0

سود وزارت ارتباطات از فروش اینترنت در سال 1400 چقدر بود؟

سود وزارت ارتباطات از فروش اینترنت در سال 1400 چقدر بود؟
بازدید 160


همزمان با انتشار صورت‌های مالی شرکت ارتباطات زیرساخت در کدال به بررسی سود وزارت ارتباطات از فروش اینترنت در سال 1400 می‌پردازیم.

آرون گروپس

صورت‌های مالی شرکت ارتباطات زیرساخت در کدال از افزایش سود وزارت ارتباطات از فروش اینترنت خبر می‌دهد. این شرکت در طی سال 1400 درآمدی 4500 میلیارد تومانی به دست آورده است. سود خالص این شرکت زیرساخت با افزایش سود خالص 38 درصدی نسبت به سال 1399 به رقم 1000 میلیارد تومان دست یافت. جالب است بدانید شرکت ارتباطات زیرساخت به طور انحصاری واردات اینترنت به کشور را در اختیار دارد.

بیشتر بخوانید: ابزار ترجمه جدید گوگل معرفی شد، سریع‌تر و دقیق‌تر از همیشه!

صورت‌های مالی و سود وزارت ارتباطات از فروش اینترنت در سال 1400

وزارت امور اقتصادی و دارایی با انتشار اطلاعیه‌ای از گام دوم انتشار صورت‌های مالی حسابرسی شده 132 شرکت بخش عمومی کشور در سامانه کدال خبر داد. در سال 1399 گام اول صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی دسترس عموم قرار گرفته بود.

شرکت ارتباطات زیرساخت که زیرمجموعه وزارت ارتباطات است جزو معدود شرکت‌های دولتی است که در این شرایط بحرانی، همچنان به روند سودسازی خود ادامه می‌دهد. وظیفه تامین کلیه نیازهای ارتباطی زیرساختی کشور بر برعهده این شرکت است.

سود وزارت ارتباطات از فروش اینترنت

در این حسابرسی و صورت مالی نکته‌ی جالب توجه، افزایش سود خالص این شرکت است. به طور دقیق‌تر، شرکت مذکور در سال 1400 موفق به کسب درآمد عملیاتی 4497 میلیارد تومانی شد که این رقم در مقایسه با سال‌های گذشته افزایشی بوده‌ است.

این رقم در سال 1399 حدود 3500 میلیارد تومان و در سال 1398 حدود 2600 میلیارد تومان بوده است. از طرفی سود خالص این شرکت نیز با سود 38 درصدی از رقم از 754 میلیارد تومان به بیشتر از هزار میلیارد تومان رسیده است.

البته به نظر می‌رسد اعلام نارضایتی اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت ثابت و موبایل از قیمت خدمات در سال گذشته، در این سود 38 درصدی بی‌تاثیر نبوده است. در ابتدای سال قیمت اینترنت توسط اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت ثابت و موبایل افزایش یافت.

انحصار فروش اینترنت و سود میلیاردی!

بنا بر گزارش انتشار یافته، درآمدهای شرکت شرکت ارتباطات زیرساخت از دو کانال حاصل می‌گردد. این دو کانال به شرج زیر هستند:

«ارائه خدمات پهنای باند» و «ارائه زیرساخت برقرای مکالمه» . البته پر واضح است که قسمت اعظمی از درآمد از کانال اول یعنی ارائه‌ی خدمات پهنای باند تامین می‌گردد. این درآمد ارائه خدمات پهنای باند در سال 1400 به 4200 میلیارد تومان رسیده و نسبت به سال 1399 رشدی 27 درصدی را تجربه کرده است.

سود وزارت ارتباطات از فروش اینترنت

بنا به اعلام شرکت ارتباطات زیرساخت این افزایش سود و درآمد به علت درخواست افزایش ظرفیت اپراتورها، افزایش کسب و کارهای مجازی و در نتیجه افزایش تقاضا در سرویس‌های اینترنت، PLS (خدمات پهنای باند) بوده است.

اما نکته‌ای که قابل توجه است اختصاص بخش اعظمی از این گزارش به هزینه تمام شده ارائه خدمات پهنای باند است. طبق گزارش‌ها در کنار درآمد 4200 میلیارد تومانی شرکت از این بخش، بهای تمام شده ارائه خدمات پهنای باند تنها 2 هزار میلیارد تومان بوده است. این نشان دهنده‌ی آن است که اینترنت ارائه شده به شرکت‌ها تقریبا با سودی 100 درصدی همراه بوده است. حال اگر انحصار شرکت زیرساخت برای تامین اینترنت نبود قطعا شاهد فضای رقابتی‌تر و توسعه اینترنت در کشور بودیم.

در دیگر بخش‌های این گزارش‌های مالی، خالص درآمد عملیاتی شرکت شرکت ارتباطات زیرساخت بنا بر تفکیک مشتریان بررسی شده است. در این قسمت متوجه می‌شویم که همراه اول و ایرانسل بزرگترین مشتریان شرکت ارتباطات زیرساخت هستند. در واقع بیش از 75 درصد از خالص درآمد عملیاتی این شرکت را اپراتورهای همراه اول و ایرانسل تامین کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص سود وزارت ارتباطات از فروش اینترنت در سال 1400 چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید