0

ساخت دستگاه‌های خودپرداز غیرقابل هک بر اساس نظریه‌ی نسبیت اینشتین

ساخت دستگاه‌های خودپرداز غیرقابل هک بر اساس نظریه‌ی نسبیت اینشتین
بازدید 103



تیمی از محققان کانادا و سوئیس در اوایل ماه طرحی را در مجله نیچر منتشر کردند که یک دستگاه‌های خودپرداز غیرقابل هک و فوق‌العاده ایمن بر اساس نظریه‌ی نسبیت اینشتین را نشان می‌داد.

به گزارش مجله خبری آی تی و دیجیتال و به نقل از cnet، آن‌ها با استفاده از نظریه نسبیت خاص فیزیکدان انیشتین، قصد دارند سیستم ” اثبات هیچ‌آگاهی، اثبات دانایی صفر یا پروتکل هیچ‌آگاهی ” را جایگزین سیستم پین معمولی کنند.

در این مقاله نحوه‌ی عملکرد دستگاه‌های خودپرداز بر اساس نظریه‌ی اینشتین شرح داده شده است

اثبات هیچ‌آگاهی همانند نسخه بزرگسال بازی‌های فکری است. در این رمزنگاری، از روشی استفاده می‌شود که در آن طرف A باید به طرف B ثابت ‌کند که اطلاعاتی دارد. نکته این است که طرف A، اثبات کننده، نمی‌تواند اطلاعاتی را که می‌داند برای طرف B، تأیید کننده، فاش کند.

فرض کنید دوستی به نام جونز دارید که همه چیز را سیاه و سفید می‌بیند، اما شما می‌توانید رنگی ببینید. هدف شما این است که به جونز ثابت کنید که می‌توانید رنگ را ببینید. اگر بخواهید از اثبات دانش صفر استفاده کنید، روش شما به این صورت است:

جونز یک کارت قرمز و یک کارت آبی دارد. بعد به صورت پنهانی آن را نگه داشته یا عوض می‌کند. یکی از آنها را جلوی شما قرار می‌دهد و می‌پرسد “آیا آنها را عوض کردم؟”

بازی را می‌توان صد بار تکرار کرد، و شما همیشه پاسخ صحیح می‌دهید؛ زیرا می‌توانید رنگ‌ها را ببینید.

پس از چندین بار تکرار، جونز در نهایت می‌گوید: “بسیار خوب، من باور کردم که شما می‌توانید رنگ را ببینید.” در آن مرحله، شما توانایی تشخیص رنگ خود را بدون آشکار کردن رنگ‌هایی که می‌بینید به او نشان داده‌اید.

حال این سیستم در دستگاه خودپرداز به کار گرفته شده است.

حال برای امنیت بیشتر از ایده‌ی دو دستگاه خودپرداز استفاده می‌شود.

دیزاینول گفت: «ایده پشت این کار دقیقاً مشابه این است که یک پلیس از دو مظنون در دو اتاق جدا، سؤالات جداگانه می‌پرسد تا نتوانند ارتباط برقرار کنند». “اگر آنها پاسخ یکسانی داشته باشند؛ در نهایت به این نتیجه می‌رسیم که حقیقت را می گویند.”

با دو دستگاه، شما خود را به دو مظنون تقسیم می‌کنید. سپس، دو تأیید کننده، یعنی خودپردازها، به طور همزمان از شما سؤالات را می‌پرسند.

دلیل اینکه این دستگاه‌ها قادر به برقراری ارتباط نیستند این است که به نظریه نسبیت خاص انیشتین محدود می‌شوند. ما نمی‌توانیم سریعتر از سرعت نور سفر کنیم؛ بنابراین اطلاعات نیز نمی‌توانند سریعتر از سرعت نور حرکت کنند.

مشکل: حفره‌های کوانتومی و خروج از دنیای فرضی

نور در دنیای کوانتومی متفاوت عمل می‌کند. مکانیک کوانتومی یک اصل جذاب به نام درهم تنیدگی کوانتومی دارد. به زبان ساده، زمانی که دو ذره کوانتومی در هم تنیده شوند، می‌توانند فوراً با هم ارتباط برقرار کنند.

حتی سرعت انتقال اطلاعات هم در دنیای کوانتومی مهم نیست. اگر ذره A از چیزی آگاهی داشته باشد، کاملاً مطمئن باشید که ذره B نیز از قبل آن را می‌داند.

در حالی که تیم Designolle معتقد است مکانیسم آنها باید بتواند در برابر هکرهای کوانتومی، ایمنی را تضمین کند، اما آن‌ها مطمئن نیستند.

دیزاینول گفت در حال حاضر مسئله اصلی هزینه است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید