0

سه نرخی شدن قیمت بنزین تکذیب شد

سه نرخی شدن قیمت بنزین تکذیب شد
بازدید 110

[ad_1]

بحث سه نرخی شدن قیمت بنزین این روزها با شدت فراوانی پیگیری می‌شود؛ اما با توجه به انتشار این خبر در فضای مجازی بارها شاهد تکذیبش نیز بوده‌ایم.

در چند ماه اخیر، اخبار فراوانی درباره سه نرخی شدن قیمت بنزین و دستکاری آن به دست مردم رسیده است. همچنین در این راستا چند طرح آزمایشی جهت اختصاص سهمیه سوخت به افراد یا انتقال سهمیه به کارت بانکی هم اجرایی شد. هم‌اکنون نیز کارت سوخت از مدارک تحویلی خودروهای صفرکیلومتر حذف شده و مالکان این خودروها باید به‌منظور دریافت کارت سوخت، در دفاتر پلیس+10 درخواست دهند. لذا بسیاری از مردم بر این عقیده هستند که انتشار این اخبار و سپس تکذیب آن‌ها یا اجرای طرح‌های متفاوت، در حقیقت اقدامی در راستای آماده‌سازی افکار عمومی درباره افزایش قیمت بنزین یا تغییر در فرایند سهمیه‌بندی بوده است. بااین‌حال تا به امروز خبری دقیق و رسمی مبنی بر افزایش قیمت بنزین تا این لحظه در دسترس نیست.

اما ماجرای داغ شدن این خبر در چند روز اخیر، از آنجایی شروع شد که خبری مبنی بر سه نرخی شدن قیمت بنزین در فضای مجازی توسط کانال خبری تسنیم اقتصادی در تلگرام منتشر شد. در همین راستا، ساعتی پس از انتشار این خبر، خبرگزاری تسنیم چنین خبری را تکذیب و کانال تسنیم اقتصادی را کاملاً بی‌ارتباط با رسانه خود قلمداد کرد.

بیشتر بخوانید: ردپای مافیا در برگشت خوردن بنزین صادراتی ایران به افغانستان

تکذیب خبر سه نرخی شدن قیمت بنزین

خبر سه نرخی شدن قیمت بنزین بعد از تکذیب از طرف تسنیم، از سوی نهادها و اشخاص دیگر هم تکذیب شد. به‌عنوان نمونه، «مصطفی نخعی»، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، در روز 25 ام تیرماه این امر را صراحتاً تکذیب کرد. وی به این امر نیز پرداخت که افزایش قیمت حامل‌های انرژی باید در بودجه سال 1402 مدنظر قرار گیرد و مورد توافق دولت و مجلس نیز باشد.

اما چنین اظهاراتی لزوماً درست نیست؛ زیرا حالا شورای هماهنگی سران سه قوا اختیارات بیشتری را داشته و توانایی اجرای قوانین جدیدی را بدون نیاز به تصویب مجلس، دارد. همین امر منجر خواهد شد تا بازار شایعات پیرامون نرخ بنزین جنجالی شود. افزایش قیمت بنزین و بازگشت سهمیه‌بندی در سال 1398 هم از دقیقاً با چنین رویه‌ای اجرایی شد. درواقع افزایش نرخ بنزین در بودجه مقرر نشده بود ولی از ماه هشتم سال به‌صورت یک‌شبه به اجرا درآمد.

سه نرخی شدن قیمت بنزین

به‌هرحال طبق خبری که کانال خبری تسنیم اقتصادی منتشر کرده، مصرف هر باک تا 30 لیتر به مبلغ لیتری 3 هزار تومان، از 30 لیتر تا 60 لیتر به مبلغ لیتری 7 هزار تومان و از 60 لیتر به بالا به مبلغ هر لیتر 18 هزار تومان مورد محاسبه قرار خواهد گرفت. به عبارت دیگر، افرادی که بیش از یک باک در ماه مصرف سوخت دارند،‌ باید قسمت اعظمی از بنزین خود را به قیمت 18 هزار تومان بخرند.

به‌نظر با اجرای این پیشنهاد، شاهد افزایش چندین برابری قیمت بنزین در آینده باشیم. چنانچه مصرف ماهانه هر خودرو را 100 لیتر بنزین بدانیم، به رقم 210 هزار تومان دست پیدا می‌کنیم. البته این امر درحالی رقم خواهد خورد که 60 لیتر آن سهمیه‌بندی و 40 لیتر آن نیز آزاد باشد. با بهره‌گیری از روش سه‌نرخی، هزینه لازم جهت تأمین مصرف باک بنزین خودروها به میزان 100 لیتر در ماه، به بیش از یک میلیون تومان هم ممکن است برسد. درواقع افزایش قیمت 5 برابری را در این بخش شاهد خواهیم بود. براساس تجربه قبلی، افزایش قیمت بنزین بر تمامی موارد – از کرایه تاکسی تا هزینه مواد غذایی – تأثیر خواهد گذاشت.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص سرانجام سه نرخی شدن قیمت بنزین چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید.

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید