0

راهنما کامل تنظیم دوربین آیفون برای عکاسی و فیلمبرداری

راهنما کامل تنظیم دوربین آیفون برای عکاسی و فیلمبرداری
بازدید 35


اگر از آیفون خود برای عکس یا ویدیو گرفتن استفاده می کنید 🤳 باید با مهمترین تنظیمات دوربین iPhone خود آشنایی داشته باشید تا فیلم و عکس های بهتری ثبت کنید. در مطلب راهنما کامل تنظیم دوربین آیفون برای عکاسی و فیلمبرداری امروز مجله خبری آی تی و دیجیتال ما قصد داریم به شما توضیح دهیم که اعمال چه تغییراتی باعث حرفه ای تر شدن ویدیو و عکس های ثبت شده شما می شود.

آموزش کامل نحوه تنظیم دوربین آیفون

iPhone Camera Settings You Must Master to Take Better Photos or Record Better Videos

اگر یک عکاس حرفه ای باشید احتمالا می دانید که چه تنظیمات دوربینی را باید اعمال کنید. اما اگر یک عکاس آماتور هستید یا برای اولین بار است که گوشی آیفون خریداری کرده اید چیزهای جدیدی وجود دارد که باید یاد بگیرید. اگر می خواهید یک کاربر قدرتمند آیفون باشید تنظیمات دوربینی که در ادامه توضیح خواهیم داد را دنبال کنید. اما اگر در همین ابتدا با مشکل دوربین آیفون خود دسته و پنجه نرم می کنید ۱۰ روشی که قبلا در مجله خبری آی تی و دیجیتال آموزش دادیم را دنبال کنید.

ذخیره تنظیمات دستی دوربین آیفون

شاید برای شما پیش آمده باشید که بخواهید از یک سوژه جالب عکس برداری یا فیلمبرداری کنید اما تا تنظیمات دوربین خود را اعمال کردید سوژه را از دست دادید. یکی از ترفندهایی که در اینجا می توانید استفاده کنید این است که تنظیمات آیفون خود را ذخیره کنید.

برای انجام این کار وارد Settings شوید و به مسیر Camera > Preserve Settings بروید. در اینجا چند گزینه برای انتخاب دارید که شامل Camera Mode, Creative Controls, Exposure Adjustment, Night Mode, Live Photo می شود.

بسته به مدل آیفونی که دارید ممکن است این گزینه ها کمی متفاوت باشند، اما اپل توضیحات مختصری را در زیر آنها ارائه می دهد تا به شما کمک کند.

ذخیره تنظیمات دستی دوربین ایفون

فعال کردن Grid Lines و تنظیم دوربین آیفون

اکثر افرادی که از هنر عکاسی لذت می برند با استفاده از قانون یک سوم در عکاسی آشنا هستند. این یکی از قوانین ضروی است که هنگام گرفن یک عکس باید رعایت کنید. به بیان ساده، این قانون حکم می کند که سوژه عکاسی را در یکی از چهار تقاطع خطوط روی یک گرید ۳×۳ قرار دهید.

با این حال، برای استفاده حداکثری از این قانون، باید یک گرید روی صفحه را در تنظیمات دوربین آیفون خود فعال کنید تا بتوانید چهار تقاطع را مشاهده کنید. Grid Lines همچنین برای سایر مسائل مربوط به ترکیب مانند حفظ سطح افق یا اطمینان از اینکه دیوارها و ساختمان ها در زاویه ۹۰ درجه قرار دارند مفید هستند. برای فعال کردن این گزینه به مسیر Settings > Camera > Grid بروید و نوار لغزنده را فعال کنید.

فعال کردن Grid Lines و تنظیم دوربین آیفون

فعال کردن عکاسی پشت سرهم در تنظیمات Camera در آیفون

آیا تا به حال سعی کرده اید که از چزی با حرکت سریع عکاسی کنید؟ اغلب قبل از اینکه گوشی شما بتواند تصویر را پردازش کند سوژه از دسترس تان خارج شده است و حتی اگر موفق به گرفتن عکس شوید سوژه شما اغلب تار می شود. بهترین راه حل این است که از حالت Burst Mode استفاده کنید که به شما کمک می کند به صورت پشت سر هم و سریع از سوژه مد نظرتان عکس بگیرید. می توانید بهترین عکس را نگه دارید و عکس هایی که خوب نشده اند را حذف کنید.

فعال کردن عکاسی پشت سرهم در تنظیمات Camera در ایفون

برای فعال کرد Burst Mode به تنظیمات یا Settings ، سپس Camera بروید و  Use Volume Up for Burst را فعال کنید. سپس هنگام عکاسی، انگشت خود را روی دمه افزایش صدا فشار دهید تا Burst Mode به صورت خودکار فعال شود. با این کار تا زمانی که انگشت خود را بر می دارید عکاسی ادامه پیدا می کند.

فعال کردن ویژگی Live Photo در تنظیمات دوربین ایفون ۱۳پرومکس و..

هنگامی عکاسی می توانید ویژگی Live Photo را فعال کنید تا عکس های بهتری ثبت کنید. در برنامه Camera خیلی ساده روی آیکن دایره ای Live Photo در بالا سمت راست ضربه بزنید تا فعال شود. اگر نمی خواهید ده ها عکس مشابه را در گالری خود داشته باشید این ویژگی را به جای Burst Mode استفاده کنید.

فعال کردن ویژگی Live Photo در تنظیمات دوربین ایفون ۱۳پرومکس

تنظیم فوکوس دوربین ایفون

تنظیم نور دوربین ایفون به همراه تنظیم فوکوس به شما کمک می کند تا مهارت های عکاسی خود را بهبود بخشید. تقریبا غیر ممکن است بدون اینکه درک کاملی از نور و فوکوس داشته باشید عکس های حرفه ای را ثبت کنید.

تنظیم نوردهی دوربین آیفون به میزان نوری اشاره دارد که به سنسور عکس الکترونیکی گوشی می رسد در حالی که فوکوس وضوح عکس را تعیین می کند. در برنامه Camera آیفون خود می توانید هر دوی اینها را به صورت دستی تنظیم کنید. این بدان معناست که می توانید عکس های خود را به طور موثرتری سفارشی سازی کنید. برنامه Camera را باز کنید و روی نقطه کانونی عکس خود ضربه بزنید و نگه دارید. بعد از چند ثانیه بنر قفل AE/AF در بالای صفحه ظاهر می شود که باعث می شود تنظیمات خود را قفل کنید تا به صورت اتفاقی تغییر پیدا نکنند. برای باز کردن مجدد این قفل، می توانید روی هر نقطه از صفحه خود ضربه بزنید.

تنظیم فوکوس دوربین ایفون

چنانچه مشکل فوکوس، لرزش و تاری دوربین سلفی و پشت آیفون را تجربه می کنید از ۵ راه حلی که قبلا آموزش دادیم استفاده کنید.

تنظیم دوربین آیفون ۱۳ و.. با Exposure Bias

در بالا توضیح دادیم که چگونه می توانید نور و فوکوس را به صورت دستی قفل کنید تا از تغییر ناخواسته آن جلوگیری کنید. اما چگونه می توان نوردهی را برای روشن یا تیره شدن عکس تغییر داد. خیلی ساده است، برنامه Camera را باز کنید و روی هر نقطه ای از صفحه که می خواهید ضربه بزنید تا آیکن فوکوس ظاهر شود؛ در کنار این آیکن می توانید آیکن خورشدی را مشاهده کنید روی آیکن Sun یا خورشید ضربه بزنید و انگشت خود را نگه دارید بعد آن را به سمت بالا و پایین بلغزانید تا بایاس را به دلخواه تنظیم کنید. تنظیمات دوربین آیفون شما این امکان را می دهد تا مقداری بین -۸ تا +۸ f-stop را انتخاب کنید.

تنظیم دوربین آیفون ۱۳  با Exposure Bias

استفاده از تایمر در تنظیمات دوربین سلفی ایفون

تایمر شاید یکی از کم استفاده ترین تنظیمات دوربین ایفون باشد. اگر از گرفتن سلفی لذت می برید این ابزار برای شما عالی است. به جای اینکه سعی کنید با بازوی حود حرکات آکروباتیک انجام دهید تا همه در عکس بیافتند می توانید از یک سکو یا تاقچه در نزدیکی خود استفاده کنید و تایمر را فعال کنید و به جایگاه خود برگردید تا عکس ثبت شود.

برای استفاده از تایمر روی آیکن فلش در نوار بالای پنجره Camera ضربه بزنید، بعد آیکن تایمر را که در پایین صفحه ظاهر می شود را انتخاب کنید. شما می توانید یک تایم ۳ تا ۱۰ ثانیه را انتخاب کنید. انتخاب خود را انجام دهید. تا زمانی که دکمه شاتر را فشار نداده اید تایمر فعال نمی شود.

استفاده از تایمر در تنظیمات دوربین سلفی ایفون

تنظیم دوربین آیفون ۱۴ و.. با Mirror Front Camera

بسیاری از ما برای گرفتن یک سلفی خوب زمان زیادی صرف می کنیم و تلاش زیادی می کنید تا زاویه ای پیدا کنیم تا به بهترین شکل ممکن ما را نشان دهد. به علاوه همه ما به طور طبیعی فتوژنیک نیستیم. داشتن یک لبخند طبیعی و در عین حال شایسته یک عکس می تواند چالش برانگیز باشد. علاوه بر این وقتی می خواهیم نگاه کنیم که در دوربین چگونه به نظر می رسیم از جذابیتمان کم می شود. برای جلوگیری از این امر، مطمئن شوید که ویژگی  Mirror Front Camera را در تنظیمات دوربین آیفون خود فعال کرده اید.

غیر فعال کردن صدا و تنظیم دوربین آیفون ۱۲ پرومکس و..

مشخص نیست که چرا سازندگان گوشی فکر می کنند که ما می خواهیم هر بار که عکس می گیریم صدای شاتر را بشنویم. متاسفانه هیچ تنظیماتی برای دوربین آیفون وجود ندارد که به شما کمک کند این صدا را برای همیشه غیرفعال کنید. در عوض شما دو راه پیش رو دارید. می توانید از کلید Mute کنار دستگاه خود استفاده کنید و یا با استفاده از دکمه کاهش صدا، صدا را کاملا ببندید. اگر از راه حل دوم استفاده می کنید باید قبل از باز کردن برنامه دوربین این کار را انجام دهید زیرا دکمه های کاهش یا افزایش صدا در برنامه ،عکس می گیرند.

غیر فعال کردن صدا و تنظیم دوربین آیفون ۱۲ پرومکس

موقعیت جغرافیایی را برای عکس های خود فعال کنید

اگر در سفر هستید ممکن است فعال کردن موقعیت جغرافیایی در عکس هایتان مفید باشد. این به شما کمک می کند تا در سال های آینده وقتی به عکس ها نگاه می کنید بدانید که در کجا و چه موقعیتی قرار داشته اید.

آیفون به شما امکان می دهد تا برچسب گذاری جغرافیایی را فعال کنید. به منوی Privacy بروید. به مسیر Settings > Privacy > Location Services > Camera بروید و While Using the App را انتخاب کنید.

موقعیت جغرافیایی را برای عکس های خود فعال کنید

فعال کردن ویژگی HDR در تنظیم دوربین آیفون ۱۴ پرو مکس و..

شاید در برنامه دوربین ایفون خود آیکن HDR را دیده باشید و با خود گفته باشید که این ویژگی چه کاری انجام می دهد. اگر بخواهیم به زبان ساده توضیح دهید، HDR سه عکس با نوردهی متفاوت را ثبت می کند و آنها را با هم ترکیب می کند. زمانی که می خواهید در محیط های تاریک یا بسیار روشن عکس بگیرید این وژگی نتایج بهتری را برای شما به ارمغان می آورد. اگر از طرفداران این ویژگی نیستید می توانید با ضربه زدن آیکن آن در برنامه دوربین HDR را غیر فعال کنید. از طرف دیگر، می توانید آن را روی Auto تنظیم کنید و اجازه دهید دوربین تصمیم بگیرد که در چه زمانی از HDR استفاده کنید.

فعال کردن ویژگی HDR در تنظیم دوربین آیفون ۱۴ پرو مکس

آیفون شما به طور پیش فرض هم عکس های HDR و هم غیر HDR را ثبت می کند. عکس هایی که با HDR ثبت شده اند در گوشه سمت چپ بالای خود نشان HDR را دارند. اگر ترجیح می دهید دو عکس تقریبا یکسان را نگه ندارید به مسیر Settings > Camera بروید و Keep Normal Photo را غیرفعال کنید.

فعال کردن ویژگی HDR در تنظیم دوربین آیفون ۱۴ پرو مکس

 حالت پرتره و تنظیم دوربین ایفون ۱۱ و..

اگر می خواهید روی سوژه موجود در عکستان تاکید بیشتری داشته باشید و بقیه موارد را محو کنید از حالت پرتره استفاده کنید. هنگامی که پس زمینه محو می شود و سوژه در فوکوس است می توانید جلوه ای شبیه به دوربین های DSLR را ایجاد کنید.

درست مانند زمانی که Video یا Slow Motion را فعال می کنید می توانید حالت پرتره را فعال کنید. فقط کافی است که روی نوار لعزنده پایین (واقع در بالای دکمه شاتر) انگشت خود را بکشید و حالت پرتره را انتخاب کنید.

 حالت پرتره و تنظیم دوربین ایفون ۱۱

وقتی در حالت پرتره هستید اعلان های روی صفحه به شما اطلاع می دهند که خیلی دور یا خیلی نزدیک به سوژه خود هستید یا نیاز به اضافه کردن نور بیشتر دارید. همچنین زمانی که این حالت فعال شد شما می توانید عبارت Natural Light را با رنگ زرد مشاهده کنید. حالا می توانید دکمه شاتر را فشار دهید.

 حالت پرتره و تنظیم دوربین ایفون ۱۱

اما اگر نظر خود را تغییر دادید و دوست داشتید که پس زمینه را از حالت تاری خارج کنید چکار باید بکنید؟ آیفون به شما اجازه می دهد تا افکت Depth را بعد از گرفتن عکس حذف کنید.

برای حذف پس زمنیه، عکس پرتره خود را در برنامه Photos باز کنید و بعد روی Edit ضربه بزنید.

 حالت پرتره و تنظیم دوربین ایفون ۱۱

حالا روی آیکن زرد Portrait بالای صفحه ضربه بزنید. می توانید برای فعال کردن پس زمینه تار هر زمان که می خواهید دوباره روی آیکن Portrait ضربه بزنید.

 حالت پرتره و تنظیم دوربین ایفون ۱۱

روی Done تپ کنید.

اگر آیفون ۱۱، ۱۱ پرو، ۱۱ پرو مکس، XR، XS یا XS Max دارید، می‌توانید تنظیمات بیشتری انجام دهید. در این دستگاه های آیفون می توانید میزان تاری پس زمینه را بعد از گرفتن عکس کنترل کنید.

در برنامه Photos عکس پرتره خود را باز کنید و روی Edit ضربه بزنید.

سپس روی  آیکن f/number در بالا سمت چپ ضربه بزنید.

 حالت پرتره و تنظیم دوربین ایفون ۱۱

نوار لغزنده Depth در زیر عکس شما ظاهر می شود، آن را به سمت راست یا چپ بکشید تا میزان تاری پس زمینه را تنظیم کنید.

 حالت پرتره و تنظیم دوربین ایفون ۱۱

برای ذخیره تغییرات روی Done ضربه بزنید.

سوئیچ کردن بین لنزها و تنظیم دوربین آیفون ۱۱ پرومکس و..

اگر از آیفونی استفاده می کنید که دارای دو یا سه لنز است می توانید بین آنها سوئیچ کنید و روی صحنه خود زوم کنید و یا از حالت زوم خارج شوید. گوشی های iPhone 11 Pro و iPhone 11 Pro Max دارای سه لنز Ultra Wide ، Wide و Telephoto هستند اما آیفون ۱۱ دارای دو لنز Ultra Wide و Wide است. آیفون‌های قدیمی‌تر با لنز دوگانه ( iPhone XS ، XS Max ، X ، ۸ Plus و ۷ Plus ) دارای لنزهای Wide و  Telephoto هستند. اگر یک آیفون تک لنز دارید، فقط لنز Wide استاندارد را خواهید داشت.

اما برای سوئیچ کردن بین لنزها می توانید وارد برنامه دوربین ایفون خود شوید تا عددهایی مانند x1 را مشاهده کنید. اینها گزینه های زومی هستند که به شما امکان می دهند بین لنزها سوئیچ کنید.

۰٫۵x لنز اولترا واید است، ۱x لنز واید است  و ۲x لنز تله فوتو است. برای استفاده از هر یک از این لنزها روی اعداد مربوطه تپ کنید.

لنز ۱x واید میدان دید نسبتاً وسیعی دارد. این باعث می شود برای اکثر موقعیت های عکاسی مناسب باشد.

سوئیچ کردن بین لنزها و تنظیم دوربین آیفون ۱۱ پرومکس

لنز اولترا واید  ۰٫۵x زاویه دید بسیار وسیعی دارد. این به شما امکان می‌دهد عکس‌های فوق‌العاده‌ای بگیرید که میزان بیشتری از صحنه را شامل می‌شود. برای عکاسی از مناظر وسیع ، مناظر شهری و معماری عالی است.

سوئیچ کردن بین لنزها و تنظیم دوربین آیفون ۱۱ پرومکس

لنز تله فوتو ۲x به شما امکان می دهد نمایی نزدیکتر از اجسام دور را ثبت کنید. زمانی که نمی توانید از نظر فیزیکی به سوژه خود نزدیک شوید، از آن برای بزرگنمایی استفاده کنید.

سوئیچ کردن بین لنزها و تنظیم دوربین آیفون ۱۱ پرومکس

استفاده از Night Mode و تنظیم دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس و..

اگر می خواهید عکس هایی که در شب یا شرایط کم ور ثبت می کنید پیکسل پیکسل نشود می توانید از حالت شب یا Night Mode استفاده کنید. به طور مثال آیفون های سری ۱۱ از این ویژگی پشتیبانی می کنند. Night Mode از نرم افزار دوربین هوشمند برای ثبت رنگ ها و جزئیات بیشتر در عکس های شب شما استفاده می کند.

استفاده از Night Mode و تنظیم دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس

برای استفاده از حالت شب مطمئن شوید که با لنز x1 واید یا x2 تله فوتو عکس می گیرید (حالت شب با لنز x 0.5 اولترا واید کار نمی کند).

استفاده از Night Mode و تنظیم دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس

هر زمان که در نور کم عکس بگیرید، حالت شب به طور خودکار فعال می شود. اگر نور نسبتاً کم باشد (اما نه خیلی تاریک)، آیکن حالت شب (ماه) سفید خواهد بود.

استفاده از Night Mode و تنظیم دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس

آیکن ماه سفید به این معنی است که حالت شب برای استفاده در دسترس است، اما هنوز فعال نیست. برای فعال کردن آن، روی این آیکن ضربه بزنید تا به رنگ زرد تغییر پیدا کند.

استفاده از Night Mode و تنظیم دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس

اگر صحنه بسیار تاریک باشد، حالت شب به طور خودکار فعال می شود (آیکن زرد ظاهر می شود).

وقتی حالت شب فعال است، یک عدد را مشاهده خواهید کرد. این عدد زمان نوردهی را نشان می دهد، به عنوان مثال، ۱ ثانیه، ۳ ثانیه، ۷ ثانیه و غیره. این مدت زمانی است که برای گرفتن تصویر نیاز است.

Auto exposure time زمانی است که دوربین توصیه می کند. با این حال، در صورت تمایل می توانید آن را افزایش دهید. به سادگی نوار لغزنده Exposure Time را به سمت راست روی تنظیمات Max بکشید.

اگر ترجیح می دهید از حالت شب استفاده نکنید، نوار لغزنده را به سمت چپ بکشید تا غیر فعال شود.

استفاده از Night Mode و تنظیم دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس

وقتی Exposure Time حالت شب را انتخاب کردید، برای گرفتن عکس روی دکمه شاتر ضربه بزنید.

آیفون خود را ثابت نگه دارید. اگر دوربین را حرکت دهید، ممکن است عکس شما واضح نباشد.

توجه داشته باشید که اگر در نور متوسط ​​تا کم عکاسی می‌کنید و حالت شب فعال نباشد، دوربین شما ممکن است به جای آن از Deep Fusion استفاده کند. Deep Fusion یک ویژگی خودکار دوربین است (شما نمی توانید آن را کنترل کنید) که بافت و جزئیات بیشتری را در صحنه های با نور متوسط ​​تا کم ثبت می کند.

تنظیم دوربین آیفون X و.. بر اساس Portrait Lighting

در تنظیمات دوربین آیفون خود می توانید از ویژگی Portrait Lighting برای اضافه کردن افکت های نورپردازی استودیو استفاده کنید. هنگام عکاسی در حالت پرتره می توانید افکت های نوپردازی مختلفی را اعمال کنید اما استفاده از این افکت ها بعد از گرفتن عکس ساده تر است. بنابراین هنگامی که در حالت پرتره عکس گرفتید آن را در برنامه Photos باز کنید و روی Edit ضربه بزنید.

تنظیم دوربین آیفون X  بر اساس Portrait Lighting

اطمینان حاصل کنید که آیکن Portrait Lighting (شش ضلعی) در بالا سمت چپ انتخاب شده است. حالا آیکن های Portrait Lighting در زیر عکس شما نمایش داده می شوند.

تنظیم دوربین آیفون X  بر اساس Portrait Lighting

در بین آیکن های Portrait Lighting سوئیچ کنید تا تفاوت ها را درک کنید. به عنوان مثال از Studio Light, Contour Light, Stage Light و غیره استفاده کنید.

تنظیم دوربین آیفون X  بر اساس Portrait Lighting

از نوار لغزنده پایین صفحه برای تنظیم قدرت افکت نور انتخابی خود استفاده کنید.

تنظیم دوربین آیفون X  بر اساس Portrait Lighting

برای ذخیره تغییرات روی Done ضربه بزنید.

تنظیم کیفیت دوربین ایفون

برای تنظیم کیفیت دوربین ایفون از مراحل زیر استفاده کنید.

وارد تنظیمات یا Settings گوشی خود شوید.

تنظیم کیفیت دوربین ایفون

بر روی Camera تپ کنید.

Formats را انتخاب کنید.

تنظیم کیفیت دوربین ایفون

Most Compatible را انتخاب کنید. این امر با ذخیره تصاویر در فرمت JPEG منجر به کیفیت بالاتر عکس می شود.

تنظیم کیفیت دوربین ایفون

برای تغییر وضوح ویدیو به بالاترین کیفیت موجود، مراحل زیر را دنبال کنید:

وارد تنظیمات یا Settings گوشی خود شوید.

بر روی Camera تپ کنید.

Record Video را انتخاب کنید.

تنظیم کیفیت دوربین ایفون

بالاترین وضوح موجود را انتخاب کنید.

تنظیم کیفیت دوربین ایفون

استفاده از فیلتر ها و تنظیم دوربین ایفون ۱۳ پرو

اگر می خواهید رنگ یا تن عکس خود را تغییر دهید می توانید از فیلترها استفاده کنید. فیلترهای داخلی آیفون با گزینه هایی از Vivid و Mono گرفته تا Silvertone و Dramatic می توانند به شما کمک کنند تا تصاویر خود را تنها با چند ضربه ساده تغییر دهید.

برنامه دوربین خود را باز کنید.

استفاده از فیلتر ها و تنظیم دوربین ایفون ۱۳ پرو

روی آیکن فیلتر در سمت راست بالا ضربه بزنید (به نظر می رسد که سه دایره روی هم قرار گرفته اند).

استفاده از فیلتر ها و تنظیم دوربین ایفون ۱۳ پرو

بین فیلترها سویئچ کنید تا فیلتری که دوست دارید را پیدا کنید.

استفاده از فیلتر ها و تنظیم دوربین ایفون ۱۳ پرو

حالا عکس بگیرید.

وقتی که یک فیلتر اعمال می شود آیکن از دایره های سیفد به دایره های رنگی تغییر پیدا می کند.

استفاده از فیلتر ها و تنظیم دوربین ایفون ۱۳ پرو

برای حذف فیلتر، روی آیکن فیلتر ضربه بزنید تا به حالت اصلی برگردید.

استفاده از ProRAW و ProRes و تنظیم دوربین آیفون ۱۲ و ۱۳ پرو و..

در آیفون ۱۲ پرو اپل به کاربران اجازه داد که عکس ها را با فرمت ProRAW ذخیره کنند. این فرمت با حداقل پردازش و یا بدون پردازش همراه است و شامل تمام داده های مربط به روشنایی، رنگ ها و سایه های رنگ است که می توان آنها را در نرم افزارهایی مانند Adobe Lightroom ویرایش کرد.

در آیفون ۱۳ پرو اپل پشتیبانی از فرمت ویدیوی ProRes را اضافه کرد که ی کدک با کمترین فشرده سازی است که تضمین می کند فایل هایی با کیفیت بالاتر ثبت می شوند که حتی برای ویرایش های بعدی بهتر هستند. این تنظیمات دوربین می توانند به شما کمک کنند عکس ها و فیلم های بهتری بگیرید.

می توانید هر دوی ProRAW و ProRes را در منوی Formats در تنظیمات برنامه دوربین فعال کنید. اگر آیفون ۱۴ پرو دارید، می‌توانید بین عکس ‌های ProRAW با وضوح ۱۲ یا ۴۸ مگاپیکسلی یکی را انتخاب کنید. پس از فعال کردن این گزینه‌ها، دکمه ‌های ProRAW و ProRes را در برنامه دوربین خواهید دید. زمانی که می خواهید با استفاده از این فرمت ها عکس و فیلم بگیرید، کافی است روی آنها ضربه بزنید.

لازم به ذکر است که هیچ یک از این گزینه ها برای مدل های غیر پرو آیفون در دسترس نیست. همچنین به خاطر داشته باشید که عکس های ProRAW و ویدیوهای ProRes نسبت به فرمت های معمولی فضای بیشتری در حافظه آیفون اشغال می کنند.

استفاده از ProRAW و ProRes و تنظیم دوربین آیفون ۱۲ و 13 پرو

استفاده از حالت ماکرو

آیفون ۱۳ پرو و آیفن ۱۴ پرو دارای حالت ماکرو هستند که در لنز اولترا واید تعبیه شده است که به کاربران امکان می دهد تصاویر بسیار نزدیک را ثبت کنند. این حالت بسته به فاصله بین آیفون و سوژه به طور خودکار فعال می شود که ممکن است باعث عدم رضایت برخی از کاربران شود. با این کار می توانید این گزینه را به صورت دستی فعال کنید تا زمانی که واقعا می خواهید از این ویژگی استفاده کنید فعال شود.

گزینه Macro Control را در تنظیمات برنامه دوربین یا Camera فعال کنید. حالا دکمه Macro زمانی ظاهر می شود که آیفون واقعا به یک شی نزدیک شده باشد و تنها در صورتی فعال می شود که روی آن ضربه بزنید.

استفاده از حالت ماکرو

Photographic Styles

استفاده از Photographic Styles می تواند به شما کمک کند عکس ها و فیلم های بهتری در آیفون خود ثبت کنید. اپل Photographic Styles را با آیفون ۱۳ معرفی کرد. این استایل ها از قبل با مقادیر مختلفی از تن و گرما تنظیم شده اند که می توانند ظاهر عکس های شما را به طرز خارق العاده ای تغییر دهند و در عین حال مواردی مانند رنگ آسمان و رنگ پوست را حفظ کنند.

شما می توانید  Photographic Styles را مستقیما از برنامه دوربین یا در تنظیمات گوشی خود فعال کنید. در قسمت Photo Capture گزینه Photographic Styles را انتخاب کنید.

Photographic Styles

تغییر روزلوشن ویدیو در در تنظیمات فیلمبرداری آیفون

برنامه دوربین در آیفون به شما امکان می دهد قبل از فیلمبرداری به سریع بین رزولوشن ها و فریم ریت های مختلف سوئیچ کنید. با این حال، تغییر این گزینه ها از Settings به شما امکان می دهد رزولوشن و فریم ریت بیشتری را انتخاب کنید.

برای مثال می توانید آیفون خود را طوری تنظیم کنید که برای صرفه جویی در فضای ذخیره سازی، ویدیوهایی با وضوح ۷۲۰p ضبط کند، فیلم های اسلوموشن با رزولوشن ۱۰۸۰p با سرعت ۲۴۰ فریم در ثانیه برای کیفیت بهتر  روان تر، یا حتی فیلم های سینمایی با وضوح ۴K با سرعت ۲۴ فریم در ثانیه یا ۳۰ فریم در ثانیه ضبط کنید.

فقط روی منوهای Record Video، Record Slo-mo یا Record Cinematic در تنظیمات دوربین ضربه بزنید و گزینه ای را انتخاب کنید که برای شما مناسب است.

مشاهده گزینه های بیشتر

وقتی می خواهید با برنامه Camera عکس بگیرید یا فیلمی ضبط کنید، انگشت خود را روی صفحه به سمت بالا بکشید تا منویی با گزینه های بیشتر نشان داده شود. در اینجا می توانید سبک های عکاسی، نسبت ابعاد را تغییر دهید، فیلترها را اعمال کنید و تنظیمات دیگر را انجام دهید.

مشاهده گزینه های بیشتر

یک نسبت ابعاد مناسب انتخاب کنید

در عصر رسانه های اجتماعی دیگر نمی توانید خود را به عکس های مستطیلی ۵:۴ یا ۴:۳ محدود کنید. این روزها به انعطاف پذیری بیشتری نیاز دارید تا فرمت مربع ۱:۱ و سایر نسبت ها را امتحان کنید. ساده ترین راه برای انجام این کار استفاده از ابزار Crop آیفون است. ابتدا برنامه Photos را باز کنید و عکسی که می خواهید ویرایش کنید را انتخاب کنید. بعد روی ابزار Crop ضربه بزنید می توانید به صورت دستی عکس را برش دهید اما راه ساده تر این است که نسبت تصویر مورد نظر خود را انتخاب کنید.

گزینه های مختلفی وجود دارد که رایج ترین آنها ۵:۴، ۵:۳،۴:۳، و ۳:۲ برای تصاویر مستطیلی و  ۷:۵ و ۱۶:۹ برای عکس های پانوراما است. اگر یک تصویر مربعی برای اینستاگرام می خواهید نسبت ۱:۱ را انتخاب کنید.

یک نسبت ابعاد مناسب انتخاب کنید

تنظیمات ویدیو در آیفون

علاوه بر تنظیمات پیشنهادی در بالا برای عکسبرداری شما می توانید تنظیمات ویدیو در آیفون را هم مد نظر داشته باشید تا فیلم های با کیفیتی را به ثبت برسانید.

از وضوح ۴K استفاده کنید: برای افزایش کیفیت ویدیوی آیفون خود روی سربرگ Record Video ضربه بزنید. اگر گوشی شما از حالت ۴K پشتیبانی می کند آن را انتخاب کنید.

از فریم ریت ۲۴ استفاده کنید: ۳۰ فریم در ثانیه همان چیزی است که اکثر برنامه ها  سرمایل های تلویزیونی استفاده می کنند و ۶۰ فریم در ثانیه بسیار عالی است البته اگر قصد دارید سرعت فیلم خود را هنگام ویرایش کاهش دهید. حالا می توانید فیلم های اسلوموشن با کیفیت ۱۰۸۰p HD با سرعت ۱۲۰ فریم در ثانیه یا ۲۴۰ فریم در ثانیه ضبط کنید. برای دسترسی به این تنظیمات برنامه Camera را باز کنید و روی Record Slo-mo ضربه بزنید. توصیه ما استفاده از فریم ریت ۲۴ است، این فریم ریت به فیلم شما کیفیتی سینمایی و حتی بالاتر از حد معمول می دهد.

HDR Video را غیر فعال کنید: غیر فعال کردن HDR Video باعث می شود فیلم ها با ویرایشگرهای ویدیو سازگارتر باشند.

Grid را فعال کنید: به تنظیمات برنامه دوربین خود بروید و Grid را فعال کنید. این ویژگی باعث می شود به مرکز سوژه توجه داشته باشید به طور مثال چشمان یک فرد را هدف قرار دهید.

View Outside Frame را غیر فعال کنید: به طور پیش فرض برنامه Camera ناحیه ای را که دوربین واقعا ضبط می کند و قسمت های خارج از کادر را نمایش می دهد. با غیر فعال کردن ای گزینه می توانید فقط آنچه را که ضبط می کنید را ببینید.

Macro Control را فعال کنید: حالت ماکرو به شما امکان می دهد از اشیاء بسیار نزدیک فیل بگیرید.

ریست تنظیمات دوربین ایفون

بهترین بخش ماجرا این است که می توانید تمان تنظیمات دوربینی که ایجاد کرده اید را کنسل کنید و به تنظیمات پیش فرض دوربین باز گردید. در iOS 12 هر بار که از برنامه خارج می شوید برنامه دوربین به طور خودکار تنظیمات را به حالت پیش فرض ریست می کند. با این حال اگر نمی خواهید این اتفاق بیافتد می توانید با استفاده از روش توضیح داده شده در بالا تنظیمات خود را ذخیره کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در راهنما کامل تنظیم دوربین آیفون برای عکاسی و فیلمبرداری امروز مجله خبری آی تی و دیجیتال ما سعی کردیم مهم ترین نکاتی که به شما کمک می کند عکس ها و فیلم های با کیفیت و جذابی را ثبت کنید را توضیح دهیم. اگر مورد دیگری وجود دارد که از قلم افتاده است یا نظر یا پیشنهادی دارید می توانید در بخش نظرات این مطلب با ما در میان بگذارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید