0

راهنما کامل نحوه نصب و استفاده از اندروید اتو (Android Auto)

راهنما کامل نحوه نصب و استفاده از اندروید اتو (Android Auto)
بازدید 86

[ad_1]

Android Auto یک رابط هوشمند برای اتصال گوشی به خودرو است. 🚘 این رابط برخی اپلیکیشن‌ها و ویژگی‌های موبایل اندرویدی را از طریق صفحه نمایش خودرو در اختیار کاربر می‌گذارد. در این مطلب از مجله خبری آی تی و دیجیتال به راهنما کامل نحوه نصب و استفاده از اندروید اتو (Android Auto) می‌پردازیم.

آموزش کار با Android Auto

How To Use Android Auto?

اندروید اتو یک فناوری عرضه شده از طرف شرکت گوگل است. این تکنولوژی پس از اتصال به سیستم اطلاعات و سرگرمی خودرو آن را در اختیار می‌گیرد. وقتی Android Auto روی خودرو سوار شد، تصویری از اندروید درون گوشی شما به آن منتقل می‌کند. اندروید اتو روی سیستم اتومبیل برخی برنامه‌های گوشی شما را در اختیارتان می‌گذارد. برنامه‌های گوشی روی سیستم خودرو با آیکون‌های بزرگ که انتخاب آنها هنگام رانندگی راحت است نمایش داده می‌شوند. اعلان‌های گوشی روی سیستم به راحتی در اختیار شما هستند و می‌توانید با کمترین حواس پرتی تماس پاسخ داده، مسیریابی کرده و موزیک‌های مورد علاقه‌تان را گوش کنید.

برنامه اندروید اتو چیست؟

Android Auto رابطی است که جایگزین سیستم پیشفرض رسانه خودرو می شود. با استفاده از برخی امکانات Google Assistant و سازگاری با برنامه‌هایی مانند Spotify و Maps، علاوه بر مدیریت نوتیفیکیشن‌ها امکانات سرگرم کننده‌ و کمکی زیادی را در اختیارتان می‌گذارد. اندروید اتو در واقع یک درگاه برای اتصال خودرو به برنامه‌های روی گوشی شماست.

برنامه اندروید اتو چیست

کافیست از طریق اتصال سیمی یا بیسیم گوشی خود را به خودرو وصل کنید. اگر اندروید اتو اتومبیلتان به صورت پیشفرض اجازه دهد، روی گوشی شما پیامی ظاهر می‌شود که در صورت تایید اندروید اتو به جای سیستم سرگرمی شما می‌نشیند.

نحوه کار با Android Auto

Android Auto امکانات مناسبی را در اختیار شما قرار می‌دهد. می‌توانید از Maps استفاده کنید و مسیریابی راحت‌تری داشته باشید. امکان کنترل پخش موسیقی با برنامه‌های مختلف در اختیارتان است. می‌توانید تماس‌هایتان را با کمترین حواس پرتی مدیریت نمایید. این برنامه با کمک Google Assistant امکان فرمانبرداری از صدای شما را فراهم می‌کند. انجام دستورات با استفاده از صدا، ایمنی و راحتی را هنگام رانندگی افزایش می‌دهد. پاسخ دادن به تماس یا پیامک در هنگام رانندگی کاری خطرناک و ممنوع است. اما گاهی امکان توقف وجود ندارد و تماس یا پیام ضروری می‌بایست ارسال کنید. با اتصال اندروید اتو می‌توانید به راحتی و با امنیت تماستان را پاسخ دهید. در ضمن این امکان فراهم است که به کمک Google Assistant با دستورات صوتی پیام‌ها را باز کرده و پاسخی که می‌خواهید نوشته و ارسال کنید.

نحوه کار با android auto

اندروید اتو به صورت خودکار با سیستم سرگرمی اتومبیل شما تنظیم شده و با اندازه و شکل نمایشگر ماشین منطبق می‌شود. در صفحه نمایش‌های عریض از مانیتور تقسیم شده استفاده می‌کند. برای مثال نقشه در یک سمت نمایشگر و پخش کننده ویدئو در سمت دیگر قرار خواهند گرفت. شرکت گوگل در حال توسعه‌ی بیشتر اندروید اتو می‌باشد. پشتیبانی از سفارشی سازی تصویر زمینه، افزودن میانبرها و امکانات بیشتر از جمله مسائلی هستند که گوگل در حال پیشبرد آن‌هاست.

Android Auto با چه دستگاه‌هایی کار می‌کند؟

برای استفاده از اندروید اتو گوشی شما باید اندروید نسخه ۶٫۰ و بالاتر باشد. از اندروید نسخه ۱۰ به بعد Android Auto به صورت پیشفرض در گوشی‌ها نصب است. فقط کافیست آن را باز کرده و گوشی را به ماشین متصل کنید. در صورت نیاز می‌توانید به راحتی برای دانلود برنامه اندروید اتو از Google App Store اقدام کنید.

Android Auto با چه دستگاه‌هایی کار می‌کند

برای استفاده از اندروید اتو، خودرو شما باید آن را پشتیبانی کند. مطمئن‌ترین راه برای دانستن اینکه آیا اتومبیل شما از این فناوری پشتیبانی می‌کند یا خیر رجوع به منو سیستم سرگرمی آن است. راه ساده دیگر جستجوی مدل اتومبیل با عبارت Android Auto در اینترنت است. خود گوگل لیستی از خودروها و سیستم‌های سرگرمی موجود در بازار که اندروید اتو را پشتیبانی می‌کنند تهیه کرده است.

Android Auto با چه دستگاه‌هایی کار می‌کند

خودروسازهای زیادی در جهان به پشتیبانی از برنامه‌ی اندروید اتو تمایل پیدا کرده‌اند و در بیشتر اتومبیل‌های جدید استفاده از این فناوری ممکن است. اما اگر سیستم شما اندروید اتو را پشتیبانی نمیکند یا خودروتان فاقد سیستم سرگرمی است می‌توانید برای آن استریو و رسانه‌ای تهیه کنید که با Android Auto هماهنگ است. بیشتر استریوهای جدید به این فناوری مجهز بوده و به کار نصب اندروید اتو روی ماشین می‌آیند. خودروهایی که دکمه‌های تعبیه شده برای کنترل سیستم سرگرمی روی فرمان دارند پس از اتصال به اندروید اتو هم این دکمه‌ها را در اختیار شما خواهند گذاشت.

نحوه استفاده از اندروید اتو

اگر گوشی و سیستم سرگرمی خودرو شما با اندروید اتو سازگار باشند تنها کاری که باید انجام دهید جفت کردن (Pair) و اتصال آنهاست. بهترین روش اتصال استفاده از کابل USB است. اگر سیستم خودرو حالت بیسیم را پشتیبانی کند می‌توانید اتصال بیسیم هم انجام دهید. بلافاصله پس از برقراری اتصال همه چیز به سادگی ادامه خواهد یافت. البته برای ارتباط بیسیم نسخه اندروید شما باید ۱۱ به بالا باشد. خوبی اتصال با سیم شارژ شدن همزمان گوشی است. خوبی اتصال بیسیم جفت شدن خودکار گوشی پس از ورود به خودرو است.

نحوه استفاده از اندروید اتو

در حالت استفاده از کابل باید آن را در درگاه USB مخصوص اندروید اتو قرار دهید. ممکن است سیستم اطلاعات و سرگرمی اتومبیل شما چندین درگاه USB داشته باشد. به احتمال زیاد فقط یکی از این درگاه‌ها برای استفاده از Android Auto‌ تعبیه شده است. علامت مشخصی در کنار این پورت وجود دارد که نشان‌ دهنده انتقال داده از طریق آن است. باقی درگاه‌ها تنها برای شارژ استفاده می‌شوند.

برنامه‌ های پشتیبانی شده توسط اندروید اتو

هدف اصلی Android Auto ایمنی و راحت کردن رانندگی است. به همین خاطر از طریق این فناوری می‌توانید به تعداد محدودی از برنامه‌های روی گوشی دسترسی داشته باشید. این برنامه به ویژه برای مسیریابی، پخش موزیک و استفاده از دستیار گوگل Google Assistant مناسب است.

برنامه‌ های پشتیبانی شده توسط اندروید اتو

برای پخش موزیک می‌توانید از برنامه‌های محبوبی مانند Spotify، یوتیوب موزیک، Amazon Music و غیره استفاده کنید. در ضمن می‌توانید پیام‌هایتان را در برنامه‌هایی مانند واتساپ، Telegram و اسکایپ پاسخ دهید. دستیار گوگل هم برای برقراری ارتباط صوتی با شما آماده است. می‌توانید از طریق Google Assistant با صدا سیستم را مدیریت کنید.

راه اندازی Android Auto

برای راه اندازی Android Auto گزینه‌های سیستم رسانه اتومبیلتان را بررسی کنید. اندروید اتو را یافته و آن را در دسترس قرار دهید. برای این کار در بخش Settings باید گزینه اتوماتیک را انتخاب کنید. اگر این گزینه روی اتصال خودکار نباشد برای هر بار اتصال با Android Auto از طریق سیستم خودرو با آن موافقت کنید. حالا به سراغ تنظیمات گوشی بروید.

اگر نسخه‌ اندروید گوشی شما پایین باشد باید Android Auto را از Play Store گوگل یا دیگر سایت‌های دانلود برنامه جستجو کرده و دانلود کنید. اگر از اندروید نسخه ۱۰ به بالا استفاده می‌کنید اندروید اتو پیشفرض روی گوشی شما هست. اما شاید لازم باشد آن را آپدیت کنید. وقتی Android Auto آپدیت شد در تنظیمات (Settings) گوشی خود آن را جستجو کرده و انتخاب نمایید. پس از باز شدن تنظیمات اندروید اتو شما می‌توانید امکانات مختلف این برنامه را دستکاری و تنظیم کنید.

راه اندازی Android Auto

وقتی از خاموش نبودن برنامه اندروید اتو روی سیستم خود و آپدیت بودن آن روی گوشی مطمئن شدید دکمه‌ اتصال به خودرو (Connect a Car) را بزنید. حالا کابل USB را بین آنها متصل کنید. باید بلافاصله با پیغام درخواست تایید مواجه شوید و اندروید اتو روی سیستم شما اجرا خواهد شد. در صورتی که می‌خواهید اولین اتصال را به صورت بیسیم انجام دهید باید Connect using wireless Android Auto را بزنید. در بسیاری از سیستم‌های رسانه خودرو لازم است همزمان برای اتصال دکمه App یا Android auto را بزنید.

راه اندازی Android Auto

جفت کردن اندروید اتو

منظور از جفت کردن (Pairing) اولین اتصال موفق گوشی و سیستم رسانه خودرو است. برای جفت شدن دو دستگاه ممکن است لازم باشد چند سوال را به برنامه پاسخ دهید. معمولاً پس از جفت شدن، اتصالات بعدی به صورت خودکار انجام می‌شود. اگر گوشی و سیستم اتومبیل شما از WiFi 5GHz پشتیبانی کنند بهترین راه اتصال Android Auto از طریق این فناوری است. بدون این فناوری باید از بلوتوث استفاده کنید. البته همیشه کابل USB هم یکی از گزینه‌های شماست. امنیت در رانندگی یک مساله حیاتی برای طراحان اندروید اتو بوده است. شما باید در حالی که ماشین خلاص و دستی کشیده شده است اتصال به سیستم را انجام داده و سپس حرکت کنید.

جفت کردن اندروید اتو

هنگامی که با اتصال وای‌فای اندروید اتو را بر اتومبیل خود اجرا می‌کنید نمی‌توانید همزمان از WiFi برای اتصال به اینترنت استفاده نمایید. البته این مساله در کل مشکلی ایجاد نمی‌کند زیرا طبیعی‌ترین راه اتصال به اینترنت هنگام رانندگی داده‌ همراه سیمکارت است. توصیه شده است که اولین بار برای جفت شدن دو دستگاه از اتصال کابلی استفاده شود.

مشکل وصل نشدن اندروید اتو

توصیه گوگل استفاده از اندروید اتو با کابل USB با طول کمتر از یک متر است. این کابل باید از USB-IF پشتیبانی کند. اگر کابل مشکلی نداشت آن را به خودرو وصل کنید و در تنظیمات اندروید اتو گزینه Connection help را انتخاب کنید. در اینجا گزینه USB startup diagnostic را بزنید. برنامه عیب یابی به احتمال زیاد مشکل شما را حل خواهد کرد. اگر پس از اتصال USB به اتومبیل اندروید اتو بالا نیامد ولی گوشی شارژ شد مطمئن شوید آن را به درگاه USB دیتا متصل کرده‌اید. اگر درگاه درست بود اما دیتا انتقال نمی‌یافت به تنظیمات USB در گوشی رفته و گزینه Data transfer/Android Auto را بزنید.

مشکل وصل نشدن اندروید اتو 

اگر گوشی یا ماشین شما از وای‌فای ۵گیگاهرتز پشتیبانی نکنند احتمالاً نمی‌توانید اتصال WiFi داشته باشید. برای بلوتوث هم ممکن است چنین مشکلی برایتان پیش بیاید. برنامه‌هایی وجود دارند که ادعا می‌کنند می‌توانند مشکل WiFi قدیمی را برای گوشی‌ها حل کنند. برخی روش‌ها هم برای حل این مشکل در سیستم خودرو مطرح است.

برنامه های سازگار با اندروید اتو

برنامه‌های متعددی وجود دارند که از طریق اندروید اتو روی خودرو شما در دسترس هستند. اگر این برنامه‌ها را دسته بندی کنیم شاید مهم‌ترینشان برنامه‌های مربوط به نقشه باشند. دسته‌ی دیگر برنامه‌های پخش موسیقی هستند که از محبوبیت بالایی برخوردارند. پیامرسان‌ها و رسانه‌های اجتماعی دسته‌ی دیگری از برنامه‌های مورد توجه کاربران هستند که در اندروید اتو به آنها دسترسی دارید.

برنامه های سازگار با اندروید اتو 

برنامه‌های خبرخوان، پادکست، برنامه‌های رادیویی، یوتیوب و برنامه های متنوع دیگر از طریق Android Auto روی سیستم خودرو قابل استفاده هستند.

تنظیمات اندروید اتو

در تنظیمات گوشی خود اندروید اتو را انتخاب کنید. می‌توانید گوشی‌تان را به اتومبیل جدید Pair کنید. می‌توانید برای مشکلات اتصال کمک بگیرید و لیستی از خودروهایی که قبلا به آنها متصل بوده‌اید را مشاهده نمایید. در Costomize launcher می‌توانید لانچر برنامه را بنا بر سلیقه خود بچینید. تنظیمات صدای شما برای فراخواندن گوگل اینجاست. تعیین وضعیت نمایش نقشه در مانیتور ماشین برای حالت‌های روز و شب ممکن است. برای مانیتورهای عریض می‌توانید تنظیمات ویژه ای داشته باشید.

تنظیمات اندروید اتو 

گزینه Start Android Auto automatically برای تنظیم وضعیت استارت اندروید اتو روی خودرو شماست که در تنظیمات وجود دارد. در حالت Always پس از اتصال گوشی به سیستم اتومبیل اندروید اتو بلافاصله اجرا می‌شود. حالت بعدی If used on the last drive است. با انتخاب این گزینه اندروید اتو پس از اتصال گوشی به صورت پیغامی در سیستم رسانه ماشین شما ظاهر می‌شود. پس گوشی شما متصل می‌شود اما برای اجرا شدن منتظر دستور شما می‌ماند. حالت سوم که پیشفرض است set by the car می‌باشد. با انتخاب این گزینه تنظیم زمان استارت خوردن اندروید اتو از Setting آن در ماشین خوانده می‌شود.

اندروید اتو در ایران

گوگل در صفحه رسمی اندروید اتو کشورهایی که در آنها این فناوری در دسترس می‌باشد را لیست کرده و ایران در میان آنها نیست. یعنی خودروسازان داخلی با گوگل در این زمینه وارد همکاری نشده‌اند. اما برنامه اندروید اتو به راحتی روی بسیاری از خودروها و استریوهای جدید موجود در ایران اجرا می‌شود. بسیاری از سیستم‌های سرگرمی اتومبیل‌های خودروسازان داخلی از این برنامه پشتیبانی می‌کنند. استریوهای همگام با اندروید اتو تارا، دنا پلاس، سورن پلاس و… نمونه‌هایی از رسانه‌های پشتیبان این برنامه هستند.

اندروید اتو در ایران 

در ضمن فرقی ندارد از چه گوشی استفاده می‌کنید و مادامی که گوشی شما با سیستم عامل اندروید کار می‌کند می‌توانید از این برنامه استفاده کنید. اندروید اتو شیائومی، سامسونگ و دیگر شرکت‌های تولید گوشی می‌توانند به استریوهای شرکت‌های مختلف متصل شده و تجربه‌ی استفاده از آن را به کاربر نشان دهند.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از مجله خبری آی تی و دیجیتال به نحوه استفاده از اندروید اتو و برخی تنظیمات آن پرداختیم. اگر نظر، سوال یا تجربه‌ استفاده از Android Auto را دارید لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید