0

سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی: فیلترینگ زمینه‌ساز خشم عمومی شده و مقصر آن حاکمیت است!

سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی: فیلترینگ زمینه‌ساز خشم عمومی شده و مقصر آن حاکمیت است!
بازدید 95


سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی ضمن اینکه فیلترینگ را در بسیاری از موارد فاقد مبنای شرعی و فرهنگی دانست، آن را علت خشم عمومی از حاکمیت قلمداد کرد.

«میثم غلامی»، رئیس پژوهشگاه فضای مجازی کشور که از مردادماه سال جاری مسئولیت خود را در این سمت آغاز کرده، طی اظهارنظری در کانال شخصی خود در فضای مجازی ضمن انتقاد از روند فیلترینگ تلگرام بیان داشت: «فیلترینگ مثل حجاب یا مثل حلال و حرام در غذا و نوشیدنی، داره تبدیل به یک مسئله‌ای میشه که مردم ایران خودشون رو جدای از همه عالم احساس می‌کنند. لااقل در اون مسئله‌ها، باورهای دینی و وجود فرهنگ کشورهای مسلمان، تا اندازه‌ای به کمک میان و کمی این درّه جدابودن رو پر می‌کنند.»

بیشتر بخوانید: آذری جهرمی: گزارش مجلس یعنی شکست فیلترینگ و صیانت!

فیلترینگ باعث خشم عمومی از حاکمیت است!

در مورد میثم غلامی و سوابق وی باید اشاره کرد که او دانش‌آموخته خارج فقه و اصول در حوزه علمیه قم، فارغ‌التحصیل فلسفه اخلاق از دانشگاه قم و مؤسس و مدیر خانه اخلاق پژوهان جوان بوده که بر خدمات دانشی در حوزه اخلاق و فلسفه اخلاق متمرکز است. از دیگر سوابق غلامی باید به عضویت در هیئت‌مدیره مؤسسه تبیان، معاونت برنامه‌ریزی و توسعه بنیاد هدایت و همچنین عضویت در شورای راهبردی خبرگزاری ابنا (خبرگزاری اهل بیت) اشاره داشت.

رئیس پژوهشگاه فضای مجازی کشور در کانال شخصی خود ضحبت‌هایش درباره معضل فیلترینگ را با این شرح ادامه داد: «فیلترکردن در بسیاری از مواقع مبنای فرهنگی و شرعی ندارد و تنها برای حال‌دادن به فلان سرویس رانت‌خوار داخلی بر مردم اعمال شده است.»

به عقیده غلامی، این امر درواقع موضوعی بوده که از فرد ده-دوازده ساله تا هفتاد-هشتاد ساله را به خود درگیر می‌کند و در تمامی نقاط جامعه درباره آن صحبت می‌شود. وی در ادامه تأکید کرد که طبق آخرین پیمایش‌ها، درصد بزرگی از مردم با وضع فعلی مخالف هستند. او در این رابطه عنوان کرد: «ما از کنار مسائلمون نباید بگذریم. باید درباره‌اش حرف بزنیم. حرف عالمانه. به غیر از این، کاری در پژوهشگاه ندارم که فضایی ایجاد کنیم که نظرات مخالف و موافق، عالمانه و بالغانه شنیده بشن. اگر لازم است که (به‌درستی) از مرکز ملی یک صدا شنیده شود، اما از ما در پژوهشگاه به غیر از این انتظار نیست که صداهای کارشناسی مخالف را پوشش بدهیم و آلارم بدهیم و خطاها را گوشزد کنیم.»

غلامی ضمن بازنشر توییتی از «محمد کشوری» که به انتقاد روش فیلترینگ پرداخته بود، نوشت که این امر همراه با اتفاقات دیگری که رقم خورده، آن را تبدیل به یک خشم عمومی ساخته که مقصر آن از دیدگاه مردم، تنها و تنها حاکمیت است. او بیان داشت: «فیلتر‌کردن بی‌رویه هر سایت ریز و درشت و اپلیکیشن‌های پرکاربرد بین‌المللی، وقتی ضمیمه میشه به تحریم کاربر ایرانی توسط اپ‌های مطرح جهانی، تبدیل به یک خشم عمومی میشه که مقصرش رو تنها و تنها حاکمیت می‌دانند؛ فیلتر‌کردنی که در بسیاری از مواقع مبنای فرهنگی و شرعی و این‌ها نداره و تنها برای حال‌دادن به فلان سرویس رانت‌خوار داخلی بر مردم اعمال شده.»

فیلترینگ

البته به‌نظر اظهارات غلامی در کانال مجازی خود انتقادات زیادی نیز در پی داشته؛ زیرا وی امروز در نوشته‌ای مجزا به انتقادات با این شرح پاسخ داده است: «میگن که در موقعیت فعلی، حرف‌زدن از فیلترینگ و از طرف من، به‌صلاح نیست… سؤالم اینه: در کدام موقعیت هستیم الان، که نباید درباره فیلترینگ حرف بزنیم؟ شما بگو چه زمانی باید حرف بزنیم؟ سؤال بعدی‌ام اینه اگر ماها حرف نزنیم، کی حرف بزنه؟»

وی همچنین تأکید کرده است که چنانچه نظرات را نشنید و صداهای کارشناسی مخالف را پوشش نداد، اتفاقات خوبی رخ نمی‌دهد. غلامی همچنین در بخش دیگری به اظهارات وزیر ارتباطات درباره فیلترینگ پرداخته و در این راستا خاطرنشان کرد: «اگر صحبت‌های مخالفین رو گوش ندهیم، باید کف خیابون نظرات را بشنویم و یا بشینیم تا عضو حقیقی شورای‌عالی و وزیر فعلی، از کنار وضعیتی که خودشان دخیل در آن هستند، به مضحکه یاد کنند. این نتایج فقدان یک فضای گفتگوی عالمه و بالغانه است.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص ایجاد خشم عمومی بر اثر فیلترینگ چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید.

.

منبع: دیجیاتو

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید