0

سن امید به زندگی در ایران با وجود همه مصائب بالاتر از میانگین جهانی است!

مغایرت مصوبه افزایش حقوق 10 درصدی بازنشستگان با قانون
بازدید 41


به‌تازگی داده‌هایی از سازمان بین‌المللی همکاری اقتصادی و توسعه منتشر شده که حاکی از رشد سن امید به زندگی در ایران با وجود همه مشکلات بوده است.

طبق پیش‌بینی سازمان بین‌المللی همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) تا سال 2050 سن بازنشستگی 2.5سال برای مردان و 4 سال برای زنان افزایش پیدا خواهد کرد، بااین‌حال رشد امید به زندگی با روند سریع‌تری از افزایش سن بازنشستگی پیشرفت می‌کند. این میزان، همان عددی بوده که مشخص خواهد کرد که میانگین عمر مردم یک کشور و جهان، به چه میزان بوده و چه نسبتی با میانگین جهانی دارد و در میان سایر کشورها چه جایگاهی دارد.

سرمایه گذاری پرسود و تضمینی دلاری

بیشتر بخوانید: سازمان بهداشت جهانی: برای یک پاندمی مرگبارتر از کرونا آماده باشید!

افزایش سن امید به زندگی در ایران

طبق جدیدترین برآوردهای بخش جمعیت سازمان ملل متحد میانگین عدد سن امید به زندگی در ایران برای هر دو جنسیت (مردان و زنان) 77.33 سال، برای زنان 78.54 سال و برای مردان 76.22 سال بوده که البته تعدادی از مطالعات داخلی این عدد را کمی بالاتر یا پایین‌تر نیز عنوان کرده‌اند. به‌نظر که باید این اعداد را در ایران، براساس اعلام مرکز آمار که معتبرترین نهاد اطلاع‌رسان در این مورد به‌شمار می‌آید، همان 74 سال قلمداد کنیم. در این صورت، ایران از رتبه‌های 3 ‌رقمی به رتبه‌های 2 رقمی دست یافته و به تعبیر برخی آمارها، ‌بالاتر از 50 رتبه رشد داشته است.

سن امید به زندگی در ایران

اما یک نکته جالب در این روند ایران قابل مشاهده است و آن این بوده که در طول 5 سال از 1975 تا 1980 میلادی (1353 تا 1359 شمسی) نرخ امید به زندگی در مردان با کاهش چشمگیری روبرو بوده و از 56.2 سال به 42.5 سال نیز رسیده، بااین‌حال پس از آن روند صعودی دوباره آغاز شده است.

این در حالی است که میانگین سن امید به زندگی در جهان 73 (برای هر دو جنسیت مردان و زنان) ذکر می‌شود که از این حیث، وضعیت ایرانی‌ها بالاتر از متوسط جهانی خواهد بود. بهبود وضعیت بهداشت عمومی، کاهش مرگ‌ومیر مادران، بهبود وضعیت نگهداری از سالمندان و… ازجمله علل این رشد قلمداد شده است. البته بررسی‌های جهانی نیز حاکی از صعودی بودن نرخ امید به زندگی از 1950 میلادی تا 2020 بوده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص سن امید به زندگی در ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید