0

شاهکار جدید جیمز وب: تصویری درخشان از ستارگان در حال شکل‌گیری [+عکس]

شاهکار جدید جیمز وب: تصویری درخشان از ستارگان در حال شکل‌گیری [+عکس]
بازدید 26


تلسکوپ فضای جیمزوب بازهم یک شاهکار جدید خلق کرد. این شاهکار، تصویری درخشان از ستارگان در حال شکل‌گیری بوده که تاکنون دیده نشده است.

تلسکوپ فضایی جیمزوب که تحت مالکیت ناسا قرار دارد، اخیراً موفق به خلق تصویری درخشان از ستارگان در حال شکل‌گیری شده است که تاکنون دیده نشده و با مشاهده آن شگفت‌زده خواهید شد. این تلسکوپ پیشرفته تاکنون کشفیات و مشاهدات بسیاری در همین یکسال فعالیتش داشته است که تاکنون برای بشر گنگ و نامفهوم بوده است. در ادامه مطلب تصویر این ستارگان جذاب را مشاهده خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: تلسکوپ جیمز وب تصویری خیره‌کننده از یک سحابی ثبت کرد [+عکس]

جیمزوب تصویری درخشان از ستارگان در حال شکل‌گیری به ثبت رساند

دانشمندان روز چهارشنبه از ثبت شاهکار دیگری توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب خبر دادند. این بار، جیمز وب چشم‌اندازی مسحورکننده از دو ستاره‌ جوان در حال شکل‌گیری را به ثبت رسانده است که در فاصله‌ ۱۴۷۰ سال نوری از زمین قرار دارند.

به گزارش اسپیس‌دات‌کام، تصویر جدید که با چشمان قدرتمند فروسرخ جیمز وب ثبت شده است، لکه‌ای گلبهی را در مرکز خود نشان می‌دهد که محل شکل‌گیری زوج ستاره‌ای هربیگ-هارو ۴۶/۴۷ است. از آنجا که ستاره‌شناس‌ها تمام جزئیات را با حسگرهای فروسرخ تلسکوپ فضایی جیمز وب عکس‌برداری کردند، تصویر در اصل سیاه و سفید است. مناطق نارنجی آتشین، آبی کم‌رنگ و صورتی بافت‌دار بعدها برای بهبود چارچوب و آسان‌تر شدن درک اطلاعات علمی به ‌عکس اضافه شدند.

برای مثال، می‌توانید دو منطقه‌ مخروطی تاریک را در سمت چپ و راست لکه‌ درخشان ببینید. این ساختارها سایه‌هایی از یک قرص گردوغبار را نشان می‌دهند که درون حباب سرخ‌رنگ شناور است. این قرص از نزدیک دو ستاره‌ نوزاد را احاطه کرده و آن‌ها را تا مرحله‌ رشد و بلوغ تغذیه می‌کند؛ فرایندی که انتظار می‌رود نزدیک به میلیون‌ها سال به طول انجامد.

جیمزوب تصویری درخشان از ستارگان در حال شکل‌گیری به ثبت رساند

فراتر از ساختارها، رویداد اصلی عکس که دو زائده‌ عظیم بیرون‌آمده از دو طرف قرص هستند، خودنمایی می‌کنند. زائده‌ سمت راست کوچک‌تر است و نزدیک‌تر به زمین قرار دارد؛ در حالی که زائده‌ سمت چپ در فاصله‌ای دورتر واقع شده است. این زائده‌ها از مواد قرص غبارآلود که ستاره‌ها زمانی بلعیده و سپس باقی‌مانده‌شان را در فضا دفع کرده‌اند، تشکیل شده‌اند. این فرآیند دفع مواد، اهمیت زیادی در فرآیند شکل‌گیری ستاره‌ها دارد و می‌توان آن را به فواره‌ای تشبیه کرد که برای شکل‌دهی به الگوهای مختلف، درون استخر خاموش و روشن می‌شود. این گوی‌های جوان پس از تکمیل دوره‌ رشد، محیط بی‌نظم اطراف خود را پاک‌سازی می‌کنند.

در پس‌زمینه، نمی‌توان سمفونی متراکم ستاره‌ها و کهکشان‌های پراکنده در جهان را نادیده گرفت. برخی از آن‌ها قدیمی، برخی جدید، برخی کوچک و برخی بزرگ هستند؛ اما هرکدام به همان اندازه قلمرویی که خانه می‌نامیم، عمیق هستند.

درست مانند امضای هنرمند، تلسکوپ جیمز وب نیز سنبله‌های پراش هشت‌شاخه‌ کلاسیک خود را در سرتاسر تصویر به‌جا گذاشته است. برای مثال تصاویر تولیدشده با تلسکوپ فضایی هابل، سنبله‌های چهارپر را نشان می‌دهند. این جلوه‌ نوری به تعداد آینه‌های هر تلسکوپ بستگی دارد و به همین دلیل آن را «سنبله‌های پراش» می‌نامند. وقتی امضای هشت‌ضلعی را بینیم، می‌توانیم بفهمیم که تصویر متعلق به جیمز وب است.

با درنظر گرفتن سنبله‌های پراش جیمز وب به عنوان راهنما، می‌توان به نکات بیشتری از عکس دقت کرد. اگر به سنبله‌های قرمز مرکزی توجه کنید، می‌توانید جدیدترین رویدادهای دفع مواد از زوج ستاره‌ هربیگ-هارو ۴۶/۴۷ را ببینید. این مواد به شکل رشته‌هایی آبی به نمایش درآمده‌اند که به سمت بیرون در حرکت هستند و سپس به هاله‌ بنفشی کم‌رنگ تبدیل می‌شوند. در اطراف ساختار پراش، خطوط مجعد آبی کم‌رنگ (به سمت چپ) دیده می‌شوند که به گفته‌ ناسا به الگوهای دفع مواد ستاره‌ها مرتبط هستند. بااین‌حال از آنجا که به امضای پراش جیمز وب نزدیک‌اند، دیدنشان دشوار است.

اما آنچه قطعا نباید در عکس از قلم انداخت، پرده‌ نیلگون خیره‌کننده‌ای است که لکه‌ قرمز آشوبناک مرکز تصویر را پوشانده است. این پرده‌ نازک، یک جرم کیهانی دیگر به نام سحابی یا ابر عظیم گاز و غبار است. جیمز وب دراصل برای دیدن محتویات درون چنین اجرامی ساخته شده و به ما امکان می‌دهد تا رویدادهای پنهان درون آن‌ها را بررسی کنیم. در این مورد، با زوج ستاره‌ هربیگ هارو روبه‌رو شدیم. به‌لطف همین توانایی جیمز وب، تصویر جدید دقیق‌ترین پرتره‌ تاکنون ثبت‌شده از این زوج‌ ستاره‌ای محسوب می‌شود. دانشمندان با بهره‌گیری از دوربین فروسرخ نزدیک این تلسکوپ می‌توانند از نقاب سحابی گذر کنند.

علاوه‌براین، براساس بیانیه‌ مطبوعاتی تیم جیمز وب، وجود سحابی دلیل درخشش ظاهری فواره‌های ستاره‌ای است. با برخورد مواد خروجی به سحابی در گوشه‌ چپ پائین، سحابی شکل وسیع‌تری به خود می‌گیرد؛ زیرا فرصت بیشتری برای برهم‌کنش فواره‌ها با مولکول‌های درون سحابی وجود دارد.

تصویر جدید آن‌قدر غنی از اطلاعات است که انبوه داده‌هایی که درباره‌شان صحبت کردیم، حتی نصف چیزهایی هم نیستند که ستاره‌شناسان می‌توانند از همین یک عکس درباره‌ چگونگی شکل‌گیری ستارگان بیاموزند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره تصویری درخشان از ستارگان در حال شکل‌گیری چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

.

منبع: زومیت

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید