0

راهنما کامل 14 روش رفع مشکل صفحه آبی مرگ ویندوز 11

راهنما کامل 14 روش رفع مشکل صفحه آبی مرگ ویندوز 11
بازدید 24


یکی از مشکلات آزار دهنده ای که حین بوت شدن یا کار کردن ویندوز ممکن است با آن مواجه شوید صفحه آبی مرگ ویندوز است. 🔵 در این صورت سیستم شما ریستارت میشود و یا شما به سختی میتوانید وارد ویندوز خود شوید و با آن کار کنید. در این مطلب از مجله خبری آی تی و دیجیتال به بررسی راهنما کامل ۱۴ روش رفع مشکل صفحه آبی مرگ ویندوز ۱۱ میپردازیم.

حل مشکل صفحه آبی مرگ در ویندوز ۱۱

?How to Fix Windows 11 Blue Screen of Death (BSOD) Error

صفحه آبی ویندوز که معروف به صفحه مرگ ویندوز است یکی از مشکلات آزار دهنده ای است که کاربران ویندوز ممکن است با آن مواجه شوند. این اتفاق به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد. در ادامه دلایل و روش های رفع مشکل صفحه آبی مرگ ویندوز ۱۱ را بررسی میکنیم.

راه اندازی مجدد ویندوز برای حل مشکل صفحه آبی ویندوز ۱۱

زمانی که شما ویندوز خود را روشن میکنید، ممکن است برخی از برنامه ها و فایل هایی که به صورت پیشفرض راه اندازی میشوند به صورت درست راه اندازی نشوند و یا ویندوز را با مشکلات جزئی مواجه کنند. این مشکلات جزئی میتواند باعث شود شما با صفحه آبی مرگ مواجه شوید. در این زمان برای حل مشکل خود میتوانید ویندوز را مجددا راه اندازی کنید. برای این کار روی منو Start کلیک کنید و سپس گزینه Power و Restart را انتخاب کنید.

مشکلات صفحه آبی ویندوز 11

رفع ارور صفحه آبی هنگام نصب ویندوز ۱۱ با قطع کردن اتصال تمامی دستگاه های اکسترنال

اکثر کسانی که از ویندوز استفاده میکنند ممکن است دستگاه های اکسترنال مختلفی مانند هارد، فلش و… به ویندوز خود متصل کنند. گاهی این دستگاه ها باعث ایجاد مشکلاتی در ویندوز ما میشود و در نتیجه ممکن است با صفحه آبی مرگ در ویندوز ۱۱ مواجه شوید. بنابر این قبل از امتحان سایر روش ها و تغییرات تنظمیات ویندوز یکی از راحت ترین کارهایی که میتوانید انجام دهید قطع اتصال تمامی دستگاه های اکسترنال است. بعد از جدا کردن هارد، فلش و… سیستم خود را راه اندازی کنید تا ببینید مشکل حل شده است یا خیر.

صفحه آبی مرگ در ویندوز 11

تعمیر مشکلات راه اندازی برای حل مشکل صفحه آبی مرگ ویندوز ۱۱

در صورتی که به دلیل راه اندازی نشدن درست ویندوز با مشکل صفحه آبی مواجه میشوید میتوانید مشکلات مربوط به راه اندازی ویندوز را تعمیر کنید. برای این کار ویندوز را روشن کنید. زمانی که علامت بارگذاری ویندوز را مشاهده کردید با دکمه Power ویندوز را خاموش کنید. مجددا آن را روشن کنید و در زمان گفته شد مجددا ویندوز را خاموش کنید. این کار را دو یا ۳ بار انجام دهید.

دلیل صفحه آبی مرگ در ویندوز 11

زمانی که صفحه Recovery برای شما باز شد روی Advanced options کلیک کنید.

حل مشکل صفحه آبی مرگ ویندوز 11

سپس Troubleshoot را انتخاب کنید.

حل مشکل صفحه آبی ویندوز 11

در آخر Startup Repair را انتخاب کنید تا مشکل صفحه آبی مرگ برطرف شود.

رفع مشکل صفحه آبی مرگ ویندوز 11

فایل های موقت دلیل صفحه آبی مرگ در ویندوز ۱۱

زمانی که شما با ویندوز کار میکنید یکسری فایل هایی به نام فایل های موقت ساخته میشود. این فایل ها در حافظه کش ویندوز ذخیره میشود و باعث میشود شما سریعتر با ویندوز کار کنید. گاهی این فایل های موقت خراب و یا قدیمی میشوند و شما را با مشکلات مختلف مواجه میکنند. بنابر این زمانی که با مشکل صفحه آبی مواجه شدید با حذف فایل های موقت میتوانید مشکل خود را در ویندوز ۱۱ حل کنید.

حذف نرم افزار مشکوک در Safe Mode در زمان مواجه شدن با صفحه آبی مرگ در ویندوز ۱۱

گاهی مشکل صفحه آبی مرگ در ویندوز ۱۱ بعد از نصب یک نرم افزار در ویندوز رخ میدهد. بنابر این به احتمال زیاد اگر بعد از نصب یک برنامه با این مشکل مواجه شدید برنامه نصب شده دلیل این مشکل است و ممکن است برنامه نصبی مشکلاتی داشته باشد که باعث شود ویندوز نیز با مشکل مواجه شود. در نتیجه شما باید برنامه مشکوک را به سرعت حذف کنید. برای حذف برنامه در صورتی که میتوانید وارد ویندوز خود شوید ابتدا باید وارد حالت Safe Mode ویندوز ۱۱ شوید.

مشکل صفحه ی آبی ویندوز 11

بعد از وارد شدن به Safe Mode ویندوز میتوانید با خیال راحت نرم افزار مورد نظر را در ویندوز ۱۱ حذف کنید. بعد از حذف نرم افزار مورد نظر بررسی کنید مشکل صفحه آبی مرگ در ویندوز شما رفع شده است یا خیر. در صورتی که دیگر با مشکل صفحه آبی مرگ مواجه نمیشوید یعنی نصب برنامه دلیل این مشکل بوده است. اگر مجددا به نرم افزار نیاز دارید میتوانید نرم افزار خود را از یک سایت معتبر دیگر که مطمئن هستید فایل های آن مشکلی ندارد، دانلود کنید.

رفع مشکل Blue screen در ویندوز ۱۱ با غیر فعال کردن درایور ها

یکی دیگر از دلایلی که میتواند باعث مواجه شدن شما با مشکل صفحه آبی مرگ در ویندوز ۱۱ باشد درایور ها هستند. گاهی درایور های ویندوز با مشکل های جزئی و مختلفی مواجه میشوند. در این صورت شما باید به سراغ درایور های ویندوز بروید. برای تعمیر درایور های ویندوز میتوانید درایور های مشکل ساز را غیر فعال کنید. برای پیدا کردن درایور مشکل ساز میتوانید در صفحه کد های صفحه آبی مرگ نام درایور را یادداشت کنید. بعد از پیدا کردن نام درایور مشکل ساز باید وارد Device Manager شوید. کلید های میانبر Windows + X را فشار دهید. همچنین میتوانید روی منو Start راست کلیک کنید. سپس Device Manager را انتخاب کنید.

صفحه آبی Recoveryارور صفحه آبی هنگام نصب ویندوز 11

در کادر باز شده درایور مشکل ساز را پیدا کنید و روی آن راست کلیک کنید. در منو باز شده Disable device را انتخاب کنید تا غیر فعال شود.

صفحه آبی Recovery

همچنین میتوانید نسخه درایور مورد نظر را به عقب برگردانید تا نسخه ای فعال شود که مشکی نداشت. این روش برای زمانی موثر است که بعد از آپدیت درایور ها با مشکل صفحه آبی ویندوز مواجه شدید. برای به عقب برگرداندن نسخه ویندوز مجددا Device Manager را باز کنید و روی درایو مورد نظر دوبار کیک کنید.

رفع مشکل Blue screen ویندوز 11

با این کار یک کادر جدید برای شما باز میشود. در کادر جدید وارد تب Driver شوید و در این تب روی Roll back driver کلیک کنید.

کدهای صفحه آبی مرگ

به غیر از Roll back و غیر فعال کردن درایور میتوانید درایور ها را از روی ویندوز حذف کنید. حذف درایور ها موقتی خواهد بود و بعد از ریستارت ویندوز مجددا این درایور ها به صورت خودکار نصب میشود. برای حذف درایور ها وارد Device Manager شوید. روی درایور مورد نظر راست کلیک کنید و Uninstall device را انتخاب کنید.

انواع ارور صفحه آبی ویندوز 11

در کادری که برای شما باز خواهد شد برای تایید و ادامه روی Uninstall کلیک کنید.

بالا نیامدن ویندوز 11 و صفحه آبی

آپدیت نبودن ویندوز علت مشکلات صفحه آبی ویندوز ۱۱

زمانی که برای سیستم عامل شما آپدیتی قرار میگیرد شما باید سیستم عامل خود را به روز کنید. این کار باعث میشود تا ویژگی های جدید ویندوز به آن اضافه شود و برخی از مشکلاتی که نسخه قبل داشت در نسخه جدید برطرف شود. بنابر این زمانی که با مشکل صفحه ی آبی ویندوز ۱۱ مواجه میشوید بررسی کنید آپدیت ویندوز ۱۱ در دسترس است یا خیر. در صورتی که آپدیت جدیدی در دسترس بود آن را آپدیت کنید و بررسی کنید مشکل شما حل شده است یا خیر.

نرم افزار رفع مشکل صفحه آبی ویندوز 11

به غیر از آپدیت ویندوز میتوانید برخی از برنامه هایی که نصب کردید را به روز کنید و آخرین نسخه برنامه ها را دانلود کنید.

حذف آپدیت های اخیر ویندوز برای رفع مشکل Blue screen ویندوز ۱۱

همانطور که گفته شد آپدیت ویندوز در بسیاری از موارد به دلیل جایگزین شدن فایل های جدید و به روز با فایل های قدیمی باعث میشوند تا بسیاری از مشکلات شما رفع شود. با این حال گاهی ممکن است بعد از آپدیت ویندوز شما با مشکل صفحه آبی مرگ مواجه شوید. دلیل این اتفاق این است که آپدیتی که نصب کردید حاوی مشکلاتی بوده است. در این صورت باید با حذف آپدیت های ویندوز ۱۱ نسخه سیستم عامل خود را به نسخه ای که مشکلی نداشت برگردانید. همچنین میتوانید از طریق بخش Recovery ویندوز را به یک نسخه قبل بازگردانید. برای این کار از طریق منو Start وارد Settings ویندوز شوید.

دلیل صفحه آبی مرگ در ویندوز 11

بعد از باز شدن تنظیمات ویندوز وارد بخش System شوید. در این بخش گزینه Recovery را پیدا کرده و آن را انتخاب کنید.

حل مشکل صفحه آبی مرگ در ویندوز 11

صفحه را به سمت پایین بکشید و در بخش Recovery Options مقابل گزینه Go back روی Go back کلیک کنید.

حل مشکل صفحه آبی ویندوز 11

تعمیر فایل های خراب ویندوز

گاهی برخی از فایل های ویندوز با مشکل مواجه میشوند و در نتیجه خراب میشوند. خرابی این فایل ها میتوانید باعث شود ویندوز شما با مشکلات مختلفی مانند صفحه مرگ آبی ویندوز مواجه شوید. یکی از ابزار هایی که میتوانید برای تعمیر فایل های خراب ویندوز از آن استفاده کنید، دستور SFC /Scannow است. این دستور میتواند ویندوز را اسکن کند و خرابی فایل های مختلف را تشخیص دهد. بعد از تشخیص فایل های خراب آن ها را تعمیر میکند.

علت صفحه آبی در ویندوز 11

برنامه های هنگام راه اندازی را غیر فعال کنید

برخی از برنامه ها زمانی که ویندوز را روشن میکنید به صورت خودکار همراه ویندوز روشن میشوند. در صورتی که یکی از این برنامه ها مشکل داشته باشد باعث میشود تا ویندوز روشن نشود و با مشکل صفحه آبی مرگ مواجه شوید. بنابر این میتوانید بررسی کنید و ببینید برنامه هایی که به صورت پیشفرض راه اندازی میشوند دلیل این مشکل هستند یا خیر. برای بررسی این موضوع کلید های میانبر Windows + R را فشار دهید تا کادر ابزار Run برای شما باز شود. بعد از باز شدن کادر ابزار Run کلمه msconfig را تایپ کنید و روی OK کلیک کنید.

مشکلات صفحه آبی ویندوز 11

در کادری که برای شما باز خواهد شد وارد تب Services شوید. در پایین صفحه تیک گزینه Hide all Microsoft services را بزنید. بعد از آن روی Disable all کلیک کنید.

انواع ارور صفحه آبی ویندوز 11

حالا در همان کادر وارد تب Startup شوید. در تب باز شده روی Open Task Manager کلیک کنید.

بالا نیامدن ویندوز 11 و صفحه آبی

با این کار، کادر Task Manager برای شما باز میشود. در کادر Task Manager وارد تب Startup شوید. در این کادر برنامه ها و فایل هایی که هنگام راه اندازی ویندوز به صورت خودکار راه اندازی میشوند را میتوانید مشاهده کنید. روی تک تک آیتم ها راست کلیک کنید و از منو باز شده Disable را انتخاب کنید.

نرم افزار رفع مشکل صفحه آبی ویندوز 11

بعد از اتمام کار خود Task Manager را ببندید. سپس روی OK کلیک کنید و ویندوز را ریستارت کنید.

علت صفحه آبی در ویندوز 11

بعد از روشن شدن ویندوز بررسی کنید با صفحه آبی مرگ مواجه میشوید یا خیر. در صورتی که با این مشکل مواجه نشدید برنامه ها و فایل های بالا را یکی یکی مجددا راه اندازی کنید تا ببینید مشکل برای کدام یک از برنامه ها بوده است.

استفاده از سیستم ریستور

System Restore قابلیتی در ویندوز است که با کمک آن میتوانید مشکلات بسیاری را حل کنید. شما با قابلیت System Restore میتوانید یک نقطه بازیابی در ویندوز ایجاد کنید و زمانی که با مشکل مواجه شدید ویندوز را به آن نقطه بازیابی برگردانید. این یعنی تنظمیات و… ویندوز به زمانی بازمیگردد که مشکلی نداشت. در صورتی که قبلا یک نقطه بازیابی ایجاد کرده باشید میتوانید از این روش استفاده کنید. نحوه کار با سیستم ریستور در ویندوز ۱۱ مشابه ویندوز ۱۰ است و میتوانید از این قابلیت استفاده کنید.

ریست ویندوز برای حل مشکل صفحه آبی Recovery

در صورتی که تمامی روش های بالا را امتحان کردید اما هنوز با مشکل صفحه آبی مرگ مواجه هستید باید ویندوز خود را ریست کنید. ریست ویندوز باعث میشود تا تمامی تنظمیات ویندوز به حالت اولیه بازگردد و بسیاری از مشکلات شما حل شود.

رفع مشکل بالا نیامدن ویندوز ۱۱ و صفحه آبی با نصب مجدد ویندوز

اگر با ریست کامل ویندوز باز هم مشکل صفحه آبی مرگ برطرف نشد میتوانید یک بار دیگر مجددا ویندوز خود را نصب کنید. با نصب دوباره ویندوز ممکن است مشکل شما حل شود. قبل از امتحان این روش تمامی اطلاعات خود بکاپ تهیه کنید چون تمامی اطلاعات ویندوز حذف خواهد شد مخصوصا درایوی که ویندوز روی آن نصب است. فایل نصبی ویندوز را روی USB بریزید و آن را به کامپیوتر متصل کنید. سپس ویندوز را از طریق USB راه اندازی کنید. زمانی که کادر Windows Setup برای شما باز شد روی Next و بعد Install Now کلیک کنید.

حل مشکل صفحه آبی مرگ در ویندوز 11

از پایین صفحه I don’t have a product key را انتخاب کنید.

صفحه آبی مرگ در ویندوز 11

نسخه مورد نظر ویندوز برای نصب را انتخاب کنید. روی Next کلیک کنید.

دلیل صفحه آبی مرگ در ویندوز 11

سپس I accept the license terms را انتخاب کنید و بعد روی Next کلیک کنید. در صفحه بعد Custom: Install Windows only (advanced) را انتخاب کنید.

حل مشکل صفحه آبی مرگ ویندوز 11

ابتدا درایوی که ویندوز قبل روی آن نصب بود را انتخاب کنید و بعد روی Format کلیک کنید. حالا درایو مورد نظر را برای نصب ویندوز جدید انتخاب کنید. روی Next کلیک کنید. اکنون ویندوز ۱۱ شروع به نصب شدن میکند.

حل مشکل صفحه آبی ویندوز 11

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز علت صفحه آبی در ویندوز ۱۱ و روش های حل آن را نیز بررسی کردیم. آیا شما توانستید از روش های بالا برای رفع مشکل Blue screen در ویندوز ۱۱ استفاده کنید؟ شما میتوانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در زمینه انواع ارور صفحه آبی ویندوز ۱۱ و روش های حل آن در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید