0

سیستم عامل iPadOS 17 معرفی شد

سیستم عامل iPadOS 17 معرفی شد
بازدید 86


سیستم عامل iPadOS 17 رونمایی شد. اپل نسخه جدید سیستم‌عامل آیپدهای خود را در مراسم شب گذشته WWDC 2023 با ویژگی هایی جدید معرفی کرد.

سیستم عامل iPadOS 17 توسط اپل در رویداد WWDC 2023 معرفی شد. اپل ساعت 20 شب گذشته در کنفرانس سالانه معرفی محصولات خود موسوم‌به WWDC که در اپل پارک برگزار می‌شود، علاوه‌بر معرفی چند دستگاه جذاب و به‌روزرسانی‌های سییستم‌عامل خود، نسخه جدید سیستم‌عامل iPadOS را نیز به‌روزرسانی کرد که از قابلیت‌های جدیدی بهره می‌برد. برخی از این قابلیت‌ها شامل تجربه بهتر بخش لاک‌اسکرین و امکان شخصی‌سازی‌های بیشتر در این بخش، افزایش بهره‌روی مرورگر سافاری و غیره هستند که در ادامه به‌طور کامل توضیح داده‌ایم.

سرمایه گذاری پرسود و تضمینی دلاری

بیشتر بخوانید: پردازنده اپل M2 اولترا معرفی شد [+مشخصات فنی]

سیستم عامل iPadOS 17 معرفی شد

اپل در مهم‌ترین رویداد 10 سال اخیر خود، رویداد WWDC 2023، سیستم‌عامل آیپداواس ۱۷ را معرفی کرد که به‌عنوان جدیدترین نسخه برای آیپد مینی، آیپد، آیپد ایر و آیپد پرو ارائه می‌شود و ویژگی‌های جدیدی را برای کاربران این دستگاه‌ها به‌ارمغان خواهد آورد.

با وجود سکوت و نبود جنبش در بخش محصولات خانواده آیپد در سال جاری، معرفی آیپداواس ۱۷ به‌عنوان یک به‌روزرسانی بزرگ خبر خوبی برای کاربران اکوسیستم اپل به‌حساب می‌آید.

نسخه جدید آیپداواس بهبودهای ویژه‌ای در Stage Manager و همچنین شخصی‌سازی لاک‌اسکرین و ویجت‌های تعاملی پیشکش می‌کند. به طور کلی، بخش اعظمی از ویژگی‌های سیستم عامل iOS 17 را ازجمله قابلیت‌های Messages، توسعه ظرفیت AirDrop و ویرایش خودکار هوشمندتر در آیپداواس ۱۷ نیز دردسترس قرار می‌گیرند.

قابلیت Stage Manager که در سال گذشته با آیپداواس ۱۶ معرفی شد برای کاربران آیپد این امکان را فراهم می‌کرد که ابعاد پنجره مربوط‌به برنامه را تغییر دهند و درعین حالی که به‌صورت متمرکز روی یک برنامه کار می‌کنند، سایر برنامه‌ها به‌ترتیب آخرین زمان استفاده در سمت چپ قرار بگیرند تا در صورت نیاز به‌سرعت بتوانید بین آن‌ها جابه‌جا شوید.

البته، این قابلیت، در تمام مدل‌های آپید دردسترس قرار نگرفت و محدود به مدل‌هایی بود که مجهز به تراشه M1 بودند. اکنون با آیپداواس ۱۷ اپل قصد دارد توانایی‌های قابلیت Stage Manager را فراتر ببرد.

علاوه‌براین، آیپداواس ۱۷ در بخش شخصی‌سازی لاک‌اسکرین نیز قابلیت‌های ارائه‌شده در iOS را به ارث می‌برد و کاربری آن به‌شدت شبیه به آیفون خواهد بود.

معاون بخش نرم‌افزاری اپل، کریگ فدریگی، همچنین، ویجت‌های تعاملی جدیدی را نمایش داد که می‌توانید روی صفحه هوم آیپد قرار دهید. دیگر ویژگی ارائه شده در آیپداواس، اپلیکیشن Health است و ویژگی‌های بهبودیافته‌تری برای کار با فایل‌های PDF در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

بخش لاک‌اسکرین و امکان شخصی‌ساری‌های بیشتر

بهره‌مندی از تمام ابعاد نمایشگر آیپد نکته‌ای است که باید در زمان کار با این تبلت‌ها درنظر داشت. درواقع، توجه به این موضوع نشان‌دهنده هدف قراردادن فلسفه اصلی تبلت‌ها است. اپل با ارائه‌ امکان شخصی‌سازی لاک‌اسکرین قصد دارد این ترجبه را برای کاربر دلپذیرتر و مهم‌تر از آن مفیدتر کند.

ویژگی غنی‌تر انتخاب عکس‌ها و ویرایش آن‌ها برای نمایش در لاک‌اسکرین طبق سلیقه، امکان تنظیم تغییر خودکار عکس‌ها در طول روز، استفاده از تصاویر لایو با افکت اسلوموشن جذاب هرزمانی که آیپد را بردارید، ازجمله جزئیات شخصی‌سازی لاک‌اسکرین به شمار می‌روند.

تغییر فونت نوشته‌ها، انتخاب رنگ، سبک نمایش حروف و ظاهر تاریخ و زمان و استفاده از ترکیب ایموجی و رنگ موردعلاقه همگی با هدف ارائه‌ تجربه‌ بهتر دراختیار کاربر قرار خواهند داشت.

ازسویی دیگر، قابلیت Live Activities نیز به آپیداواس راه پیدا کرده است تا به کاربران اجازه دهد به‌صورت لحظه‌ای و زنده از اتفاقات مهم، مثل نتایج مسابقات ورزشی، برنامه سفر و سفارش تحویل غذا مطلع شوند.

سیستم عامل iPadOS 17 معرفی شد
سیستم عامل iPadOS 17

ویجت‌ها در آیپداواس ۱۷ تعاملی می‌شوند و به لمس کاربر واکنش نشان خواهند داد. برای مثال، کاربر می‌تواند با لمس ویجت، لامپ هوشمند خانه را کنترل کند، موسیقی پخش کند یا درلحظه، تسک Reminder را علامت Complete بزند بدون اینکه نیاز باشد اپلیکیشن کامل باز شود. توسعه‌دهندگان نیز با به‌روزرسانی WidgetKit قادر خواهند شد قابلیت تعاملی را به ویجت‌های خود اضافه کنند.

با توجه به اینکه ویجت‌های تعاملی در لاک‌اسکرین نیز قرار می‌گیرند، کاربر می‌تواند بخشی از کارها را به‌راحتی بدون بازکردن آپید از روی ویجت مدیریت کند.

قابلیت‌های جدید PDF در ipadOS 17

ورود اطلاعات در PDF در نسخه جدید آپیداواس ساده‌تر خواهد شد. آیپداواس ۱۷ با استفاده از یادگیری ماشینی می‌تواند فیلدهای درون یک فرم را شناسایی کند و به‌سرعت جزئیات مرتبط با آن را وارد کند، برای مثال، نام و مشخصات و آدرس و ایمیل کاربر را درون فرم وارد کند.

دیگر به‌روزرسانی بزرگ در برنامه Notes به کاربر امکان می‌دهد فایل‌های PDF را سازماندهی و مطالعه کند یا درون آن‌ها نکاتی را یادداشت کند. در آیپداواس ۱۷ فایل‌های PDF با عرض کامل باز می‌شوند تا ورق‌زدن راحت‌تر باشد، نوشتن نکات یا کشیدن طرح به‌صورت مستقیم با Apple Pencil سریع‌تر انجام شود.

همچنین، امکان Live Collobration تغییرات درون فایل به‌صورت لحظه‌ای برای سایر کاربرانی که فایل PDF با آن‌ها اشتراک‌گذاری شده است، نمایش داده خواهند شد.

سیستم عامل iPadOS 17 معرفی شد
سیستم عامل iPadOS 17

ابزار ارتباطی بهبودیافته در ipadOS 17

برنامه Messages راه‌های جدیدی برای برقراری ارتباط ازجمله ایموجی استیکر و امکان ساخت Live Stickers با عکس‌های شخصی و برش پس‌زمینه فراهم می‌کند.

کاربران می‌توانند Live Stickers را ویرایش کنند و افکت‌هایی را به آن اضافه کنند که تجربه بهتری از گفتگو ایجاد کنند تا حس واقعی‌تری در طرفین ایجاد کند.

دیگر به‌روزرسانی‌های مرتبط به اپلیکیشن Messages شامل، فیلترهای بهبودیافته برای جستجو براساس، کلمه، نوع محتوا و افراد می‌شود و آسان‌ترشدن ارسال پاسخ به یک پیام به‌خصوص با سوایپ‌کردن حباب پیام که فرایند ارسال پیام را سریع‌تر می‌کند.

با‌این‌حال، با وجود کنایه گوگل به اپل در رویداد Google I/O 2023، همچنان خبری از پشتیبانی سرویس ارسال پیام RCS در آیپداواس ۱۷ و iOS 17 اعلام نشد.

علاوه‌براین، در سیستم عامل آیپداواس ۱۷ پیام‌های صوتی به صورت خودکار برای کاربر از گفتار به نوشتار تبدیل می‌شود تا بتواند در لحظه پیام را بخواند و بعداً به آن گوش کند. همچنین، اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی در یک گفتگو بدین‌صورت خواهد بود که تا زمان لغو آن، به صورت زنده موقعیت مکانی با مخاطب اشتراک‌گذاری خواهد شد.

در فیس‌تایم نیز درصورت عدم پاسخگویی مخاطب، امکان ارسال پیام صوتی یا تصویری میسر شده است. همچنین، واکنش‌های جذاب و افکت‌های جدید درون FaceTime اضافه ارائه می‌شود که اپلیکیشن‌های ثالث نیز می‌توانند از آن‌ها بهره‌مند شوند.

سیستم عامل iPadOS 17 معرفی شد
سیستم عامل iPadOS 17

افزایش بهره‌وری و امنیت در مرورگر سافاری

با ارائه‌ Profiles در سافاری کاربران می‌توانند تاریخچه جستجوهای اینترنتی و گشت‌وگذار در وب‌سایت‌های مختلف را براساس موضوعات مختلف ازجمله کاری، ورزشی، تفریحی و شخصی را جدا کنند و هر پروفایل، علاوه‌بر تاریخچه، کوکی‌ها، زبانه‌ها و بوک‌مارک‌های خاص خود را خواهد داشت.

در بخش وبگردی خصوصی نیز این امکان برای کاربران فراهم شده است که پنجره‌های آن را با فیس‌آیدی یا تاچ‌آیدی قفل کنند و ردیاب‌ها را نیز حذف کنند.

سیستم عامل iPadOS 17 معرفی شد
سیستم عامل iPadOS 17

اپلیکیشن Health در iPadOS 17

سیستم‌عامل آیپداواس ۱۷ سرآغازی برای حضور اپلیکیشن Health در آیپد شد تا کاربران گزارشی از وضعیت سلامتی خود و داده‌های برنامه Health را با جزئیات بیشتری مشاهده کنند. همچنین، این برنامه برای نمایش بهتر در آپید، برای نمایشگر بزرگ‌تر بهینه شده است.

توسعه‌دهندگان حوزه سلامت و فیتنس نیز می‌توانند با استفاده از HealthKit روی آیپد، فرصت‌های جدیدی برای خود بسازند تا برنامه‌های خود را برای تجربه بهتر در آیپد توسعه دهند.

سیستم عامل iPadOS 17 معرفی شد
سیستم عامل iPadOS 17

دیگر به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل iPadOS 17

  • Freeform: ابزار طراحی جدید ارائه می کند که با افکت‌های جذابی همراه استو همچنین، امکان افزودن اتصال خطوط و اشکال جدید به هر وسیله‌ای را فراهم می‌کنند.
  • Spotlight: به کاربران کمک می‌کند اطلاعات را راحت‌تر پیدا کنند و با کمک میان‌برها سریع‌تر واکنش نشان دهند.
  • Visual Look Up: تشخیص غذا، ویترین فروشگاه‌ها، علامت‌ها و نمادها روی هرچیزی را به‌صورت بهبودیافته انجام می‌دهد. برای مثال، نمادهای روی برچسب‌های لباس‌ها که می‌تواند حاوی دستورالعمل شست‌وشوی آن‌ها باشد.
  • Siri: دستیار صوتی اپل، سیری اکنون می‌تواند با کلمه Siri فعال شود و کاربران قادر خواهند بود چندین دستور را به‌صوت پیوسته به آن دیکته کنند.
  • Airplay: اشتراک‌گذاری در ایرپلی به‌شدت آسان‌تر شده است و به‌صورت هوشمند تنظیمات کاربر را حفظ می‌کند.
  • Maps: اکنون کاربران امکان ذخیره آفلاین نقشه‌ها را دارند تا بدون اتصال به اینترنت از آن استفاده کنند و در یک محدوده مکان‌های مختلف را پیدا کنند و علاوه‌براین، از قابلیت مسیریابی بدون اینترنت بهره‌مند شوند.

زمان انتشار iPadOS 17

نسخه بتا توسعه‌دهندگان آیپداواس از همین لحظه برای اعضای Apple Developer Program دردسترس قرار دارد و نسخه بتای عمومی آن نیز برای کاربران آیپداواس در ماه آتی دردسترس قرار می‌گیرد.

ازسویی دیگر، ویژگی‌های نرم‌افزاری جدید در پاییز سال جاری میلادی (پاییز ۱۴۰۲ خورشیدی) برای آیپدهای نسل ۶ به بعد و آیپد مینی نسل ۵ به بعد و آیپد ایر نسل ۳ به بعد و آیپد پرو ۱۲٬۹ اینچی نسل ۲ به بعد، آیپد پرو ۱۰٬۵ اینچی و آیپد پرو ۱۱ اینچی نسل اول به بعد منتشر خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ رویداد WWDC 2023 و معرفی سیستم عامل iPadOS 17 چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید