0

رئیس جمهور: دولت را با تورم 60 درصدی تحویل گرفتم

رئیس جمهور: دولت را با تورم 60 درصدی تحویل گرفتم
بازدید 298


آیا آمار تورم 60 درصدی توسط رئیس جمهور در شب گذشته اشتباه اعلام شده؟ رئیس جمهور مدعی شده که دولت را با تورم 60 درصدی تحویل گرفته است.

مستر بلیط

شب گذشته، رئیس جمهور ادعا کرد که دولت جدید را با تورم 60 درصدی تحویل گرفته است ولی طبق آمارهای ارائه شده، کشور در سال گذشته، تورم 60 درصدی را تجربه نکرده است. حتی این آمار در مرداد ماه هم وجود نداشت.

بیشتر بخوانید: چه کسانی مشمول دریافت وام کم بهره با بازپرداخت 40 ساله هستند؟

تورم 60 درصدی آمار درستی بود؟

مهم‌ترین نکته سخنرانی رئیسی در برنامه زنده شب گذشته حول محور تورم بود. رئیسی در مورد تورم خرداد ماه توضیحاتی ارائه داد و مدعی شد که این تورم جهانی است و منحصرا برای کشور ما نیست.

تورم 60 درصدی

علاوه بر این اظهارات، رئیسی مدعی شد که کشور را با تورم 60 درصد و کسری بودجه 48 هزار میلیارد تومانی از دولت قبلی تحویل گرفته است. در ادامه گفت، اگر کشور با همین تورم به پیش می‌رفت، اکنون مردم با گرانی و تورم بیش‌تری مواجه بودند. او ادعا کرد دولت جدید در جهت اصلاح اقتصادی است و توانسته تورم سال گذشته را کنترل کند.

با توجه به اعلام رسمی از طرف مرکز آمار ایران، نه تنها در دولت روحانی بلکه دولت قبل‌تر هم، کشور هیچ موقع تورم 60 درصدی را نه به صورت نقطه به نقطه و نه به صورت سالانه تجربه نکرده است.

تورم 60 درصدی

در هنگام روی کار آمدن دولت جدید، تورم ماهانه برابر ۳٫۲ درصد، تورم نقطه به نقطه ۴۳٫۲ درصد و تورم سالانه نیز برابر ۴۵٫۲ درصد بود. در ماه‌های پایانی تورم بالا گرفته بود، اما هرگز به 60 درصد نرسید.

در طی سال‌های گذشته، بالاترین تورم مربوط به خرداد ماه امسال و دولت رئیسی بوده است. در خرداد ماه امسال، تورم ماهانه به ۱۲٫۲ و تورم نقطه به نقطه به ۵۲٫۵ درصد رسید.

تورم کشور

در اینجا به دو گمانه می‌رسیم، اولین گمانه این است که ابراهیم رئیسی احتمالا آمار اشتباه می‌دهد تا شرایط بد اکنون را به گردن دولت قبلی بیندازد. گمانه دوم این است که آمار ابراهیم رئیسی درست بوده و آمار نهادهای آماری اشتباه است.

اقتصاددانان و رسانه‌های مختلف درباره آمار تورم و نرخ رشد اقتصادی قبلا بارها هشدار داده بودند که این آمارها واقعی نیستند. اگر گمانه دوم را درست در نظر بگیریم، به این نتیجه می‌رسیم که آمارهای داده شده در زمان دولت روحانی صحیح نبود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد آمار تورم 60 درصدی چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید