0

دور زدن تحریم ها با جایگزینی روبل به جای دلار ؛ روسیه و ایران پابه‌پای هم!

دور زدن تحریم ها با جایگزینی روبل به جای دلار ؛ روسیه و ایران پابه‌پای هم!
بازدید 122


هفته گذشته رئیس کل بانک مرکزی و هیات روسی، در خصوص راه‌اندازی نماد معاملاتی روبل در بازار ارز دیداری داشتند که به دنبال آن رئیس جمهور روسیه، پوتین به ایران سفر می‌کند. دور زدن تحریم ها با جایگزینی روبل به جای دلار امکان پذیر خواهد بود؟

قیمت روز گوشی های بازار ایران

در طی سفر پوتین به ایران شایعات زیادی در خصوص دلیل این سفر به وجود آمده است. ظاهرا از دلایل این سفر حذف دلار از معاملات بین روسیه و ایران و جایگزین آن با روبل است.

بیشتر بخوانید: پرداخت سود سهام عدالت شهریور ؛ چه کسانی سود سهام عدالت را دریافت می‌کنند؟

دور زدن تحریم ها با جایگزینی روبل به جای دلار

وحید شقاقی، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی، در خصوص جایگزینی دلار با روبل به هدف این طرح اشاره می‌کند:

در اقتصاد ایران بحث پیمان‌های پولی دو یا چند جانبه، چندین سال است که وجود دارد. این مسئله چندین بار در دوره ریاست همتی در بانک مرکزی، برای خنثی‌سازی تحریم‌ها، از پیمان‌های پولی مطرح شده است.

دور زدن تحریم ها با جایگزینی روبل به جای دلار

وی در رابطه با اثر بخشی پیمان‌های پولی گفت: «ایده خوبی است، ولی زمانی این ایده می‌تواند اثر بخش باشد که حجم تجاری بین کشورها رقم مناسبی داشته و از سهم زیادی در کل تجارت این کشورها برخوردار باشد. قبلا چین و روسیه یک پیمان پولی 400 میلیارد دلاری با یوان و روبل داشتند که به دلیل زیاد بودن حجم تجارت امکان‌پذیر بود».

شقاقی، در ادامه بحث جایگزینی دلار با روبل افزود، حجم تجارت بین ایران و کشور روسیه، به حدی نیست که جایگزینی دلار با روبل، اثربخشی زیادی داشته باشد. در واقع روسیه جزو شرکای تجاری بزرگ برای ایران، محسوب نمی‎شود. 60 درصد از تجارت ایران با کشورهای، کره جنوبی، افغانستان، چین، امارات و عراق است. همچنین دو کشور ایران و روسیه هردو انرژی صادر می‌کنند و چیزی برای ارائه به یکدیگر ندارند.

برای برقراری پیمان پولی بین این دو کشور، باید حجم مبادلات بین روسیه و ایران افزایش یابد. همچنین نباید فقط گیرنده خدمات و وارد کننده کالاها از روسیه باشیم، زیرا در این صورت، شرایط فقط بدتر می‌شود.

برای به تعادل رسیدن میزان صادرات و واردات بین دو کشور، باید تفاهم نامه‌ای بین تیم دیپلماسی اقتصادی – تجاری ایران و روسیه امضا شود. اگر توازن تجاری برقرار نشود و بیشتر از کشور روسیه به ایران صادرات انجام گیرد، بی‌ارزش خواهد بود.

اما اگر توازن تجاری میان این دو کشور تضمینی باشد و حجم تجارت زیاد شود، جایگزینی دلار با روبل امکان پذیر خواهد بود. در غیر این صورت، اجرای پیمان دو طرفه ممکن‌ نیست و تاثیری در کاهش اثر تحریم‌ها بر ایران و روسیه نخواهد داشت. البته در گذشته نیز بحث‌هایی درباره جایگزینی دلار با یوان و روپیه مطرح بود که به مرحله اجرا نرسید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد دور زدن تحریم ها با جایگزینی روبل به جای دلار چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید