0

سه موجود نامیرا با ویژگی‌هایی شگفت‌انگیز که دانشمندان را به حیرت واداشتند

سه موجود نامیرا با ویژگی‌هایی شگفت‌انگیز که دانشمندان را به حیرت واداشتند
بازدید 229


شاید به خاطر میل شگرف بشر به جاودانگی باشد که هر نشانه‌ای از آن را دنبال می‌کنیم. اما دانشمندان حال سه موجود نامیرا با ویژگی‌های خاص کشف کرده‌اند.

میل بشر به جاودانگی در طول تاریخ و در افسانه‌ها همواره بازتاب داشته است. این میل امروزه هم به شکلی دیگر و در قالبی علمی دنبال می‌شود و دانشمندان به دنبال نشانه‌ها و یا مواردی از جاودانگی و نامیرایی هستند و برای معکوس کردن روند پیری می‌کوشند.

مستر بلیط

بیشتر بخوانید: درمان پیری با مدفوع؛ اکسیر جوانی با پیوند مدفوع

سه موجود نامیرا با ویژگی‌هایی شگفت‌انگیز

گرچه تلاش‌های بشری برای کشف اکسیر جاودانگی در گذشته و معکوس کردن روند پیروی در دوران مدرن به نظر تا حد زیادی ناکام بوده‌ است،‌ موجوداتی ساده و کوچک به سادگی توانسته‌اند با معکوس کردن روند پیری و یا دور زدن سالمندی به سادگی خود را در طول زمان حفظ کنند.

این موجودات حتی موجوداتی تخیلی و افسانه‌ای نیستند،‌ بلکه واقعی و کاملا عادی هستند. آن‌ها دست کم بنابر باورهای زیستی و علمی و با بررسی شواهد کاملا نامیرا هستند، یعنی اگر شکار نشوند، دچار آفت نشوند و یا تغییر مهمی در محیط زندگی‌شان رخ ندهد می‌توانند تا ابد زندگی کنند.

دانشمندان سال‌ها است که در تلاش هستند تا راز جوانی و جاودانگی این موجودات را کشف کنند تا شاید از این راه بتوانند یکی از قدیمی‌ترین امیال بشری را تحقق ببخشند. اما 3 جانور جاودانه کدامند؟

کرم جاودانه

سه موجود نامیرا با ویژگی‌هایی شگفت‌انگیز که دانشمندان را به حیرت واداشتند

قابلیت کرم جاودانه برای بازسازی خود از اواخر قرن 19 میلادی شناسایی شد. اما مطالعاتی در سال 2013 در دانشگاه ناتینگهام نشان داد که این موجودات می‌توانند کاملا نامیرا باشند. پژوهشگران می‌گویند نوعی از کرم جاودانه که به شکل  «غیرجنسی» و از طریق نصف شدن تولید مثل می‌کنند، می‌توانند DNA خود را از پیر شدن حفاظت کنند.

راز جاودانگی این موجود،‌ این است که مقادیر زیادی آنزیم دارند که سلول‌های آن‌ها را در برابر سالمندی حفاظت می‌کند و این انبار آنزیم با هر بار بازتولید دوباره پر می‌شود. به همین دلیل این موجودات به نظر نامیرا می‌رسند.

عروس دریایی نامیرا

سه موجود نامیرا با ویژگی‌هایی شگفت‌انگیز که دانشمندان را به حیرت واداشتند

عروس دریایی نامیرا از دیگر موجودات جاودانه است که در آب‌های آزاد زندگی می‌کند. نکته جالب توجه درباره این موجود اینکه می‌تواند عمر خود را از نو آغاز کند. وقتی به این موجود دچار استرس می‌شود، به یک محله قبل از زندگی خود دگردیسی می‌کند و این مانند این است که یک قورباغه به یک نوزاد بدل شود یا پروانه بار دیگر به کرم بدل شود. این نوعی دگردیسی معکوس محسوب می‌شود.

دگردیس معکوس وقتی اتفاق می‌افتد که یک سلول بالغ با یک کارکرد تخصصی مشخص به نوعی سلول بالغ دیگر تبدیل می‌شود، فرایندی که هنوز دانشمندان نتوانسته‌اند علتش را پیدا کنند.

اما این تمام ماجرا نیست، وقتی عروس دریایی به مرحله قبل زندگی بر می‌گردد ارگانیسم‌های بیشتری با کد ژنتیکی یکسان را تولید می‌کند، در نتیجه هرچه جوان‌تر می‌شود، تعدادش هم بیشتر می‌شود.

هیدرا

سه موجود نامیرا با ویژگی‌هایی شگفت‌انگیز که دانشمندان را به حیرت واداشتند

هیدار جانوری با ظاهر عجیب و ساکن آب‌های شیرین است که از شاخک‌هایی در کنار دهان خود برای نیش زدن طعمه استفاده می‌کند. هیدرا هم مانند کرم‌های جاودانه می‌تواند بدن خود را بازسازی کند. رمز نامیرایی هیدار در سلول‌های بنیادین او نهفته است که می‌توانند به طور نامحدود تجدید قوا کنند.

درواقع سراسر بدن هیدرا ظاهرا از سلول‌های بنیادینی تشکیل شده که قابلیت بازسازی دارند. دانشمندانی که سال‌ها روی هیدراها مطالعاتی داشته‌اند نتوانستند هیچ نشانی از سالمندی یا پیر شدن در آن‌ها مشاهده کنند.

در سال 2018، محققان دانشگاه یوسی دیویس این فرضیه را پیش کشیدند که نامیرایی هیدرا به لطف توانایی خاص او در کنترل ژن‌های جابجا شونده است. این ژن‌ها می‌توانند از یک بخش ژنوم به بخش دیگری بپرند و باعث جهش ژنتیکی شوند. هرچه سن بالاتر برود، توانایی بدن برای کنترل این ژن‌ها کمتر می‌شود. اما ظاهر هیدرا توانسته تا ابد آن‌ها را سرکوب کند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص سه موجود نامیرا با ویژگی‌هایی شگفت‌انگیز چیست؟ نظراتتان را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید