0

ربات‌های خود تکثیر‌شونده طبق تئوری رباتیک تکاملی

ربات‌های خود تکثیر‌شونده طبق تئوری رباتیک تکاملی
بازدید 200


طراحی ربات‌هایی که قادر به انجام کارهای پیچیده‌ و کاملا مستقل  هستند؛ برای انسان‌ها بسیار پیچیده‌ است؛ در عوض، آینده طراحی رباتیک می‌تواند محصول “رباتیک تکاملی” باشد و ربات‌ها خودشان، خود را طراحی و تولید کنند.

به گزارش مجله خبری آی تی و دیجیتال و به نقل از techcrunch، اعلامیه‌ی اخیر ایلان ماسک در مورد یک ربات آینده‌ی تسلا با شکل انسانی و رفتارهای مستقل، انتقادات زیادی را برانگیخته است.

ماسک می‌گوید این ربات در نهایت قادر به انجام کارهایی مانند رفتن به فروشگاه‌های مواد غذایی به تنهایی خواهد بود. Boston Dynamics که پیشرفته‌ترین ربات انسان نمای ساخته شده را توسعه داده است، بیش از یک دهه روی پلت فرم Atlas کار کرده است. در حالی که پیشرفت زیادی داشته و می‌تواند بدود، بپرد و برقصد اما این کمپانی اعلام کرد برای انجام کارهای پیچیده این چنینی و به صورت مستقل زمان زیادی نیاز دارد.

پیشرفت در مقابل کمال

ایلان ماسک برای پیروزی در این بازار و عرصه ربات‌های مستقل به کمک خود ربات‌ها نیاز دارد.

به گفته بسیاری از کارشناسان، ربات‌هایی که قادر به انجام کارهای پیچیده‌ای هستند و نیاز به بازخورد ثابت یا حلقه‌های یادگیری دارند، برای انسان‌ها بسیار پیچیده‌ هستند تا بتوانند آن را طراحی کنند.

در عوض، آینده توسعه و طراحی رباتیک می‌تواند محصول «تکامل» باشد و ربات‌ها خودشان، خود را طراحی کنند.

رباتیک تکاملی بیشتر علمی تخیلی به نظر می‌رسد، اما مفهوم جدیدی نیست.

حتی در اوایل دهه 1950، آلن تورینگ ادعا کرد که ساخت ماشین‌های هوشمند برای طراحان انسانی بسیار پیچیده است و روش بهتر ورود “جهش” و تولید انتخابی در این فرآیند باشد.

در حالی که ایده پشت رباتیک تکاملی مدت‌ها پیش در حال شکل گیری است، زیرساخت لازم برای عملی کردن این مفهوم اکنون در دسترس قرار گرفته‌اند.

ناسا پیش از این، از تکامل مصنوعی برای توسعه آنتن‌هایی ماهواره‌ها استفاده کرده است.

هیجان‌انگیزتر از آن، دانشمندان دانشگاه ورمونت و تافتس در سال 2020 از «xenobots» رونمایی کردند که با استفاده از تکنیک‌های رباتیک تکاملی طراحی شده است.

این ماشین‌های بیولوژیکی خودترمیم شونده با استفاده از سلول‌های بنیادی قورباغه ساخته شدند.

اما با وجود همه‌ای این پیشرفت‌ها، ساخت یک ربات با فرایند تکاملی به دلیل خطرات موجود، زمانبر است.

به طور مثال حرکت یک ربات برای رفتن به یک فروشگاه و عبور از ترافیک خیابان ممکن است برای انسان خطراتی ایجاد کند.

ساخت ربات‌های بهتر

ایجاد یک ربات که بتواند به تنهایی عمل کند، نیازمند چند صد “نسل” تکامل است؛ و برخلاف ادعای ایلان ماسک به زودی نمی‌توان به آن دست پیدا کرد.

اصطلاح “رباتیک تکاملی” کمی گمراه کننده است و بهتر است از “تکامل مصنوعی” یا “تکامل تجسم یافته” استفاده شود. این ربات‌ها نیستند که در حال تکامل هستند، بلکه خود فرآیندها هستند که تکامل را ایجاد می‌کنند.

رباتیک تکاملی: یک شمشیر دو لبه

با ربات‌های خودمختار، خود-تکثیر شونده و در حال تکامل، می‌توانیم مأموریت‌های بدون سرنشین به فضا را به این ربات‌ها بسپاریم.. این روبات‌ها با هر سیاره‌ای که روی آن فرود می‌آیند، سازگار می‌شوند و مطابق با محیط خود تکامل پیدا می‌کنند و در نهایت داده‌ها یا فرزندان خود را به زمین باز می‌گردانند.

اگر ایده‌ی ربات‌هایی که در خیابان‌ها پرسه می‌زنند، شما را می‌ترساند؛ بهتر است بدانید رباتی که قادر به یادگیری، تولید مثل، مشاهده محیط خود و تکامل است هنوز با واقعیت فاصله زیادی دارد.

درعوض، بزرگ‌ترین ایراد گسترش ربات‌های خودمختار، عدم نیاز به نیروی انسانی است. ماسک معتقد است راه حل این امر ایجاد یک درآمد پایه جهانی است و کار در آینده کاملاً اختیاری خواهد بود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید