانات ؛ رویایی که با هوش مصنوعی تحقق می‌یابد

صحبت کردن انسان با حیوانات ؛ رویایی که با هوش مصنوعی تحقق می‌یابد
بازدید 89


صحبت کردن انسان با حیوانات با استفاده از هوش مصنوعی امکان‌پذیر می‌شود. دانشمندان از هوش مصنوعی برای صحبت کردن با برخی گونه‌های جانوری استفاده کرده‌اند.

صحبت کردن انسان با حیوانات رویایی‌ است که در مسیر تبدیل شدن به واقعیت قرار دارد. دانشمندان با استفاده از هوش مصنوعی توانستند با زنبورها، فیل‌ها و نهنگ‌ها ارتباط برقرار کنند. دانشمندان برای ارتباط با حیوانات بوسیله هوش مصنوعی، از ربات استفاده کردند.

بیشتر بخوانید: ترجمه صدای گربه با اپلیکیشن MeowTalk ؛ با گربه خود مکالمه کنید!

صحبت کردن انسان با حیوانات در حال محقق شدن است

“کارن بیکر” (Karen Bakker)، پژوهشگر “دانشگاه بریتیش کلمبیا”(UBC) در مصاحبه‌ای گفت:

یک گروه پژوهشی در آلمان از هوش مصنوعی برای رمزگشایی الگوهایی در صداهای غیرانسانی مانند رقص زنبورهای عسل و صداهای با فرکانس پایین فیل‌ها استفاده می‌کنند. این کار کمک می‌کند تا فناوری نه تنها برای برقراری ارتباط، بلکه برای کنترل حیوانات وحشی نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

بیکر توضیح داد: «این نوع هوش مصنوعی را می‌توان به ربات‌هایی اضافه کرد که می‌توانند موانع ارتباط بین گونه‌ها را از بین ببرند اما او خاطرنشان کرد که این پیشرفت، پرسش‌های اخلاقی را نیز ایجاد می‌کند.»

صحبت کردن انسان با حیوانات

وی افزود:

توانمندسازی انسان‌ها برای صحبت کردن با گونه‌های مختلف می‌تواند احساس خویشاوندی عمیق‌تر یا احساس سلطه و توانایی اهلی کردن گونه‌های وحشی را ایجاد کند که ما هرگز به عنوان انسان قادر به کنترل آنها نبوده‌ایم.

صحبت کردن انسان با حیوانات رویایی‌ست که ممکن است به واقعیت تبدیل شود. انسان‌ها مدت‌هاست که به دنبال توانایی صحبت کردن با حیوانات بوده‌اند و چندین فیلم را براساس این ایده ساخته‌اند؛ مانند فیلم “دکتر دولیتل“(Doctor Dolittle) در سال ۱۹۶۷ اما این ایده دیگر فقط یک طرح فیلم نیست و دانشمندان، روش‌های موفقی را برای صحبت کردن به زبان حیوانات کشف کرده‌اند.

در سال ۲۰۱۸، پژوهشگران “مرکز یادگیری ماشینی و رباتیک دالم”(DCMLR) در آلمان، رباتی به نام “روبوبی”(RoboBee) را طراحی کردند که رقص زنبورها را که برای انتقال اطلاعات استفاده می‌شود، تقلید می‌کند. این ربات که هیچ شباهتی به زنبورهای واقعی ندارد، به شکل یک حشره بالدار طراحی شده و به میله‌ای متصل است که حرکات آن را کنترل می‌کند.

این گروه پژوهشی به ربات آموزش دادند تا حرکات یکسانی از رقص را تقلید کند که از ارتعاشات مختلفی تشکیل شده است. این کار، زنبورها را فریب داد تا به آن گوش دهند. این آزمایش نشان داد که برخی از زنبورها دستورالعمل‌های روبوبی را دنبال می‌کنند؛ از جمله این که در کدام قسمت کندو حرکت کنند یا به طور کامل متوقف شوند.

بیکر که اخیرا کتابی را با عنوان “آواهای زندگی: چگونه فناوری‌های دیجیتال ما را به دنیای حیوانات و گیاهان نزدیک‌تر می‌کنند”(The Sounds of Life: How Digital Technologies Are Bringing Us Closer to the Worlds of Animals and Plants) منتشر کرده است، گفت: «گام بعدی تحقیقات این گروه آلمانی، کاشت چندین ربات در کندوهای مختلف است تا ببینند که آیا کندو، ماشین‌ها را به عنوان یکی از اعضای خود می‌پذیرد یا خیر.»

وی افزود:

در این صورت، کنترل بی‌سابقه‌ای بر کندو خواهیم داشت. ما کندو را به روشی اهلی خواهیم کرد که پیشتر هرگز انجام نشده بود.

صحبت کردن انسان با حیوانات

بیکر در مورد مشکلات اخلاقی ناشی از این توانایی نیز صحبت کرد و خاطرنشان ساخت که: «چنین فناوری‌هایی می‌توانند به سوءاستفاده انسان از حیوانات منجر شوند.»

با وجود این، بیکر امیدوار است که رویای صحبت کردن انسان با حیوانات تحقق یابد تا افراد عادی بتوانند با آواهای طبیعت هماهنگ شوند.

فیل‌ها به دلیل غرش‌های قوی خود شناخته می‌شوند اما این موجودات بزرگ، صداهایی با فرکانس پایین نیز منتشر می‌کنند که مورد توجه گوش انسان قرار نمی‌گیرند.

بیکر درباره کار “کتی پین”(Katie Payne)، جانورشناس و پژوهشگر حوزه زیست‌آوایی صحبت کرد که از هوش مصنوعی برای دریافت صداهای فروصوت استفاده کرده است.

علاوه بر زنبورهای عسل و نهنگ‌ها، یک گروه بین‌المللی از دانشمندان اخیرا پروژه‌ای بلندپروازانه را برای گوش دادن، بررسی محتوا و ترجمه ارتباط نهنگ‌های عنبر با هدف صحبت کردن با آنها راه‌اندازی کرده‌اند. این پروژه موسوم به “پروژه ستی”(Project CETI)، از هوش مصنوعی برای تفسیر آواهایی استفاده می‌کند که نهنگ‌های عنبر برای برقراری ارتباط با یکدیگر تولید می‌کنند.

این گروه پژوهشی که پروژه ستی را در اکتبر ۲۰۲۱ راه‌اندازی کردند، از پردازش زبان طبیعی استفاده می‌کنند که زیرشاخه هوش مصنوعی است و بر پردازش زبان نوشتاری و گفتاری انسان تمرکز دارد.

برنامه این است که هوش مصنوعی هر صدا را با یک مفهوم خاص مرتبط کند. به گفته پژوهشگران، این کار حداقل پنج سال زمان می‌برد. اگر پژوهشگران به این اهداف دست یابند، گام بعدی آنها ابداع و توسعه یک ربات گفتگوکننده تعاملی است که با نهنگ‌های عنبر گفتگو می‌کند.

صحبت کردن انسان با حیوانات

بیکر خاطرنشان کرد که:

انسان‌ها در گذشته با حیوانات، به ویژه نخستی‌سانان ارتباط برقرار کرده‌اند اما این کار را با دیدگاه بسیار انسان‌محور انجام داده‌اند. از جمله این کارها می‌توان به آموزش زبان اشاره به حیوانات اشاره کرد.

در مقابل، استفاده از هوش مصنوعی، راهی برای صحبت کردن انسان با حیوانات است. و می‌توان از زبان خود حیوان برای برقراری ارتباط استفاده کرد. این فناوری، سیگنال‌های منحصربه‌فرد مرتبط با رفتارها و الگوها را برای ایجاد زبان تجزیه و تحلیل می‌کند.

بیکر گفت: «آنچه این پژوهشگران انجام می‌دهند تلاش برای آموزش زبان انسانی به آن گونه‌ها نیست، بلکه آنها فرهنگ‌های لغت سیگنال‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و سپس، تلاش می‌کنند تا بفهمند سیگنال‌ها در آن گونه‌ها چه معنایی دارند.»

همانطور که می‌بینیم هوش مصنوعی، بار دیگر برای شکستن موانع و گشودن درهای جدید مورد استفاده قرار گرفته است. صحبت در مورد هوش مصنوعی در سال های اخیر بسیار داغ بوده است. علیرغم هشدار بسیاری از دانشمندان و افراد برجسته مبنی بر خطر هوش مصنوعی برای بقای بشریت، دانشمندان هرروز تمایل بیشتری برای کمک گرفتن از این فناوری پیدا می‌کنند.

در اوایل سال جاری، خبرهایی در مورد LaMDA، آخرین هوش مصنوعی گوگل و ادعای مهندس سابق گوگل مبنی بر خودآگاه شدن آن منتشر شد. خبری که کابوس فیلم‌های ترمیناتور و بازی پرتال را به حقیقت تبدیل کرد!

هوش مصنوعی به طور گسترده در علم استفاده می‌شود. به عنوان مثال، ستاره شناسان با استفاده از هوش مصنوعی، در کیهان به کاوش می‌پردازند. سیستم‌های هوش مصنوعی به دانشمندان کمک می‌کند تا پدیده‌هایی را کشف کنند که ممکن است از دید انسان پنهان بمانند.

جالب است که پروفسور اوی لوئب در ارتباط با ESP ادعا کرده که هوش مصنوعی توسعه یافته توسط انسان می‌تواند روزی، هوش مصنوعی بیگانه را شناسایی و با آن ارتباط برقرار کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره رویای صحبت کردن انسان با حیوانات چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید و اخبار فناوری را از مجله خبری آی تی و دیجیتال دنبال کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید