0

رونمایی از سامانه های موشکی آرمان و پدافند آذرخش [+فیلم]

رونمایی از سامانه های موشکی آرمان و پدافند آذرخش [+فیلم]
بازدید 11

[ad_1]

سامانه های موشکی آرمان و پدافند آذرخش صبح امروز در مراسمی ویژه توسط وارت دفاع رونمایی شدند. در ادامه با معرفی و ویژگی‌های هردو سامانه همراه مجله خبری آی تی و دیجیتال باشید.

صبح امروز شنبه، 28 بهمن 1402 در یک مراسم ویژه با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، از سامانه های موشکی آرمان و پدافند آذرخش با ویژگی‌های جدید و جذاب رونمایی شد.

سامانه ضدبالستیک آرمان در دو مدل با رادارهای متفاوت توسعه داده شده و پدافند آذرش نیز به صورت همزمان از رادار و سامانه الکترواپتیکی استفاده می‌کند.

در ماه‌های گذشته ارتش و سپاه با رونمایی از جدیدترین تجهیزات نظامی خود ثابت کردند که ایران در حوزه نظامی و موشکی پیشرفت‌های قابل توجهی بسیاری داشته است. در جدیدترین این موارد هم‌اکنون دو سامانه ذکر شده را داریم که در ادامه به معرفی هرکدام می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: مهم ترین ویژگی های موشک خیبرشکن ؛ [+ مشخصات موشک قدر]

مشخصات و ویژگی های سامانه های موشکی آرمان و پدافند آذرخش

مراسم رونمایی از جدیدترین تجهیزات نظامی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح امروز با حضور وزیر دفاع برگزار شد. در این مراسم دو سامانه ضد بالستیک آرمان و سامانه پدافند آذرخش رونمایی شدند. سامانه سامانه صیاد تاکتیکی (آرمان) در دو نسخه با رادار متفاوت یک رادار پسیو و دیگری رادار اکتیو رونمایی شد و سامانه آذرخش نیز دارای رادار و سامانه الکترواپتیکی پیشرفته است.

ویژگی های سامانه موشکی آرمان

امیر محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه رونمایی از سامانه پدافند هوایی شهید آرمان و آذرخش، اظهار کرد: «وزارت دفاع در راستای ارتقای توان دفاعی کشور و استمرار رونمایی‌ها تمام توان خود را معطوف بر تامین نیازمندی‌های حوزه‌های دفاعی و پشتیبانی تجهیزاتی و تسلیحاتی از نیروهای مسلح کرده است.»

سامانه موشکی آرمان اولین بار 31 فروردین 1402 در مراسم رژه روز ارتش رونمایی شد. این سامانه به طور کلی ساختاری دربرگرفته از 3 پرتابگر از خانواده صیاد 2 و 3 است. این ساختار در سامانه سوم خرداد نیز بکار گرفته شده بود.

مشخصات و ویزگی های سامانه های موشکی آرمان و پدافند آذرخش

سامانه شهید آرمان با یاد و خاطره شهید والامقام آرمان علی‌وردی که یک سامانه راه‌کنشی به معنای تام و داری برد متوسط و ارتفاع بلند است که می‌تواند اهداف را در ۱۸۰ کیلومتری شناسایی و در ۱۲۰ کلیومتری با آن درگیر شود و منهدم‌شان کند.

وزیر دفاع تاکید کرد:

این سامانه بسیار چابک است و در کمتر از ۳ دقیقه آماده عملیات می‌شود. این سامانه پوشش قابل اطمینانی برای دفاع از فضای کشور فراهم می‌کند.

موشک‌های سامانه ضد بالستیک آرمان در حالت آماده‌به‌کار از نوع عمودپرتاب هستند، این نشان‌دهنده یک تمایز بزرگ بین صیاد تاکتیکی و سامانه‌های میان‌برد قبلی مانند «جوشن» و «15 خرداد» و انواع «مرصاد» بود.

تا پیش از این، در ایران سامانه «باور373» در برد بلند و «زوبین» و «دزفول» در برد کوتاه دارای قابلیت پرتاب عمودی موشک‌های پدافندی بودند که حالا صیاد تاکتیکی هم به آنها اضافه شده است.

مشخصات و ویژگی های سامانه های موشکی آرمان و پدافند آذرخش
سامانه های موشکی آرمان و پدافند آذرخش

به‌ واسطه قابلیت پرتاب عمودی، سرعت واکنش سامانه در مواجهه با تهدیدات به‌علت زاویه سمتی حمله دشمن افت نمی‌کند و همچنین سامانه می‌تواند همزمان موشک‌هایی را به چند سمت بدون نیاز به تغییری در سمت پرتابگر شلیک کند.

معاون تحقیقات صنعتی وزارت دفاع، یکی دیگر از ویژگی های سامانه صیاد تاکتیکی را کشف هدف 180کیلومتری و قابلیت درگیری 24 هدف امکان درگیری این سامانه را 6 تا 12 هدف بسته به نوع برنامه‌ریزی آن اعلام کرد، در نتیجه در صورت محقق شدن قابلیت درگیری با 12 هدف که طبعاً نیازمند اتصال دست‌کم 2 پرتابگر 6تایی به تلار سامانه است می‌توان گفت توانایی این سامانه دوبرابر سامانه 15 خرداد و بالاتر از تمامی سامانه‌های برد متوسط دیگر مانند سوم خرداد در حوزه حجم درگیری همزمان خواهد بود.

دیگر نکته ویژه مصاحبه مذکور این بود که اعلام شد:

«تفاوت صیاد تاکتیکی در مقایسه با سامانه‌های سوم خرداد و 15 خرداد این است که از یک سامانه خودحفاظتی بهره می‌گیرد، یعنی در یکی از سیلوهای خود دارای یک سامانه کوتاه‌برد است که از صیاد تاکتیکی در مقابل تهدیدات ارتفاع پست محافظت می‌کند».

مشخصات و ویژگی های سامانه های موشکی آرمان و پدافند آذرخش
سامانه های موشکی آرمان و پدافند آذرخش

ویژگی های سامانه پدافند آذرخش

آشتیانی یادآور شد: «یکی دیگر از دستاوردها که برای محافظت از مراکز حساس حیاتی و مهم کشور در برابر تهدیدات پهپادی و ریزپرنده‌ها، سامانه آذرخش است که برد کوتاه است و دارای قابلیت نصب روی انواع خودروها و اجرای عملیات در شب و روز و با بهره‌گیری از سامانه راداری پیشرفته سه بعدی و سرچ اپتیکی و سیکرهای پیشرفته بسیار چابک و مانند سامانه شهید مجید است که می‌تواند اهداف را در کمترین زمان ممکن منهدم کند.»

مشخصات و ویژگی های سامانه های موشکی آرمان و پدافند آذرخش

همچنین سامانه آذرخش یک سامانه برد و ارتفاع پست است که همزمان از رادار و سامانه الکترواپتیکی برای کشف و رهگیری هدف استفاده می‌کند علاوه بر این موشک‌های سامانه آذرخش از سیکرهای حرارتی هم بهره می‌برند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما چیست؟ آیا رونمایی از این سامانه‌ها می‌تواند قدرت ایران در برابر دیگر قدرت‌های نظامی جهان را افزایش دهد؟ لطفاً خود را برای ما کامنت کنید.

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید