0

راهنما حرفه ای و سریع برای حل مشکل بایوس لپ تاپ HP (آپدیت، نصب ویندوز و..)

راهنما حرفه ای و سریع برای حل مشکل بایوس لپ تاپ HP (آپدیت، نصب ویندوز و..)
بازدید 18

[ad_1]

یکی از مشکلات رایجی که ممکن است بسیاری از لپ تاپ ها 💻 به آن دچار شوند، مسئله خرابی بخش BIOS است.

این قسمت به عنوان رابط بین سیستم عامل و قطعات سخت افزاری وظیفه مهمی را برای عملکرد لپ تاپ برعهده دارد. بنابراین خرابی آن می تواند مشکلات زیادی را در پی داشته باشد. به همین خاطر در این مطلب از مجله خبری آی تی و دیجیتال به بررسی راهنما حرفه ای و سریع برای حل مشکل بایوس لپ تاپ HP (آپدیت، نصب ویندوز و..) می پردازیم.

رفع مشکل آپدیت بایوس لپ تاپ HP

How to Fix HP Laptop BIOS Update Problems

به طور خلاصه برای تنظیمات بایوس لپ تاپ HP میتوانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • آپدیت کردن بایوس ویندوز از طریق SoftPaq
  • بروز رسانی بایوس از داخل تنظیمات BIOS
  • آپدیت کردن بایوس از طریق ویندوز به شکل دستی

بروز رسانی بایوس لپ تاپ اچ پی

مسئله مهمی که پیش از هر چیز باید درباره انجام تنظیمات و بروز رسانی بخش بایوس بدانید لزوم اینکار است. بهتر است پیش از هر چیز از خودتان بپرسید که آیا واقعاً این کار ضروری است؟ آیا حتما نیاز به بروز رسانی بایوس وجود دارد یا آپدیت کردن ویندوز مد نظر شما است؟

از آنجایی که این بخش بسیار حساس و تخصصی است، معمولا برندها و شرکت‌های مختلف توصیه میکنند تا کاربران به این قسمت وارد نشوند و تنظیمات آن را تغییر ندهند. بنابراین حتی اگر با احساس کردید که نیاز به اعمال تغییرات در این بخش دارید، بهتر است حتما از یک فرد متخصص و با تجربه کمک بگیرید. زیرا بسیاری از کاربران مسئله بالا نیامدن لپ تاپ بعد از آپدیت بایوس را گزارش داده‌اند. اگر میخواهید از آپدیت بودن این بخش مطمئن شوید میتوانید از طریق مسیر زیر اینکار را انجام دهید:

از بخش سرچ ویندوز System Information را تایپ کنید و در صفحه نمایش داده شده به دنبال بخش BIOS Version/Date بگردید و در این قسمت میتوانید به طور کامل نسخه بایوس سیستمتان را مشاهده کنید.

بخش BIOS Version/Date

۱- نحوه آپدیت کردن بایوس ویندوز از طریق SoftPaq

فرایند بروزرسانی بایوس کامپیوتر که به عنوان فلش کردن بایوس نیز شناخته میشود، یکی از مسائل حساس سیستمی است زیر انجام اشتباه مراحل ممکن است از روشن شدن درست سیستم و ریکاوری آن جلوگیری کند. اما بروزرسانی این بخش برای حل برخی از مشکلات سیستمی تنها راهکار موثر است. بنابراین در مواردی انجام اینکار میتواند بسیاری از مشکلات لپ تاپ را برطرف کند. به طور مثال اگر رابط بایوس از یک قسمت سخت افزاری یا بروز رسانی ویندوز پشتیبانی نمیکند، اعمال تغییر در آن لازم خواهد شد.

در کامپیوترها (PC) میتوانید بایوس را از طریق دستیار تصویری HP بروزرسانی کنید. برای این کار به HP Image Assistant (HPIA) بروید و جدیدترین نسخه را از قسمت SoftPaq دانلود و نصب کنید.

بروزرسانی بایوس لپ تاپ HP

حال در File Explorer، به بخش HPImageAssistant.exe بروید و آن را باز کنید. روی قسمت Download SoftPaqs کلیک کنید.

انتخاب سیستم عامل و نوع دستگاه

پس از انجام مراحل بالا در بخش Create My Product’s List، روی Create کلیک کنید تا پنجره Edit My Products List باز شود. سپس روی منوی انتخاب سیستم عامل کلیک کنید و سیستم نصب شده روی دستگاهتان را انتخاب کنید. حال مدل لپ تاپ خود را از لیست کاتالوگ محصولات اچ پی انتخاب کنید یا از طریق بخش جستجو مدل محصول را بیابید و روی Apply کلیک کنید.

تنظیمات فایل SoftPaqs

حال فایل دانلود شده از بخش SoftPaqs که پیشتر به آن اشاره کردیم را باز کنید و روی Analyze کلیک نمایید. در این مرحله باید منتظر بمانید تا HPIA پیکربندی تصویر را از HP بازیابی و دانلود کند. حال در بخش SoftPaq، میتوانید Available SoftPaqs که برای کامپیوتر انتخاب شده‌اند را به شکل یک فهرست ببینید.

دانلود و نصب فابل بایوس

روی منوی Select Components to Download/Apply بزنید و سپس اجزای بایوس را انتخاب کنید. اگر هیچ فایل در دسترس نباشد و نشان داده نشود به معنای آن است که بایوس شما در حال حاضر به روز است. در غیر اینصورت روی Download کلیک کنید. Download and extract SoftPaqs را انتخاب کنید و روی گزینه Start بزنید.

۲- بروز رسانی بایوس از داخل تنظیمات BIOS

برای وارد شدن به بایوس ویندوز ۱۱ یا ۱۰ روش‌های مختلفی بسته به نوع سیستم و مدل آن وجود دارد. یکی دیگر از روش‌هایی که میتوانید از طریق آن بایوس را بروزرسانی کنید از طریق تنظیمات خود این بخش است. در سیستم‌های HP شما میتوانید با استفاده از کلید F10اینکار را انجام دهید. تنها کافی است در زمان روشن شدن کامپیوتر کلید F10 را چند بار پشت سر هم فشار دهید تا بخش BIOS Setup نمایش داده شود. حال گزینه Check HP.com for BIOS Updates را انتخاب کنید.

۳- آپدیت کردن بایوس از طریق ویندوز به شکل دستی

یکی دیگر از روش‌های آپدیت کردن بایوس از طریق خود ویندوز و در زمان اتصال به اینترنت است. برای اینکار نیاز دارید تا برخی از اطلاعات مهم سیستمی را در اختیار داشته باشید. کلیدهای CTRL و ALT را فشار داده و نگه دارید و سپس کلید C را فشار دهید تا ابزار اطلاعات HP System باز شود. در این بخش اطلاعاتی مثل Product Name،  (نام محصول) Product Number (کد محصول)، Processor Name (نام پردازنده) و BIOS version (ورژن بایوس) مهم هستند و به آنها نیاز پیدا خواهید کرد.

آپدیت کردن بایوس از طریق ویندوز به شکل دستی

اگر از طریق این بخش نمیتوانید اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنید، همانند روش گفته شده در بخش‌های قبلی System Information را سرچ کنید تا بخش مربوط به آن باز شود و سپس از این قسمت اطلاعاتی مثل System Model (مدل دستگاه)، System SKU یا product number (شماره محصول)، Processor (پردازنده)،  BIOS Version/Date (ورژن بایوس) و Baseboard Product (اطلاعات محصول ) را در جایی یادداشت کنید.

اطلاعات سیستمی لپ تاپ اچ پی

آماده سازی کامپیوتر برای بروزرسانی بایوس

بعد از بدست آوردن اطلاعات مهم سیستمی، برای جلوگیری از مشکلات احتمالی برنامه‌های باز شده را ببندید و آنتی ویروس و BitLocker را به طور موقت خاموش کنید. برای اینکار به بخش Security and Maintenance بروید و روی Security کلیک کنید تا به تنظیمات آنتی ویروس دستگاه دسترسی پیدا کنید و آن را خاموش نمایید.

خاموش کردن آنتی ویروس ویندوز

حال برای غیر فعال کردن BitLocker، باید Manage Bitlocker را جستجو و باز کنید. سپس روی Suspend protect کلیک کنید و روی Yes بزنید. شما باید BitLocker recovery key یا رمز بازیابی آن را در اختیار داشته باشید.

تنظیمات BitLocker

نکته! اگر BitLocker غیر فعال نباشد، ممکن است دفعه بعدی که کامپیوتر را روشن میکنید، رمز BitLocker شناسایی نشود. بنابراین اگر کلید بازیابی BitLocker را نمیدانید، احتمال از دست رفتن داده‌ها و نیاز به نصب مجدد ویندوز وجود خواهد داشت.

روش دانلود و نصب آپدیت بایوس

برای نصب آخرین آپدیت‌های بایوس به صفحه HP Software and Driver Downloads بروید. حال وارد صفحه محصولات مربوط به کامپیوترتان شوید. در کادر نمایش داده شده شماره سریال لپ تاپ را وارد کنید. اگر که شماره سریال دستگاهتان را نمیدانید یا از آن مطمئن نیستید، میتوانید از گزینه Let HP detect your product استفاده کنید تا خود شرکت نوع دستگاه را شناسایی کند.

نصب آپدیت درایور لپ تاپ HP

سپس لازم است تا نوع سیستم عامل را مشخص کنید. و از باکس کناری ورژن سیستم عامل را انتخاب کنید و دکمه Submit را بزنید.

دانلود درایور بایوس لپ تاپ HP

نکته! در این مرحله دقت داشته باشید. زیرا نصب بایوس اشتباه و نامتناسب با دستگاه شما ممکن است باعث از کار افتادن سیستم و اختلال در عملکرد آن شود.

در ادامه روند حل مشکل بایوس لپ تاپ HP و آپدیت کردن آن، اگر به روز رسانی جدیدی را در لیست مشاهده نمیکنید به معنای به روز بودن بایوس است. اما اگر آپدیت جدیدی را پیدا کردید، روی گزینه دانلود بزنید. در صورت مشاهده پیام HP Download and Install Assistant، گزینه Download only را انتخاب کنید و سپس روی Next بزنید.

مشکل بایوس لپ تاپ HP

پس از دانلود شدن فایل بایوس به مسیری که ذخیره شده است یا بخش دانلودها بروید و دو بار روی فایل آن بزنید تا فرایند نصب آغاز شود.

نحوه نصب بایوس

نصب فایل بایوس

در ادامه مراحل نصب آپدیت بایوس لپ تاپ، توجه داشته باشید که تا زمان نصب کامل، سیستم را خاموش یا ریستارت نکنید. در پنجره نمایش داده شده روی yes یا Next بزنید. این پیام ممکن است بر اساس نوع بایوس یا کامپیوتر برای شما متفاوت باشد. در مرحله بعدی روی گزینه accept the terms in the license agreement بزنید و Next را انتخاب کنید.

قبول کردن موارد لایسنس

اگر در پنجره بعدی مسیر لوکیشن در بخش بایوس در نظر گرفته شده باشد، روی Next بزنید.

مشخص کردن مسیر نصب بایوس

در پنجره بعدی گزینه گزینه Update را انتخاب کنید و بعد روی Next بزنید.

انتخاب گزینه آپدیت

در این مرحله می توانید جزئیات و اطلاعات سیستمی خودتان را ببینید. روی گزینه Next بزنید.

آپدیت بایوس اچ پی

در مرحله بعد پیامی درباره نحوه بوت شدن لپ تاپ HP برای نصب ویندوز ۱۰ دریافت خواهید کرد و روی گزینه Next بزنید. سپس صفحه‌ای نمایش داد میشود که نشان میدهد مراحل به طور کامل انجام شده است. روی Restart بزنید تا با ری استارت شدن کامپیوتر فرایند تکمیل شود.

ری استارت کردن کامپیوتر

حال پس از در صورتی که فرایند ری استارت با مشکل مواجه شود شما میتوانید پیام مربوط به آن را دریافت کنید. سیستم ممکن است سعی کند ریکاوری بایوس را اجرا کند پس در این زمان کامپیوتر را تا اتمام پروسه خاموش نکنید.

فعالسازی مجدد BitLocker و آنتی ویروس

پس از انجام پروسه مجدد بخش BitLocker Drive Encryption را باز کنید و مجددا از روش‌های قبلی برای فعالسازی BitLocker با استفاده از گزینه Resume protection استفاده کنید.

فعالسازی BitLocker

حال به قسمت System security بروید و به همان شکلی که آنتی ویروس را غیر فعال کرده بودید مجددا آن را روشن نمایید.

سوالات متداول

کلید ورود به بایوس HP چیست؟

به طور کلی با استفاده از کلیدهای Esc یا  F10 در زمان بالا آمدن سیستم کامپیوتر میتوان محیط بایوس را باز کرد.

تنظیمات بایوس لپ تاپ HP کجاست؟

تنظیمات بایوس در لپ‌تاپ‌های اچ‌پی معمولاً در بخش “System Configuration” (پیکربندی سیستم) یا “Advanced” (پیشرفته) قرار دارند.

چرا صفحه بایوس بالا نمیاد؟

باز نشدن صفحه بایوس میتواند به دلایل مختلفی مثل مشکلات سیستمی، مسائل سخت افزاری یا بروزرسانی ناموفق بایوس باشد. بنابراین در صورتی که نتوانستید به درستی به این بخش دسترسی داشته باشید، بهتر است از یک فرد ماهر برای اینکار کمک بگیرید.

جمع بندی

در این مطلب روش‌های مشکل بایوس لپ تاپ HP و آپدیت کردن آن نظیر استفاده از خود محیط بایوس، تنظیمات بخش ویندوز و SoftPaq را شرح دادیم. توجه داشته باشید که این تنظیمات و شکل مراحل ممکن است بر اساس نوع دستگاه و سیستم عامل شما متفاوت باشد. بنابراین بهتر است در صورتی که تخصص کافی را در این زمینه ندارید، مسئولیت اینکار را به عهده یک فرد با تجربه بگذارید تا از مشکلات احتمالی برای سیستم عامل یا اطلاعاتتان جلوگیری کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

آیا شما تا به حال نیاز به رفع مشکل آپدیت بایوس لپ تاپ HP پیدا کرده‌اید؟ به نظر شما کدام یک از روش‌های گفته شده میتواند موثرتر باشد؟ اگر تجربه ای در زمینه مشکل بایوس لپ تاپ HP دارید، لطفا آن را با ما و سایر خوانندگان در بخش دیدگاه به اشتراک بگذارید.

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید