0

شرکت OpenAI در آستانه ورشکستگی ؛‌ هزینه نگهداری از ChatGPT کمرشکن است!

شرکت OpenAI در آستانه ورشکستگی ؛‌ هزینه نگهداری از ChatGPT کمرشکن است!
بازدید 56


به تازگی خبر رسیده که شرکت OpenAI در آستانه ورشکستگی قرار دارد. آنطور که مشخص است، هزینه‌های بالای نگهداری از هوش مصنوعی ChatGPT کمر سازنده‌ آن را شکسته است.

درآخرین خبرهای حوزه تکنولوژی آمده است که هزینه‌های سنگین نگهداری از چت‌بات هوش منصوعی ChatGPT آنقدر بالا است که در نتیجه آن شرکت OpenAI در آستانه ورشکستگی قرار گرفته است. براساس این خبر، شرکت مادر ChatGPT روزانه 700 هزار دلار برای نگهداری از این چت‌بات هزینه می‌کند و ChatGPT باوجود محبوبیت فراوان، هنوز نتوانسته به درآمدزایی برسد.

همچنین اختلاف بین سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI و کارمندانش نیز مزید بر علت شده و این شرکت هوش مصنوعی را ببشتر به لبه پرتگاه هل می‌دهد.

بیشتر بخوانید: لابی‌گری گسترده OpenAI علیه قوانین سختگیرانه هوش مصنوعی؛ وقتی نقاب‌ها می‌افتند!

شرکت OpenAI در آستانه ورشکستگی است

براساس گزارش Analytics India Magazine، شرکت OpenAI روزانه حدود 700 هزار دلار بابت ارائه سرویس‌های ChatGPT هزینه می‌کند. اگرچه این چت‌بات در ماه‌های اخیر موفقیت‌های زیادی داشته است، اما ظاهراً هنوز نتوانسته درآمد کافی داشته باشد تا بتواند هزینه‌هایش را جبران کند.

این گزارش می‌گوید تعداد کاربران OpenAI نیز در ماه‌های اخیر به‌تدریج روبه‌کاهش بوده است. طبق اعلام وب‌سایت SimilarWeb، تعداد کاربرانی که از وب‌سایت ChatGPT بازدید می‌کنند، در ماه ژوئیه نسبت به ژوئن حدود 12 درصد افت داشته است. این مقدار از 1.7 میلیارد به 1.5 میلیارد رسیده، ولی شامل کاربران API این شرکت نمی‌شود.

البته API شرکت OpenAI هم از سوی برخی مدل‌های زبانی متن‌باز نظیر LLaMA 2 که استفاده از آنها و دستکاری‌شان رایگان است، با رقابتی سنگین روبه‌رو شده. این مدل‌های متن‌باز برخلاف مدل پولی، بسته و انحصاری OpenAI، قابل شخصی‌سازی و دستکاری هستند.

شرکت OpenAI در آستانه ورشکستگی است

گزارش حاضر می‌گوید میان «سم آلتمن» مدیرعامل OpenAI و سایر اعضای این تیم اختلافاتی به‌وجود آمده است. در شرایطی که این شرکت تمرکز خود را روی سودآوری و توسعه نسخه‌های پیشرفته‌تر GPT گذاشته، آلتمن به تأکید روی خطرات و ریسک‌های هوش مصنوعی مشغول بوده است.

با وجود نگرانی‌های آلتمن از بابت محصولی که خلق کرده، OpenAI مشغول کار روی روش‌های جدیدی به‌منظور درآمدزایی از GPT-4 بوده است. بااین‌وجود، آنها هنوز به سودآوری نرسیده‌اند و از زمان توسعه ChatGPT تاکنون حدود 540 میلیون دلار زیان به‌بار آورده‌اند.

این شرکت قبلاً پیش‌بینی کرده بود که در سال 2023 به درآمد سالانه 200 میلیون دلاری و در سال 2024 به درآمد 1 میلیارد دلاری برسد؛ اما این اعداد حالا بسیار دست‌نیافتنی به‌نظر می‌رسند. OpenAI درحال‌حاضر با گزینه عرضه اولیه سهام یا فروش خود به یک شرکت فناوری دیگر روبه‌رو است.

از طرف دیگر، این شرکت در حفظ نیروهای انسانی با استعداد خود نیز ناکام بوده؛ خیلی از کارمندان OpenAI در ماه‌های گذشته این شرکت را به مقصد دیگر شرکت‌های فعال در زمینه هوش مصنوعی ترک کرده‌اند.

درمجموع، عواملی مثل شرایط نابسامان اقتصادی، کاهش تعداد کاربران، افت کیفیت محصولات و حتی دسترسی محدود به سخت‌افزارهای لازم برای حفظ پایداری سرویس‌ها ازجمله دلایلی هستند که آینده OpenAI را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد. این شرکت حالا باید به‌صورت جدی به‌دنبال راهی برای درآمدزایی باشد تا بتواند آینده خود را تأمین کند و تعداد بیشتری از کارمندانش را از دست ندهد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره سقوط OpenAI به دلیل هزینه‌های بالای نگهداری ChatGPT چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

.

منبع: دیجیاتو

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید