0

سامانه جامع تجارت: به نام تولیدکننده داخلی، به کام کالای قاچاق

سامانه جامع تجارت: به نام تولیدکننده داخلی، به کام کالای قاچاق
بازدید 33


سامانه جامع تجارت فروشندگان و خریداران کالاهای اساسی را ملزم به ثبت نام در این سامانه کرده است و تولیدکنندگان و خریداران باید خرید و فروش خود را در این سامانه با ذکر کد ملی به ثبت برسانند.

هدف از این ثبت تجارت و توزیع کالا، از بین بردن خرید و فروش کالای قاچاق و به طور کلی جلوگیری از قاچاق اعلام شده است. این اقدام جدید، به صورت گسترده‌ای از سوی بازاریان و تولید کنندگان مورد انتقاد و مخالفت قرار گرفت که مجله خبری آی تی و دیجیتال در خصوص آن‌ها گزارشی تهیه کرده است.

مستر بلیط

سامانه جامع تجارت دست اندازی بر سر راه تولیدکنندگان داخلی

در روال اصلی، خریداران اصلی، محصولات تولیدکنندگان را می‌خرند و به صورت عمده یا تکی در بازار به فروش می‌رسانند. موضوعی که سامانه جامع تجارت را در تقابل با بازار، به‌ویژه بازار اسپیکرهای خانگی قرار می‌دهد و باعث شده که فروشندگان بازار ترجیح ‌دهند مراحل آسان‌تر و کم دردسرتری را برای تهیه‌ی کالا طی کنند، موضوع ثبت تجارت و توزیع کالا در سامانه جامع تجارت است؛ فروشندگان، ثبت فعالیت خود را در سامانه جامع تجارت کاری بیهوده می‌دانند.

سامانه جامع تجارت دست اندازی بر سر راه تولیدکنندگان داخلی

به طور کلی دو موردی که تقریبا تمام فروشندگان بازار در آن تفاهم دارند موارد زیر هستند:

  • سهل الوصول بودن خرید کالاها و اسپیکرهای خانگی از شرکت‌هایی که هنوز اقدام به ثبت در سامانه جامع تجارت نکرده‌اند (کالاهایی که به صورت قاچاق و خارج از سیستم سامانه‌ی جامع تجارت توزیع می‌شوند)
  • طولانی و پیچیده شدن روند ثبت کالا

یکی از تولیدکنندگانی که طبق قانون جدید، از خریداران خود درخواست ثبت نام در سامانه جامع تجارت را داشته و با عدم استقبال مشتریان روبرو شده است، شرکت لوازم صوتی و تصویری مهر مینا الکترونیک (دنای) است. از آنجایی که بازاریان تمایلی به در اختیار گذاشتن کد ملی خود ندارند، همکاری خود را با مهر مینا الکترونیک قطع کرده‌اند.

در نتیجه، مهر مینا الکترونیک در حال از دست دادن مشتریان خود است. طرحی که قرار بود جلوی کالای قاچاق را بگیرد، اکنون مانع فعالیت برندهای داخلی شده است.

سامانه جامع تجارت: به نام تولیدکننده داخلی، به کام کالای قاچاق

چرا مهر مینا الکترونیک (دنای) به عنوان تولید کننده داخلی از ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت آسیب خواهد دید؟

شرکت مهر مینا الکترونیک (سهامی خاص) از تولید کنندگان داخلی لوازم صوتی و تصویری فعالیت خود را در سال 1391 و با مونتاژ گیرنده‌های دیجیتال آغاز کرد. اکنون این تولیدکننده‌ی داخلی با توسعه خط تولید خود، جزو تولیدکنندگان خوشنام و برتر اسپیکر خانگی، تلویزیون، گیرنده دیجیتال و پخش خودرو است که محصولات خود را با نام تجاری دنای به بازار عرضه می‌کند.

مهر مینا الکترونیک تنها شرکتی است که برای اسپیکرهای خانگی خود شناسه رهگیری صادر کرده و خریداران این شرکت نیز، طبق قوانین مبارزه با قاچاق کالا، ملزم به ثبت خرید و فروش در سامانه‌ی جامع تجارت هستند. این درحالی است که هیچ تولیدکننده داخلی و وارد کننده اسپیکر خانگی اقدام به ثبت نام در سامانه جامع تجارت نکرده و علی‌رغم پیگیری‌های شرکت مهر مینا الکترونیک از ارگانها و نهادهای ذیربط، هیچ نتیجه ای حاصل نشده است.

حال، با اجرایی شدن این روند، تولیدکننده‌ای با فعالیت اقتصادی شفاف و قانونی همچون مهر مینا الکترونیک، به حاشیه رفته، در خطر تعطیلی و بیکار شدن کارگرانش قرار گرفته است.

سامانه جامع تجارت: به نام تولیدکننده داخلی، به کام کالای قاچاق

شرکت مهر مینا الکترونیک (دنای) به عنوان یک تولید کننده‌ی داخلی معتقد است به دلیل اینکه پیش از پیاده سازی این طرح، از ورود کالای قاچاق علی‌الخصوص اسپیکر خانگی جلوگیری نشده و این کالاها ساماندهی نشده‌اند، کسبه بازار به سمت خرید کالاهای قاچاق و غیر رسمی سوق داده شده‌اند. حتی تلاشهای شرکت مهر مینا الکترونیک و مراجعات آن به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و وزارت صنعت و معدن، به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است.

شایان ذکر است که برندهای دیگر نیز مشمول این قانون می شوند اما به راحتی و بدون هیچ مشکلی از زیر بار این امر شانه خالی می‌کنند. این برندها به صورت غیررسمی فعالیت می کنند، محصولاتشان به وفور در بازار یافت می شود و حتی آزادانه تبلیغات گسترده ای نیز انجام می‌دهند، بدون آنکه ارگانها و نهادهای ذیربط، نظارتی بر کار آنها داشته باشند.

بررسی نظرات بازاریان در خصوص ثبت کد ملی در سامانه جامع تجارت و کلام آخر

برای بررسی مشکل بازاریان، مجله خبری آی تی و دیجیتال تصمیم گرفت تا در طی یک گزارش میدانی از نزدیک با آنان گفت‌وگو کند.

موانعی که سامانه‌ی جامع تجارت بر سر راه تولیدکنندگان داخلی به‌ویژه برند دنای، همچنین از نگاه بازارایان ایجاد کرده است، به طور خلاصه شامل موارد زیر هستند:

  1. وفور و سهل‌الوصول بودن کالای قاچاق و غیررسمی در بازار
  2. نبود هیچ نظارتی بر کالاهای قاچاق و غیر رسمی مخصوصا در صنعت اسپیکرهای خانگی
  3. دسترسی سریع و آسان به کالاها و برندهای غیر رسمی یا قاچاق
  4. عدم اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در بین مردم در ارائه کدملی هنگام خرید
  5. سنتی بودن بازار و افراد فعال در این صنعت
  6. و سختی روند ثبت و عدم آموزش و اطلاع رسانی کافی

اینها و موارد دیگر باعث افزایش تمایل فروشندگان به خرید از برندهایی شده است که به شکل غیررسمی و با صدور فاکتورهای غیررسمی اقدام به فروش کالاهای سازماندهی نشده و قاچاق می‌کنند.

در عمل، وجود این سامانه در بازار اسپیکر های خانگی، به دلایلی که ذکر شد، نه تنها جلوی راه خرید و فروش کالای قاچاق را نگرفته بلکه هموارتر هم کرده است.

.

پایان گزارش

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید