0

سود 500 میلیونی خودروسازان از عرضه در بورس ؛ ثبات قیمت‌ها و حق مصرف‌کننده این بود؟

سود 500 میلیونی خودروسازان از عرضه در بورس ؛ ثبات قیمت‌ها و حق مصرف‌کننده این بود؟
بازدید 144


ظاهراً بورس کالا در زمینه ثبات قیمت‌ها در بازار خودرو اصلاً موفق ظاهر نشده است و نشانه آن هم سود 500 میلیونی خودروسازان از عرضه در بورس است.

سود 500 میلیونی خودروسازان از عرضه در بورس بیش از آن که نشان از رعایت حق مصرف‌کننده و خریدار داشته باشد، حاکی از نفع بالای عرضه خودرو در بورس برای خودروسازان است.

هدف از عرضه خودرو در بورس کالا در وهله اول برای جبران عرضه کم و دوم تعهدات معوق زیاد بود. هدف دیگر این طرح، تک نرخی کردن قیمت خودرو بود که قیمت در کارخانه و بازار آزاد را ادغام می‌کرد. اما حالا با گذشته چند هفته از عرضه خودرو در بورس کالا می‌بینیم که درصد سود خودروسازان در بورس افزایش یافته است. سؤالی که اینجا مطرح می‌شود این است که پس ثبات قیمت‌ها و حق مصرف‌کننده چه شد؟

بیشتر بخوانید: طرح فروش فونیکس FX دی 1401 ؛ اولین مرحله فروش محصول جدید مدیران خودرو [+ شرایط ثبت‌نام و قیمت]

سود 500 میلیونی خودروسازان از عرضه در بورس

طی ماه‌های گذشته موضوع عرضه خودروهای داخلی در بورس کالا مطرح شد و در چند نوبت عرضه‌هایی صورت گرفت. هرچند ایراداتی به عرضه‌های فعلی وارد است و هنوز مردم آن‌طور که باید طعم حذف دلالان از بازار و ارتباط مستقیم خودروساز و مشتری در یک ساختار شفاف را نچشیده‌اند و برعکس،‌ شاهد سقف‌شکنی‌های باورنکردنی در قیمت خودرو نیز بوده‌اند،. جالب آنکه بخش عمده‌ای از سود فروش خودرو با قیمت بورس کالا به جیب خودروسازان می‌رود که حاشیه سودی ۱۰۰ الی ۵۰۰ میلیونی را برای برخی از خودروسازان داخلی به‌دنبال داشته است.

سود 500 میلیونی خودروسازان از عرضه در بورس

برای مثال ایران‌خودرو در این مدت ۲۰۰۰ عدد خودروی پژو ۲۰۷ را در بورس کالا عرضه کرده که میانگین قیمت تمام‌شده این خودروها به ۲۲۴۸ میلیارد تومان می‌رسد؛ اما با احتساب قیمت کارخانه‌ای، ۱۶۶۵ میلیارد تومان ۲۰۷ در بازار به فروش رفته است. در‌نهایت با یک ضرب و تقسیم ساده به عدد ۵۸۳ میلیارد تومان سود برای ایران‌خودرو می‌رسیم. البته با توجه به رقابت سنگین بر سر خودروهایی نظیر دیگنیتی پرستیژ یا لاماری ایما،‌ ثبت حاشیه سود‌های نزدیک به یک میلیارد نیز چندان دور از ذهن به‌نظر نمی‌رسد.

در چهار ماه اخیر، بیش از ۶۲۰۰ خودرو در بورس مورد معامله قرار گرفته‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این خودروساز با عرضه تارا و هایما در حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان سود کسب کرده است.

در ابتدای عرضه، وزارت صمت و حتی برخی از مسئولان کارخانجات تولید‌کننده خودرو با این عرضه مخالف بودند، اما پس از بالا و پایین‌های بسیار زیاد بالاخره خودرو وارد بورس کالا شد.

به‌واسطه عرضه خودرو در بورس کالا، شاهد سه‌نرخی‌شدن بازار خودرو هستیم؛ البته این سه‌نرخی‌بودن ناشی از عرضه‌های بورسی نیست، بلکه باید ساختار اصلاح شود؛ چرا که قیمت دوم، یعنی قیمت بازار آزاد معقول نیست و همواره دلالان سعی دارند با افزایش قیمت کاذب سود خود را بیشتر کنند. به هر ترتیب یکی از مهم‌ترین مزایای بورس را می‌توان ارزان‌قیمت بودن خودرو نسبت به بازار آزاد دانست.

سود 500 میلیونی خودروسازان از عرضه در بورس

البته در ‌حال‌حاضر تنها چند مدل خودرو در بورس کالا عرضه می‌شود؛ بنابراین خودروسازان چون همچنان بخشی از محصولات خود را در قالب طرح‌های فروش غیر‌بورسی عرضه می‌کنند، به‌طور جامع و کامل از زیان‌دهی خارج نشده‌اند. از طرفی، خودروسازان ملزم هستند ۵۰ درصد از محصولات خود را در قالب طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت عرضه و ۱۰ درصد را نیز در قالب طرح اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده بفروشند، بنابراین عملاً ۶۰ ‌درصد از تولید همچنان با قیمت دستوری عرضه می‌شود و احتمالاً زیان‌ده به فروش می‌رسد.

با‌این‌حساب، با ملاک قرار‌دادن کل تیراژ، عملاً ۶۰ درصد تولید خودروسازان زیان‌ده باقی می‌ماند و ۴۰‌ درصد دیگر (به‌شرط عرضه تمام‌و‌کمال در بورس) از زیان خارج می‌شود و سود هم می‌دهد. بنابراین خروج کامل خودروسازان از زیان‌دهی و کسب سود، مشروط به این است است که خودروسازان به هر شکل ممکن از زیر بار این تعهد ۶۰درصدی خارج شوند؛ هرچند در کمال تعجب،‌ تلاش زیادی در این راستا دیده نمی‌شود. گویی که خودروسازان چندان هم از بازی دوگانه حفظ قیمت دستوری و فروش خودرو در بورس،‌ ناراضی نیستند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص سود 500 میلیونی خودروسازان از عرضه در بورس چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید