0

رتبه ایران در فیلترینگ مشخص شد؛ کشوری بالاتر از ایران وجود دارد؟

رتبه ایران در فیلترینگ مشخص شد؛ کشوری بالاتر از ایران وجود دارد؟
بازدید 140


فیلترینگ برای کاربر ایرانی در جهان آنلاین نه پدیده‌ای عجیب است و نه پدیده‌ای ناشناس! اما رتبه ایران در فیلترینگ چندم است؟

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که فیلترینگ در بسیاری از کشورهای جهان اساسا معنایی ندارد چراکه کمتر دولت جهان اولی به خود اجازه می‌دهد که به سمت سانسور اخبار یا پلتفرم‌های پیامرسان برود. اساسا در بسیاری از این کشورها چارچوب قانونی لازم برای چنین اقدامی از سوی دولت تعریف نشده است. 

آرون گروپس

بیشتر بخوانید: مهاجرت کاربران ایرانی واتساپ به تلگرام ؛ پیامد مستقیم فیلترینگ!

رتبه ایران در فیلترینگ اینترنت

گرچه در کشورهای جهان اولی خبر از این محدودیت‌ها نیست،‌ در عوض اما ونزوئلا، کره شمالی،‌ چین،‌ عراق و البته ایران قوانین شدید و خاصی برای فیلترینگ اطلاعات دارند. در هفته‌های اخیر و در کشور ما محدودیت‌های اینترنتی به بدترین وضعیت خود رسیده و حتی در روزهایی ابزارهای دور زدن فیلترینگ نیز کاربردی نداشته‌اند. همه این‌ها سبب شده تا با فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ، بار دیگر تلگرام به اپلیکیشن پیامرسان محبوب ایرانی‌ها بدل شود.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی پیش از این گفته بود: «باید مثل تمام کشورهای دنیا استفاده از فضای مجازی قانون‌مند شود. همه می‌دانیم که امروزه در دنیای اینترنت و اطلاعات، کاربران زیادی زندگی روزمره و شغلی‌شان وابسته به شبکه‌های اجتماعی است و این حقیقتی انکارناپذیر است».

رتبه ایران در فیلترینگ مشخص شد؛ کشوری بالاتر از ایران وجود دارد؟

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در جلسه‌ای غیرعلنی با وزیر کشور و فرمانده کل انتظامی خاطرنشان کرده که نظر مجلس این است که بر اساس واقعیت‌های جامعه مردم باید بتوانند از فضای مجازی استفاده کنند اما در حال حاضر هنوز تصمیم قطعی برای رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی اتخاد نشده است.

بنابر آمارهای رسمی، کشورهایی با شدیدترین محدودیت‌های اینترنتی معمولا در آسیا و خصوصا خاورمیانه قرار دارند. از این نظر چین و کره شمالی در صدر جدول بدترین محدودیت‌های اینترنتی قرار گرفته‌اند و عملا همه چیز در این کشورها مسدود شده است.

مردم در چین و کره شمالی نه اینستاگرام و واتساپ دارند نه می‌توانند از ابزارهای دور زدن فیلترینگ استفاده کنند. همچنین رسانه‌های این دو کشور شدیدا تحت کنترل هستند و مردم بایستی از برنامه‌هایی که توسط دولت توسعه یافته است استفاده کنند.

یکی از معروف‌ترین این برنامه‌ها وی‌چت است که کاربران تقریبا در آن از هیچ نوع پروتکل امنیتی برخوردار نیستند. پیام‌ها رمزگذاری نمی‌شود و اشخاص ثالث به سادگی می‌توانند وارد چت دو نفره دیگران شوند. از سوی دیگر اما به نظر محدودیت‌ها در کره شمالی شدیدتر است.

در کره شمالی تحت امر کیم جونگ اون،‌ اوضاع بدتر است به شکلی که اساسا 30 وب‌سایت وجود دارد که تمام منابع اطلاعاتی مردم این کشور هستند. کره شمالی تنها 12 روزنامه دارد که همگی دولتی هستند و اینترنت نیز کاملا تحت کنترل مقامات است. مدارس و موسسات دولتی نیز با اینترانت کار می‌کنند.

با این اوصاف و بنابر بررسی وب‌سایت معتبر comparietech، در این رده‌بندی ایران در بین کشورهایی با شدیدترین محدودیت‌های اینترنتی در جایگاه دوم جای دارد.

تنها تا سال 2013، دولت ایران نیمی از 500 سایت برتر جهان را فیلتر کرده بود و در نتیجه ایران از همان زمان در شمار کشورهایی قرار گرفت که عمده فعالیت‌های رسانه‌ای اجتماعی در آن ممنوع است.

در ایران فعلی کاربران به وی‌پی‌ان‌ها دسترسی ساده‌ای ندارند و میلیون‌ها سایت نیز از دسترس ایشان خارج شده است. در مدت اخیر نیز پلتفرم‌های محبوب و کاربردی زیادی چون اینستاگرام و واتساپ و حتی برخی از مهمترین عناوین بازی‌های آنلاین فیلتر شده‌اند.

رتبه ایران در فیلترینگ مشخص شد؛ کشوری بالاتر از ایران وجود دارد؟
رتبه ایران در فیلترینگ

در این بین حتی بحث‌هایی در خصوص فیلترینگ دائمی اینستاگرام و واتساپ در میان است که می‌تواند نگرانی مردم را بیشتر هم بکند چراکه بر اساس آمارها بخش عمده‌ای از کسب و کارهای اینترنتی در ایران وابسته به این پلتفرم‌ها هستند و این می‌تواند آن‌ها را در ورطه نابودی بیندازد.

این در حالی است که فیلترینگ در کشورهای اروپایی اساسا پدیده‌ای بی معنی است و تنها برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا نظیر بلاروس و ترکیه دسترسی به برخی پلتفرم‌ها و وب‌سایت‌ها را محدود کرده‌اند. اما در سایر نقاط اروپا، فیلترینگ اساسا عبارتی بی‌معنا است و همه چیز در دسترس مردم است.

گرچه در برخی کشورهای آمریکای لاتین مانند ونزوئلا نیز محدودیت‌های اینترنتی گسترده‌ای اعمال شده است، اما در پایان این مطلب بار دیگر تاکید بر این فکت که سه کشور ایران،‌ چین و کره شمالی با اختلاف در صدر جدول شدیدترین محدودیت‌های اینترنتی جای گرفته‌اند را لازم می‌دانیم.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص رتبه ایران در فیلترینگ چیست؟ شما کدام اپلیکیشن را انتخاب می‌کنید؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید