0

شکایت متا از یک شرکت آمریکایی به دلیل سرقت اطلاعات کاربران اینستاگرام

شکایت متا از یک شرکت آمریکایی به دلیل سرقت اطلاعات کاربران اینستاگرام
بازدید 264


شرکت متا از یک شرکت تابعه آمریکایی به دلیل سرقت اطلاعات کاربران اینستاگرام و فیسبوک شکایت کرد. این شرکت متهم به فروش این اطلاعات به چین است.

کمپانی متا علاوه بر شکایت از شرکت آمریکایی به دلیل سرقت اطلاعات کاربران اینستاگرام و فیسبوک ، همچنین فاش کرد از فردی شکایت کرده است که این شرکت ادعا می‌کند حساب‌های اینستاگرام خودکار را برای حذف داده‌های حدود 350000 کاربر اینستاگرام راه‌اندازی کرده است. طی این شکایات، در حال حاضر دو پرونده در دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده در ناحیه شمالی کالیفرنیا تشکیل شده است.

مستر بلیط

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی چین با ذهن‌خوانی، وفاداری مقامات حزب کمونیست را ارزیابی می‌‌کند

سرقت اطلاعات کاربران اینستاگرام و فیسبوک

در حالی که متا و سایر شرکت‌های اینترنتی با مبارزه با وب‌اسکریپرها غریبه نیستند – روشی که شامل استفاده از ابزارهای خودکار برای جمع‌آوری انبوه داده‌ها از وب‌سایت‌ها می‌شود – زمان‌بندی آخرین موارد به‌ویژه قابل توجه است. کمتر از سه ماه پس از تایید مجدد حکم قبلی دادگاه ایالات متحده مبنی بر قانونی بودن حذف وب می‌گذرد. این اوج نبرد حقوقی طولانی مدت بین لینکدین متعلق به مایکروسافت و یک شرکت داده به نام Hiq Labs بود که اطلاعات شخصی لینکدین را حذف کرده است.

سرقت اطلاعات کاربران اینستاگرام و فیسبوک

در حالی که این نتیجه توسط بسیاری از محققان و روزنامه‌نگارانی که به جمع‌آوری داده‌های در دسترس عموم متکی هستند، تجلیل شد، در عین حال بار دیگر ضربه‌ای جدی به نگرانی‌های مشروع حریم خصوصی و امنیتی در مورد نحوه استفاده از داده‌های افراد بدون اجازه آنها وارد کرد. در این مورد خاص، دادگاه حکم داد که حذف اطلاعات در دسترس عموم با قانون کلاهبرداری و سوء استفاده رایانه ای (CFAA)، که یک قانون امنیت سایبری بر هک رایانه در ایالات متحده حاکم است، مغایرت ندارد.

کمپانی متا هم اکنون در حال پیگیری قانونی علیه شرکتی به نام Octopus Data است که ادعا می‍‌کند که محصول اصلی خود را در سال 2016 عرضه کرده است. علاوه بر این، متا تأیید کرد که علیه فردی ساکن ترکیه به نام اکرم آتش شکایت می‌کند. گفته می‌شود این فرد داده‌های اینستاگرام را در وب سایت‌های خود یا به اصطلاح «سایت‌های شبیه سازی» منتشر کرده است.

به جای هدف قرار دادن نهادهای تحت پوشش CFAA، متا از طریق قانون حق نسخه‌برداری هزاره دیجیتال (DMCA) روند رسیدگی به سرقت اطلاعات کاربران اینستاگرام و فیسبوک را پیگیری می‌کند. این قانون بیشتر به نقض حق نسخه‌برداری و مالکیت معنوی (IP) می‌پردازد تا هک.

با توجه به این موضوع، متا در پرونده قضایی خود به طور خاص به بند 3 شرایط خدمات خود اشاره می‌کند که در آن آمده است:

شما مالک حقوق مالکیت معنوی (چیزهایی مانند حق چاپ یا علائم تجاری) در هر گونه محتوایی هستید که ایجاد می‌کنید و در فیس بوک و سایر محصولات شرکت متا استفاده می‌کنید. هیچ چیز این شرایط حقوقی که شما نسبت به محتوای خود دارید سلب نمی‌کند. شما آزاد هستید که محتوای خود را در هر کجا که می‌خواهید با هر کس دیگری به اشتراک بگذارید.

در جای دیگر، شرایط فیس بوک همچنین بیان می‌کند که: «شما با استفاده از ابزارهای خودکار (مانند ربات‌ها) و بدون اجازه قبلی ما، محتوا یا اطلاعات کاربران را جمع‌آوری نمی‌کنید یا به فیس‌بوک دسترسی نخواهید داشت».

چه اطلاعاتی در دسترس Octoparse قرار می‌گیرد

به گفته متا، Octopus برای دسترسی به یک محصول نرم افزاری به نام Octoparse برای راه اندازی حملات هکری هزینه‌ای از مشتریان خود دریافت می‌کند، یا آنها می‌توانند به Octopus برای تخریب مستقیم وب سایت‌ها نیز هزینه پرداخت کنند. برای کارکرد آن، مشتریان باید به حساب‌های خود دسترسی داشته باشند، که به نرم‌افزار اجازه می‌دهد تا داده‌هایی را جمع‌آوری کند که معمولاً فقط برای کاربرانی که وارد سیستم شده‌اند در دسترس است. این اطلاعات مواردی از جمله دوستان فیس‌بوک، آدرس‌های ایمیل، تاریخ تولد، شماره تلفن، فالوورهای اینستاگرام و سایر داده‌های تعاملی است.

شکایت متا از یک شرکت آمریکایی به خاطر سرقت اطلاعات کاربران اینستاگرام

سرقت اطلاعات کاربران اینستاگرام در شرایطی رخ داده که متا بیشتر از دو سال پیش، در شکایتی بر علیه یک شرکت اسرائیلی به نام BrandTotal که داده‌های کاربران فیس‌بوک را جمع‌آوری می‌کرد، پیروز شد.

قاضی در آن پرونده در ادعای متا مبنی بر اینکه BrandTotal شرایط استفاده از فیس بوک را نقض کرده است، به نفع متا رای داد، در حالی که یک حکم خلاصه صادر کرد مبنی بر اینکه BrandTotal با دسترسی به صفحات محافظت شده با رمز عبور، با استفاده از جعلی CFAA یا CDAFA کالیفرنیا (قانون دسترسی به داده های رایانه ای و کلاهبرداری) را نقض کرده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره سرقت اطلاعات کاربران اینستاگرام چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: techcrunch

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید