0

ساخت هواپیما جت توسط ایران ؛ وعده‌های عجیب و غریب وزارت صمت واقعی است؟

ساخت هواپیما جت توسط ایران ؛ وعده‌های عجیب و غریب وزارت صمت واقعی است؟
بازدید 152

[ad_1]

وزیر صمت در بازدید از نمایشگاه ساخت هواپیمای جت 72 نفره به ساخت هواپیما جت توسط ایران اشاره کرد و گفت: «با تکیه بر عمق مطالعاتی دانشگاه ها تضمین کافی برای به سرانجام رسیدن این طرح وجود دارد»

نمایشگاه ساخت هواپیمای جت ۷۲ نفره شرکت‌های دانش‌بنیان همکار با دانشگاه امیرکبیر در 14 مهر 1401 برگزار شد که رضا فاطمی‌امین از آن بازدید کرد. در این بازدید وزیر صمت به پتانسیل‌هایی که در کشور برای ساخت هواپیمای جت توسط ایران وجود دارد اشاره کرد.

آرون گروپس

بیشتر بخوانید: صادرات خودروهای سایپا به ونزوئلا ؛ کدام محصولات سایپا صادر می‌شوند؟

ساخت هواپیما جت توسط ایران

پیش از اعلام این خبر هم رباست جمهوری وعده ساخت هواپیمای مسافربری توسط ایران داده شده بود و این اولین باری نیست که با چنین ادعاهایی مواجه می‌شویم. سوالی که ممکن است با توجه به تولیدات ضعیف خودروهای ملی در ذهن ایجاد شود اینکه آیا تضمینی برای پرواز این جت‌ها و هواپیماها وجود دارد یا خیر؟ رضا فاطمی‌امین در این زمینه توضیح می‌دهد:

«صنایع هوایی، صنایع بسیار حساسی هستند و باید به بالاترین استانداردها در آن توجه شود. در حال حاضر با تکیه بر عمق مطالعاتی‌ که در دانشگاه دنبال می‌شود، تضمین کافی برای به سرانجام رسیدن پروژه‌های مذکور وجود دارد.»

وزیر صمت می‌گوید: «معمولاً یک هواپیما قبل از تجاری‌سازی مدت‌ها مورد آزمون قرار می‌گیرد. در این پروژه علاوه بر پشتوانه علمی برای قوی‌سازی، طرح تعاملاتی برای همکاری با سایر کشورها هم در دستور کار قرار دارد.»

ساخت هواپیما جت توسط ایران

فاطمی‌امین در ادامه اضافه کرد: «به‌عنوان نمونه اخیرا با یکی از کشورهایی که در صنعت هوا و فضا پیشرفته است مذاکراتی برای انتقال فناوری انجام دادیم.»

همچنین منوچهر منطقی در سمت معاون صنایع حمل‌و‌نقل وزارت صمت بیان داشت:

«در این پروژه سعی شده از تجربیات گذشته که به‌نظر شکست‌خورده می‌آید استفاده شود و با سوار شدن بر تجربیات، استفاده از زیرساخت‌ها و افزودن نوآوری به سیستم محصول جدید ارائه دهیم. این رویکرد صحیح محاسبه شده است.»

در جریان برگزاری این نمایشگاه و بازدید فاطمی‌امین از آن، ایشان با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات آنها مبنی بر ساخت هواپیما جت توسط ایران و همچنین استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها برای برطرف کردن نیازهای صنعتی کشور پاسخ داد و گفت: «صنایع هوایی پیشران هستند. رشد و توسعه فناوری در این حوزه بر دیگر بخش‌های صنعتی تاثیر مثبت و بسزایی دارد.»

ایشان همچنین با اشاره به راه‌اندازی دفتر صنایع هوایی در سال گذشته گفت: «در حال حاضر بستر رشد در چهار سرفصل صنعت هوایی وجود دارد. یکی پهپادها که تا به امروز پیشرفت چشمگیری داشت و حتی صادرات در این حوزه دنبال شد.

دیگری هواپیماهای سبک زیر ۲۰ نفر است که با چندین کشور در این‌باره تعامل‌هایی رقم خورد. همچنین وزارتخانه به‌دنبال توسعه هواپیماهای ۱۲ و ۱۷ نفره در بازار هوانوردی است. چراکه وجود این زیرساخت برای شهرهایی با فاصله ۲۰۰ متر معقول و ضروری به حساب می‌آید.»

در ادامه افزود: «یکی دیگر از حوزه‌های دنبال‌شده در صنعت هوایی موضوع بالگردهاست. در این زمینه هم طی سفر به شانگهای تعاملاتی صورت گرفت. همچنین در دانشگاه امیرکبیر دو پروژه هواپیمای ۷۲ نفره و ‍۱۵۰ نفره با مشارکت شش دانشگاه و چندین شرکت دانش‌بنیان انجام شد که در جهت تسهیل اجرای آن نهایت همکاری را به کار‌ خواهیم گرفت.»

وزیر صمت همچنین به تفاهم نامه 22 بندی که بین بانک مرکزی و دو وزارتخانه اقتصاد و صمت به جهت تهسیل تامین مالی امضا شده بود اشاره کرد و گفت:«اقدامات زیادی در وزارت صمت انجام گرفته است که بدون تامین مالی مغفول می‌ماند.»

فاطمی‌امین در ادامه صحبت‌هایش افزود: «اخیرا بر چند پروژه تمرکز شده‌ که توازن سرمایه‌گذاری یکی از آن‌هاست. شهرهایی در کشور وجود دارد که با وفور سرمایه‌گذاری مواجه‌اند و برعکس شهرهایی که صنایع‌شان نیاز به بازسازی و نوسازی شدید دارد. در همین راستا برای تامین مالی آن‌ها یک تفاهم‌نامه میان سه ارگان انعقاد شد.

در سال جاری ۵۰ میلیارد تومان برای نوسازی و بازسازی بنگاه‌های تولیدی، ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای سرمایه در گردش و ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای تضمین اوراق‌هایی که واحدهای صنعتی در بورس دارند در نظر گرفته شد.»

پس از آنکه ریاست جمهوری برای ساخت هواپیمای مسافربری تاکید کردند، بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان مربوطه و همچنین شهروندان به نقص‌هایی که در تولید خودروهای ملی وجود دارد اشاره کردند و نشان دادند چقدر نسبت به ورود کشور به صنعت هوایی بدبین هستند.

طبق آمارها و گزارش‌های جمع آوری شده، ایران از سال 70 سعی داشته با ساخت هواپیمای مسافربری به این صنعت ورود کند که البته تمامی پروژه‌ها با شکست همراه بود. حالا باید دید با ورود دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان به پروژه ساخت هواپیما جت توسط ایران فرجی حاصل می‌شود یا به مانند پروژه‌های قبلی محکوم به شکست است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص وعده ساخت هواپیما جت توسط ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید