0

راهنما کامل حل مشکل بایوس لپ تاپ دل (Dell)

راهنما کامل حل مشکل بایوس لپ تاپ دل (Dell)
بازدید 10

[ad_1]

آیا هنگام بالا آمدن سیستم لپ تاپ دل خود با مشکل مواجه شده اید؟ 💻 این مشکل در موارد زیادی مربوط به پروسه بوت شدن و سیستم بایوس یا BIOS لپ تاپ شما مربوط می شود. در ادامه این مطلب مجله خبری آی تی و دیجیتال راهنما کامل حل مشکل بایوس لپ تاپ دل (Dell) را بررسی میکنیم.

رفع مشکل بایوس لپ تاپ دل

How to Repair BIOS on a Dell Laptop

به طور خلاصه برای حل مشکل بایوس لپ تاپ دل باید موارد زیر را بررسی و استفاده کنید:

  • استفاده از ابزار BIOS recovery به صورت دستی
  • استفاده از BIOS Auto-Recovery

بایوس یا BIOS یک سیستم عامل پیش فرض روی مادربرد لپ تاپ شماست که به بالا آمدن لپ تاپ شما کمک می کند و دارای ابزار هایی مثل BIOS Recovery است. معمولا مشکل بایوس لپ تاپ Dell شما به دلیل بروز رسانی ناموفق، قطع یکباره باطری، و یا حتی ویروس ها ممکن است به وجود بیاید. با این شرایط شما ارور هایی مرتبط با بوت شدن سیستم و یا بایوس مثل ارور BIOS corruption has been detected and auto recovery is triggered یا Boot Guard verified failed و Boot issue که از بوت شدن سیستم شما جلوگیری می کنند را خواهید دید. در چنین مواقعی راه حل مشکل بایوس لپ تاپ دل استفاده از ابزار ریست بایوس لپ تاپ dell یا همان BIOS Recovery می باشد.

در ادامه راه حل های مختلف حل مشکل بایوس را با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد.

۱- ابزار BIOS recovery در لپ تاپ های Dell

بایوس ریکاوری یا BIOS Recovery یکی از ابزار های پیشفرض موجود در مادربورد لپ تاپ های دل است که در صورت خراب شدن یا با مشکل مواجه شدن بایوس، می توان از آن برای ریست کردن بایوس استفاده نمود. یعنی این ابزار می تواند بایوس لپ تاپ ما را ریست کند و باعث شود که فایل ها و موارد خراب مجددا درست شوند. ابزار بایوس ریکاوری در بسیاری از مدل های لپ تاپ دل موجود می باشد و ورژن های مختلفی از جمله BIOS Recovery 2 (BR2) و BIOS Recovery 3 (BR3) را شامل می شود.

در ادامه لیستی از لپ تاپ های دل‌ که از ریست بایوس پشتیبانی می کنند را بینید.

۱-۱ کدام لپ تاپ های دل از بایوس ریکاوری پشتیبانی می کنند؟

به طور کلی لپ تاپ های دل که قبل از سال ۲۰۱۵ عرضه شده اند دارای BIOS Recovery 2 و لپ تاپ های دل بعد از سال ۲۰۱۶ نیز دارای BIOS Recovery 3 می باشند. در زیر لیست کاملی از محصولات Dell را آورده ایم که از بایوس ریکاوری پشتیبانی می کنند.

  • دسته Alienware: مدل های X51 R3, Echo 13 R2, Echo 15 R2, Echo 17 R3
  • دسته Inspiron:مدل های ۳۰۵۹ All-in-one, 3459 All-in-one, 5459 All-in-one, 7459 All-in-one, 3158 / 3153, 3250 / 3153, 3459 / 3559, 5457 / 5557, 5459 / 5559 / 5759, 7359 / 7353, 7559, 7568
  • دسته Vostro: مدل های ۵۴۵۰ All-in-one, 3250 / 3650 / 3653, 3459 / 3559, 5459
  • دسته Latitude: مدل های ۳۴۷۰ / ۳۵۷۰, ۳۶۴۰ / ۳۵۶۰, ۵۱۷۵ / ۵۱۷۹, ۷۳۷۰, E5270, E5470, E5570
  • دسته OptiPlex: مدل های ۳۰۴۰, ۳۲۴۰, ۵۰۴۰, ۷۰۴۰, ۷۴۴۰
  • دسته Precision: مدل های Mobile 3510/ 5510/, Mobile 7510 / 7710, Workstation 3420/ 3620
  • دسته XPS: مدل های XPS 12 9250, XPS 13 9350, XPS 15 9550, XPS 8900

چنانچه مدل لپ تاپ شما در لیست بالا نیست، در ادامه به شما راهی را نشان می دهیم که با استفاده از آن بتوانید بفهمید که آیا لپ تاپ شما هم از قابلیت ریست بایوس پشتیبانی می کند یا خیر.

۱-۲ چطور بفهمیم که لپ تاپ Dell ما از BIOS Recovery پشتیبانی می کند؟

برای این منظور ابتدا لپ تاپ خود را ریستارت کنید. در ادامه چندین مرتبه کلید F2 را بزنید تا بدین وسیله وارد منوی بایوس BIOS یا همان منوی تنظیمات بایوس لپ تاپ دل شوید. دقت فرمایید که منوی بایوس با منوی بایوس ریکاوری متفاوت است و در اینجا صرفا ورود به بایوس لپ تاپ دل مد نظر است و نه ریکاوری بایوس.

حال در بایوس لپ تاپ خود به تب Advanced بروید. اگر در آنجا گزینه ای شبیه به BIOS Recovery from Hard Drive دیدید آنگاه لپ تاپ شما از BIOS Recovery 2 پشتیبانی می کند. اگر گزینه ی BIOS Auto-Recovery را نیز دیدید به این معناست که لپ تاپ دل شما از BIOS Recovery 3 هم پشتیبانی می کند. مثل تصویر زیر.

منوی اصلی بایوس در لپ تاپ های دل

مهم: دقت کنید که حتما این دو گزینه باید در حالت فعال یا Enabled باشند. اگر Disable بودند حتما آن ها را به حالت Enabled در بیاورید. بدیهیست، چراکه در مراحل بعد می خواهیم از همین ابزارها برای ریست بایوس استفاده نماییم.

۱-۳ تفاوت BIOS Recovery 2 با BIOS Recovery 3 در لپ تاپ های دل

بایوس ریکاوری ورژن ۲ که یک نوع ریکاوری دستی (و نه اتومات است) زمانی استفاده می شود که لپ تاپ شما به خودی خود دارای فایل های نصبی بایوس می باشد یا اینکه آنها را از منبعی دانلود کنید و با یک فلش مموری در اختیار لپ تاپ تان قرار دهید. یعنی لپ تاپ شما پس از اینکه فرمان ریکاوری توسط شما صادر می شود، می تواند فایل های نصبی را از درون یک منبع پیدا کند و عملیات ریست یا نصب مجدد بایوس را با استفاده از آن فایل های موجود انجام دهد.

اما بایوس ریکاوری ورژن ۳ یک نوع ریست خودکار بایوس است که در هنگام خرابی بایوس به صورت اتومات توسط سیستم انجام می شود.

۲- آموزش انجام بایوس ریکاوری در لپ تاپ های دل

خب! حال که دریافتید لپ تاپ شما از بایوس ریکاوری پشتیبانی می کند، بیایید به هر دو روش BIOS Recovery 2 و BIOS Recovery 3 اقدام به ریست بایوس لپ تاپ Dell کنیم.

قبل از انجام مراحل زیر اطمینان حاصل کنید که لپ تاپ شما به اندازی کافی شارژ دارد. باتری شما باید حداقل ۱۰ درصد شارژ داشته باشد.

۲-۱ نحوه بایوس ریکاوری از هارد

برای دسترسی به منوی ریکاوری بایوس یا BIOS Recovery Menu (نه آن منوی بایوس معمول که بالاتر دیدیم)، ابتدا باید لپ تاپ خود را خاموش کنید و سپس سیم شارژر را از آن جدا نمایید. حال باید کلید های ترکیبی Ctrl + Esc را همزمان فشار دهید و در همان حال که کلیدها را نگه داشته اید باید کابل شارژر را نیز مجددا وصل نمایید. پس از وصل کردن کابل شارژر نیز چند ثانیه دیگر کلید ها را نگه دارید و در نهایت رها سازید. این عمل باعث ظاهر شدن منوی BIOS Recovery Menu می شود.

حال اگر در این منو گزینه ی Reset NVRAM برای شما وجود دارد، آنگاه آن را به حالت غیر فعال یا Disabled در بیاورید. سپس می توانید در قسمت BIOS Recovery Options گزینه Recover BIOS را انتخاب کنید تا عملیات ریست کردن بایوس لپ تاپ دل شما آغاز شود.

بایوس ریکاوری از طریق هارد خود لپ تاپ دل

بعد از کلیک کردن روی Continue یا همان آغاز عملیات ریست بایوس، ممکن است که لپ تاپ شما دو یا سه بار ری استارت شود. لذا اجازه دهید تا این پروسه کامل انجام شود.

۲-۲ نحوه بایوس ریکاوری از یک درایو USB

برای این کار شما نیاز به یک فلش مموری خالی دارید که به شکل FAT32 فرمت شده باشد. همچنین لازم است تا بروز ترین فایل های مورد نیاز بایوس ریکاوری را از منبع معتبر آن دانلود نمایید و درون این فلش آماده سازید. برای این کار برگه درایور های لپ تاپ های دل در وب سایت رسمی آن مراجعه کنید و در آنجا بر روی Browse all products کلیک نمایید.

وب سایت رسمی دل

سپس نوع مدل لپ تاپ خود را انتخاب کنید. حال در برگه جدید باز شده به تب Category بروید و در آنجا از منوی کشویی موجود گزینه BIOS را انتخاب کنید. با این کار لیستی از درایور های موجود برای شما نمایش داده می شود. درایور بایوس مربوط به لپ تاپ خود را انتخاب کنید (تیک بزنید) و سپس آن را به داخل فلش USB خود دانلود نمایید.

دانلود درایور بایوس از سایت دل

حال از متصل بودن فلش مموری حاوی فایل بایوس اطمینان حاصل کنید. سپس بر روی نرم افزار Command Prompt که یکی از نرم افزار های پیشفرض ویندوز است کلیک راست کنید و گزینه Run as Administrator را انتخاب نمایید. پس از باز شدن این برنامه، با استفاده از فرمان cd به مسیر فلش مموری خود بروید و در آنجا فرمان dir را اجرا نمایید. با این کار نام فایلی که دانلود شده در فلش مموری را خواهید دید و مطمئن می شوید که Command Prompt نیز آن را شناخته است. حال فرمان زیر را اجرا نمایید.

ren xxxxx.exe BIOS_IMG.rcv

با اجرای این فرمان عملیات ریست بایوس لپ تاپ dell اجرا می شود.

۲-۳ نحوه فعال سازی BIOS Auto-Recovery در لپ تاپ های Dell

اگر خاطرتان باشد در بالا یکبار به تنظیمات بایوس لپ تاپ دل رفتیم و در آنجا دو گزینه ی BIOS Recovery from Hard Drive و BIOS Auto-Recovery را فعال نمودیم و گفتیم که اگر لپ تاپ شما گزینه BIOS Auto-Recovery را دارد بدین معناست که از ورژن پیشرفته ی ابزار ریست بایوس لپ تاپ dell یعنی BIOS Recovery 3 (BR3) پشتیبانی می کند. حال برای فعال کردن قابلیت تعمیر خودکار بایوس کافیست تا دوباره ورود به بایوس لپ تاپ دل کنید و در آنجا گزینه پایین تر از BIOS Auto-Recovery که Always perform Integrity check نام دارد را نیز فعال یا Enabled کنید. با اینکار حال هر زمان که لپ تاپ شما با ارور های مربوط به بایوس مواجه شود، آنگاه خود سیستم به صورت اتومات به ریست یا ریکاوری بایوس اقدام می نماید.

سوالات متداول

چگونه وارد بایوس لپ تاپ دل شویم؟

برای ورود به بایوس لپ تاپ دل ابتدا لپ تاپ را ری استارت کنید. به محض روشن شدن مجدد صفحه پس از ریست، چندین بار کلید F2 را فشار دهید. این کار باعث می شود تا لپ تاپ قبل از بالا آوردن سیستم شما را به منوی تنظیمات بایوس لپ تاپ دل ببرد.

چگونه بایوس لپ تاپ را ریست کنیم؟

ریست کردن لپ تاپ برای برند های مختلف به اشکال متفاوتی انجام می شود. ما در این مطلب از مجله خبری آی تی و دیجیتال نحوه ریست بایوس برای لپ تاپ های برند دل (Dell) را آموزش دادیم و دیدیم که این کار به دو صورت دستی و اتوماتیک قابل انجام است.

چگونه بایوس لپ تاپ را آپدیت کنیم؟

برای آپدیت کردن یا بروزرسانی بایوس لپ تاپ های دل باید فایل بروز آن را از وب سایت رسمی آن دانلود نمایید و سپس با استفاده از یک فلش مموری و روشی که در این مطلب گفتیم، آن بایوس لپ تاپ خود را بروزرسانی نمایید.

تنظیمات لپ تاپ دل کجاست؟

تنظیمات سیستمی و پیش فرض لپ تاپ ها معمولا در منوی بوت یا بایوس لپ تاپ ها قرار دارد. داده های آن نیز در بسیاری از موارد بر روی تراشه ای از مادربرد نگهداری می شود و جدا از هارد می باشد. برای دسترسی به آن کافیست تا پس از ریست کردن لپ تاپ چندین مرتبه کلید F2 (در برخی لپ تاپ ها کلید های Delete و Esc) را بزنید.

چگونه به حذف پسورد بایوس لپ تاپ دل بپردازیم؟

در صورت فراموشی رمز بایوس لپ تاپ دل و یا ندانستن آن، معمولا راهکار هایی در رابطه با سرویس‌ تگ ها و اتصال کوتاه های سخت افزاری پیشنهاد می شود که عملیاتی تخصصی است. اما در صورتی که قبلا بدون رمز به بایوس دسترسی داشتید و حالا به دلایلی مثل اتصالات برق در لپ تاپ و امثالهم از شما درخواست رمز می کند و نمی دانید که چکار باید بکنید، آنگاه به شما توصیه می کنیم به روش هایی که در این مطلب گفتیم اقدام به ریست بایوس لپ تاپ دل خود نمایید.

جمع بندی

در این مطلب فهمیدیم زمانی که برخی از فایل های سیستمی مربوط به بایوس لپ تاپ دل خراب می شوند، عملیات بوت شدن و بالا آمدن لپ تاپ Dell ما با مشکل مواجه می شود و ارور هایی مربوط به بایوس لپ تاپ را نشان می دهد. در ادامه فهمیدیم که بایوس و بایوس ریکاوری چیست و چه انواعی دارد. همچنین لیستی از لپ تاپ های دل را آوردیم که از این قابلیت ها پشتیبانی می کردند و علاوه بر این راهی را به شما نشان دادیم تا بوسیله آن بررسی کنید که آیا لپ تاپ شما هم از BIOS Recovery پشتیبانی می کند یا نه.

همچنین دیدیم که چگونه عمل BIOS Recovery را به روش های مختلف می توان برای لپ تاپ های دل انجام داد. روش هایی مثل استفاده از فایل های داخلی لپ تاپ، روش استفاده از فایل های دانلودی، و نیز روش فعال سازی BIOS Auto-Recovery.

نظرات و پیشنهادات شما؟

آیا این مطلب راهنمای کاملی برای حل مشکل بایوس لپ تاپ دل (Dell) شما بود؟ شما این مطلب و این روش ها را چگونه دیدید؟ آیا توانستید مشکل بایوس لپ تاپتان را حل کنید؟ تجربه شما در حل مشکل بایوس لپ تاپ دل چگونه بود؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید