0

سازمان پدافند غیرعامل با تصمیم مجلس قانونی می‌شود

سازمان پدافند غیرعامل با تصمیم مجلس قانونی می‌شود
بازدید 261


با تصمیم مجلس در جلسه علنی امروز 5 تیر 1401، کلیات طرح ساختار سازمان پدافند غیرعامل کشور تصویب شد. اما سازمان پدافند غیرعامل چیست؟

امروز نمایندگان مجلس با کلیات طرح ایجاد سازمان پدافند غیر عامل کشور موافقت کردند. از جمله مهمترین وظایف این سازمان، مقابله با حملات احتمالی به زیرساخت‌های حیاتی کشور، از جمله حملات سایبری است. این طرح در جریان بررسی گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با 180 رای موافق، رسما تایید شد.

مستر بلیط

بیشتر بخوانید: شبکه تلویزیونی استقلال رسما شروع به کار کرد

سازمان پدافند غیرعامل چیست؟

سازمان پدافند غیرعامل ایران در سال 1382 به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد. اساسنامه این سازمان هم در سال 1393 تهیه و تصویب شده، به تایید رهبری رسید. با وجود این در طول بیش از دو دهه از تشکیل این نهاد و حتی با وجود در نظر گرفتن روزی به نام پدافند غیرعامل در تقویم رسمی کشور، همچنان سازمان پدافند غیر عامل ایران فاقد زیرساخت‌های قانونی بود و این مهم نیاز به تصویب و تایید مجلس داشت.

سازمان پدافند غیرعامل با تصمیم مجلس قانونی می‌شود

بر همین مبنا، طرح قانونی شدن سازمان پدافند غیرعامل در سال 99 در مجلس اعلام وصول شد و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به عنوان کمیسیون اصلی، بررسی آن را آغاز کرد.  این سازمان درحال‌حاضر دارای وظایف ستادی و عملیاتی است. برخی وظایف ستادی این سازمان عبارت است از؛  تبیین و برآورد تهدیدات دشمن در حوزه‌های مختلف، راهبری و هدایت و اجرای طرح‌های پدافند غیرعامل، نظارت بر اجرای پدافند غیرعامل دستگاه‌های اجرایی، تصویب ضوابط، استانداردها و دستورالعمل‌های (عمومی و تخصصی) موضوع پدافند غیرعامل، تعیین مصادیق تأسیسات زیربنایی، ساختمانهای حساس و شریانهای اصلی و حیاتی کشور، تصویب طرح‌های پدافند غیرعامل دستگاه‌ها و تأیید اعتبار مورد نیاز آن‌ها، بررسی و تأیید نتایج ارزیابی‌ها از اجرای طرح‌های پدافند غیرعامل.

وظایف عملیاتی سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز عبارت است از؛ سازماندهی، طرح‌ریزی، هدایت و راهبری عملیات پدافندی مقابله با تهدیدات نوین دشمن، هدایت و راهبری مقابله با تهدیدات نوین (سایبری، زیستی، پرتوی، شیمیایی، اقتصادی)، هدایت، راهبری، مدیریت و کنترل سامانه‌های مرتبط با پدافند غیر عامل کشور دربرابر تهدیدات نوین و مقابله با تهدیدات فیزیکی و سایبری.

در جریان جلسه امروز نمایندگان نظرات مختلفی در موافقت و مخالفت با طرح داشتند. ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در تشریح گزارش کمیسیون و درباره طرح گفت:

این طرح با حضور کارشناسان دستگاه‌های مربوطه، کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس و نهادهای مرتبط مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در تاریخ ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۱ با اصلاحاتی در متن به تصویب رسید.

عمویی معتقد است که سازمان پدافند غیرعامل مسئول ارائه طرح‌ها و سیاست‌های خاص و نظارت بر آن‌ها است و در مبارزه با تهدیدهای غیرعامل و غیرنظامی فعال باشد. این تهدیدها شاید به زیرساخت‌های اساسی ارتباطی کشور در شرایط بحرانی آسیب برساند. به اعتقاد این نماینده مجلس، برای جلوگیری از تهدیدها، سازمان پدافند غیر عامل با طرحی اولیه تاسیس شده و کار خود را پی می‌گیرد. او همچنین بیان کرد:

اساسنامه این سازمان نیز به تصویب رهبر انقلاب رسیده و در سال ۹۷ ایشان فرمودند قانون تشکیل این سازمان در مجلس تصویب شود. در سال ۹۸ در مجلس دهم طرح تشکیل این سازمان را ارائه کردند و مورد بررسی قرار گرفت. اکنون بررسی تکمیلی در مجلس یازدهم انجام خواهد شد و طرح فعلی حاصل بررسی‌های گسترده در کمیسیون امنیت ملی است.

با وجود اینکه این سازمان همین حالا هم یک کمیته دائمی دارد، اما عموئی معتقد است که در طرح فعلی مجلس برای قانونی کردن ساختار سازمان، کمیته دائمی تشکیل می‌شود و همه دستگاه‌های کشوری و لشکری در آن عضو خواهند شد. همچنین به گفته او همه دستگاه‌ها موظف هستند برخی از طرح‌های تملک دارایی‌های خود را در ذیل برنامه های سازمان پدافند غیرعامل تعریف کنند. در هر دستگاهی، مسئول اجرای سیاست پدافند غیرعامل نیز مسئول آن دستگاه است. در نتیجه و آنگونه که عمویی امروز توضیح داد، قرار نیست ساختار جدیدی زیر مجموعه دستگاه‌ها شود.

بیشتر بخوانید: یارانه 300 و 400 هزار تومانی تا چه زمانی هرماه پرداخت می‌شود؟

مخالفان طرح چه می‌گویند؟

در بخش دیگری از بررسی کلیات طرح سازمان پدافند غیرعامل، نماینده کاشمر، جواد نیک‌بین نیز در مخالفت با تشکیل این سازمان گفت:

دستور کارهایی باید در مجلس بررسی شود که گره‌ای از کارهای اساسی مردم همچون وضعیت معیشت آن‌ها، وضعیت معلمان و کارگرهای ساختمانی باز کند. اگر نیاز به استیضاح و تذکر است، اقدامات لازم انجام شود یا اگر احتیاج به تنقیح قوانین و حذف قوانین زاید است؛ آن‌ها در دستور کار قرار گیرند.

نیک‌بین می‌گوید که اگر ساختار این سازمان یک سال دیگر هم قانونی شود اتفاقی نخواهد افتاد و مجلس نباید برای اینگونه مواد وقتی صرف کند. در همین بحث؛ دیگر مخالف طرح، علی بابایی کارنامی نماینده ساری گفت که تشکیل هر سازمان جدیدی باید با موافقت دولت انجام شود اما در کلیات این طرح، نقش دولت نادیده گرفته شده است.

سازمان پدافند غیرعامل با تصمیم مجلس قانونی می‌شود

ریاست مجلس آقای محمدباقر قالیباف نیز در پاسخ به تذکرها و مخالفت‌ها درباره طرح و با تاکید بر اینکه این طرح از موضوعات حیاتی کشور است گفت:

جلوگیری از حمله سایبری به سامانه‌های شهرداری یا جلوگیری از تهدیدهای زیرساخت‌های حیاتی کشور جزو وظایف پدافند غیرعامل است. البته این حرف هم درست است که با توجه به عنایت رهبری، تاکنون پدافند غیرعامل به بهترین شکل انجام شده؛ اما این موضوع به قانون هم نیاز دارد.

به گفته آقای قالیباف و در کنار مسائل معیشتی، دیگر مسائل کشور مانند کرونا و مبارزه با تهدیدهای احتمالی سایبری نیز بسیار مهم است و از زحمات کمیسیون امنیت ملی تشکر کرد.

بیشتر بخوانید: تکلیف 10 میلیون نفر جامانده یارانه 300 هزارتومانی مشخص شد

دفاعیات موافقان

علیرضا سلیمی، نماینده محلات که در شمار موافقان طرح بود نیز با تأکید بر اینکه قرار نیست سازمان و ساختار جدیدی ایجاد شود، گفت:

این سازمان در سال ۸۲ فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۹۳ اساسنامه آن به تأیید رهبری رسید؛ اما ایشان تأکید داشتند که دراین حوزه قانون هم تصویب شود. پدافند غیرعامل و عامل مکمل یکدیگر هستند.

سازمان پدافند غیرعامل با تصمیم مجلس قانونی می‌شود

وی افزود: «ما باید هم در حوزه سیاستگذاری و کاهش آسیب‌پذیری زیرساخت‌های کشور و در حوزه ارتقا پایداری ملی چابکتر و پویاتر باشیم. حوادث اخیر مانند حمله سایبری در شهرداری تهران و اتفاقی که برای کارت‌های سوخت افتاد، مربوط به حوزه وظایف پدافندغیرعامل است و چاره‌ای نداریم جز اینکه این حوزه را تقویت کنیم.»

دیگر موافق طرح، مجتبی ذوالنوری نماینده قم نیز در موافقت با کلیات طرح گفت:

مخالفان در مخالفت‌های خود مسائل اساسی بیان نکردند؛ اما اینکه گفته می‌شود بررسی این طرح در این زمان ضروری نیست، باید گفت اگر زیرساخت‌های الکترونیکی و سایبری کشور مورد حمله قرار بگیرد یا کارت‌های بانکی که در دست مردم است، دچارحمله شود، آیا کشور دچار آسیب نخواهد شد؟

او با تاکید بر اینکه ایجاد ساختار قانونی برای سازمان پدافند غیرعامل ضروری است،‌ گفت که اگر مجلس قصد داشته باشد از دستگاه‌ها درباره سرقت‌های اطلاعاتی مطالبه کند، بر اساس کدام قانون می‌تواند این کار را انجام دهد؟ به باور آقای ذوالنوری دولت پیش از این در زمینه مورد بحث باید لایحه‌ای ارائه می‌داد و اینکار را نکرد.

بیشتر بخوانید:

نظرات خود درباره تشکیل سازمان پدافند غیرعامل و قانونی شدن آن را با ما و دیگر کاربران مجله خبری آی تی و دیجیتال در بخش کامنت‌ها در میان بگذارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید