0

رکوردشکنی خورشید مصنوعی چین ؛ جهان یک گام به منبع نامحدود انرژی پاک نزدیکتر شد!

رکوردشکنی خورشید مصنوعی چین ؛ جهان یک گام به منبع نامحدود انرژی پاک نزدیکتر شد!
بازدید 49


رکوردشکنی خورشید مصنوعی چین با 403 ثانیه فعالیت، بشر را یک قدم دیگر به تولید انرژی پاک نامحدود نزدیک کرده است. تاکنون رکوردهای بسیاری از این فناوری دیده‌ایم.

توکاماک ابررسانای تجربی پیشرفته (EAST) یا همان خورشید مصنوعی چین موفق به ثبت یک رکورد جهانی با 403 ثانیه فعالیت در یک عملیات پلاسمای طولانی محدودیت بالای (H-mode) حالت ثابت شده است.

براساس گزارش رسانه چینی CGTN، رکوردشکنی خورشید مصنوعی چین از آن جهت چشمگیر بوده که رکورد قبلی در ماه مه 2021 برابر با 101 ثانیه بوده است. حالا دانشمندان پس از 120 هزار بار تلاش موفق به کسب چنین رکوردی شده‌اند. اطلاعات حاصله از این تلاش‌ها و البته تجربه موفق پژوهشگران چینی دارای اهمیت فراوانی برای رآکتور گرماهسته‌ای آزمایشی بین‌المللی (ITER) بوده چرا که این پروژه‌ بین‌المللی بوده و چین نیز در آن مشارکت دارد.

لازم به ذکر است که از زمان شکل‌گیری این پروژه، رآکتور EAST به بستری جهت آزمایش‌های همجوشی هسته‌ای در چین مبدل گشته و طی سالیان گذشته این کشور موفقیت‌های بزرگی را به دست آورده است.

همجوشی هسته‌ای درواقع منبع انرژی آزادشده از خورشید محسوب شده و از آن به‌عنوان یک منبع انرژی نامحدود و نهایی در زمین نام برده می‌شود؛ زیرا هیچ‌گونه کربنی منتشر نکرده و همچنین مواد رادیواکتیو به‌عنوان محصول جانبی آن تولید نخواهند شد.

بیشتر بخوانید: تولید انرژی پاک از هوا و نور خورشید با الگوی فتوسنتز

رکوردشکنی خورشید مصنوعی چین ؛ یک گام دیگر برای تولید انرژی پاک نامحدود

جهت دستیابی به این انرژی پاک زمانی که دما اتم‌های هیدروژن از 100 میلیون درجه سلسیوس گذر می‌کند، پلاسما به‌دست آمده از آن شرایط لازم برای ادغام به اتم‌ها با یکدیگر را فراهم می‌کند و این فرایند هلیوم را ایجاد می‌کند. در این فرایند، حجم بالایی از انرژی نیز رها خواهد شد.

دانشمندان در همین راستا متوجه شده‌اند که قراردادن آهنرباهای قوی در یک دستگاه با طراحی حلقه‌ای‌شکل مخصوص به نام توکامک توانایی جلوگیری از تماس پلاسما با دیوار‌ه‌های رآکتور را خواهد داشت. چین به‌منظور دستیابی به این منبع انرژی، برنامه‌های جاه‌طلبانه‌ای پیش گرفته و قصد دارد توکامک خود را در سریع‌ترین زمان ممکن اجرایی کند.

رکوردشکنی خورشید مصنوعی چین

بااین‌حال چین هنوز در دستیابی به رویای خود ناکام است، اما محققان این کشور در مسیر این هدف نیز پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند که قابل چشم‌پوشی نیست. به عنوان نمونه، در ژانویه سال گذشته میلادی و در آزمایشی متفاوت، EAST به رکورد 1056 ثانیه در دمای بالای پلاسما دست یافت.

با اینکه رکورد جدید حاکی از مدت زمان کوتاه‌تری است، اما اهمیت رکورد اخیر مربوط به این موضوع می‌شود که رآکتور در حالت محدودیت بالا (H-mode) فعالیت کرده است. در این حالت، دما و چگالی ذرات به‌طور قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند که قدمی مهم جهت دستیابی به راندمان عملیاتی بالاتر در نیروگاه‌های همجوشی هسته‌ای آینده به‌شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص رکوردشکنی خورشید مصنوعی چین از نظر میزان فعالیت چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با مجله خبری آی تی و دیجیتال دنبال کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید