0

سری کارت گرافیک‌های GeForce RTX 40 رسما معرفی شد

سری کارت گرافیک‌های GeForce RTX 40 رسما معرفی شد
بازدید 277


انویدیا شب گذشته پیش، سرانجام بعد از انتظارات و شایعات فراوان رسما از سری کارت گرافیک‌های GeForce RTX 40 رونمایی کرد. در حال حاضر دو مدل RTX 4090 و RTX 4080 معرفی شده‌اند.

بعد از انتظارات و البته به موازات آن افشاگری‌های فراوان درباره نسل جدید کارت‌ گرافیک‌های انویدیا RTX 40، شب گذشته کمپانی انویدیا از دو مدل پرچمدار این سری رونمایی کرد.

آرون گروپس

بیشتر بخوانید: اینتل به طور اتفاقی مشخصات پردازنده‌های نسل سیزدهمی Raptor Lake را فاش کرد!

سری کارت گرافیک‌های GeForce RTX 40

مدیرعامل انویدیا شب گذشته اولین مدل‌‌ها از نسل جدید کارت‌های گرافیک با اسم رمز Ada شامل مدل‌های RTX 4090 با 23 گیگابایت حافظه و RTX 4080 با دو مدل 16 و 12 گیگابایتی رسما معرفی کرد.

پردازنده‌‌های پرچمدار نسل جدید که بر اساس معماری TSMC 4N ساخته شده‌اند دارای 76 میلیارد ترانزیستور هستند. معماری جدید Ada شامل هسته‌های RT نسل سوم برای رهگیری پرتو و هسته‌های تنسور نسل چهارم برای پردازش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مانند DLSS است.

همچنین انویدیا تاکید کرده که Ada Lovelace از فناوری ارتقای مقیاس DLSS 3.0 پشتیبانی می‌کند. پردازنده‌های گرافیکی NVIDIA RTX 40 برای استریم بازی‌ها دارای دو رمزگذار AV1 هستند که از کیفیت رمزگذاری با دقت 8K و ۶۰ فریم پشتیبانی می‌کنند.

سری کارت گرافیک‌های GeForce RTX 40 رسما معرفی شد

Nvidia GeForce RTX 4090

پرچمدار جدید از پردازنده گرافیکی AD102-300 با 16384 هسته‌ CUDA و فرکانس کاری بوست تا 2520 مگاهرتز برخوردار است. این به‌این معنا است که عملکرد واحد پردازش اعشاری FP32 در آن برابر با ۸۲.۶ ترافلاپس و ۲.۳ برابر بیشتر از مدل قبلی خود یعنی RTX 3090 است.

این پرچمدار مبتنی بر معماری Ada به ۲۴ گیگابایت حافظه GDDR6X با حداکثر پهنای باند ۱ ترابایت مجهز خواهد شد. در مورد توان نیز TDP پیش‌‌فرض RTX 4090 به میزان ۱۰۰ وات بیشتر از RTX 3090 و ۴۵۰ وات اعلام شده است. انویدیا اعلام کرده که این کارت گرافیک با قیمت 1599 دلار و از تاریخ 19 اکتبر 2022 عرضه خواهد شد.

Nvidia GeForce RTX 4080

این اولین باری است که سری RTX 4080 انویدیا در دو مدل با نام یکسان اما میزان حافظه متفاوت عرضه شده است. مدل 16 گیگابایتی این محصول از پردازنده AD103 با ۹۷۲۸ هسته‌ پردازشی CUDA قدرت می‌گیرد که به تراشه‌های حافظه‌ی GDDR6X با سرعت ۲۲.۵ گیگابیت بر ثانیه متصل شده و توان مصرفی کارت نیز ۳۲۰ وات اعلام شده است. این محصول قرار است در نوامبر 2022 با قیمت 1199 دلار عرضه شود.

مدل 12 گیگابایتی این سری اما از تراشه AD104 با ۷۶۸۰ هسته‌ی پردازشی CUDA قدرت گرفته که به تراشه‌های حافظه‌ی GDDR6X با سرعت ۲۱ گیگابیت بر ثانیه متصل شده و توان مصرفی کارت نیز ۲۸۵ وات اعلام شده است. این محصول هم در نوامبر 2022 با قیمت 899 دلار عرضه می‌شود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره سری کارت گرافیک‌های GeForce RTX 40 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید