0

دستور رئیسی برای جبران بحران ناترازی انرژی ؛ هنوز هم دولت قبلی مقصر است!

دستور رئیسی برای جبران بحران ناترازی انرژی ؛ هنوز هم دولت قبلی مقصر است!
بازدید 52

[ad_1]

با وجود رتبه دوم ایران در ذخایر گازی در جهان، اما هنوز هم راهکارهای دولت سیزدهم برای رفع بحران ناترازی انرژی تنها متوجه اتهام به مردم و دولت قبلی است.

به گزارش مجله خبری آی تی و دیجیتال و به نقل از تجارت‌نیوز، دو سال از عمر دولت سیزدهم به سرعت گذشت و هنوز رئیسی و وزرای کابینه، خود را تنها میراث‌دار مشکلات موجود در دولت‌های قبلی دانسته و هیچ قصوری را متوجه خود نمی‌دانند. بااین‌حال حتی اگر عامل تمام مشکلات کنونی را دولت‌های قبل بدانیم، از دولتی که با برنامه 7000 صفحه‌ای پا به میدان گذاشته، انتظار می‌رفت بعد از گذشت بیش از دو سال از فعالیت خود، دست‌کم بخشی از مشکلات را رفع کند که ازجمله آن‌ها باید به بحران ناترازی انرژی اشاره داشت.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


راهکارهای دولت سیزدهم برای رفع بحران ناترازی انرژی

در این راستا، رسانه‌های دولتی در حالی عملکرد دولت را در حل بحران ناترازی انرژی در سال گذشته همراه با موفقیت قلمداد می‌کنند که هنوز یک سال هم از قطعی گاز صنایع و شبکه خانگی به علت برودت هوا حتی در دل پایتخت کشور نگذشته است.

این قطعی گاز در تعدادی از شهرستان‌ها همچون تربت جام به چند هفته نیز رسید. شدت این معضل به حدی بود که اهالی این شهرستان جهت تامین گرما به استفاده از توستر برقی، فر، آتش و پتو روی آوردند و با اوج‌گیری قطعی گاز در تربت جام، وزیر نفت شخصاً به این شهر سفر داشته و دستور پیگیری فوری حل مشکل را داد. بااین‌حال بنا به اعلام اهالی این شهرستان حضور وی نیز تنها جنبه تشریفاتی داشت.

از سوی دیگر سال پیش در اوج سرما و بارش برف، اظهارات جواد اوجی مبنی بر قصور مردم در قطعی گاز و بحران ناترازی انرژی، تحمل شرایط را برای مردم سخت‌تر از قبل کرد؛ این در حالی است که تعریف الگوی مصرف به‌منظور جلوگیری از قطعی و رفع بحران ناترازی انرژی نیز اصولاً بر عهده دولت‌ها قرار دارد.

حالا نیز با نزدیک شدن به روزهای سرد سال، دولت باز هم راهکاری جهت عبور از زمستان سخت ارائه نمی‌کند، بلکه با حوزه انرژی هم همچون بازارهای ارز و طلا رفتار کرده و تلاش دارد تا با دستور، اتهام‌زنی به دولت‌های قبل و مقصر جلوه‌دادن مردم تنها از مسئولیت خود در بروز بحران‌ها شانه خالی کند.

چنانکه روز قبل ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، طی جلسه شورای‌عالی انرژی دولت خود را میراث‌دار ناترازی شدید در عرصه انرژی عنوان کرد و به مدیران زیرمجموعه خود دستور داد با نقش دادن به مردم و استفاده از راهکارهای تشویقی پیش از تدابیر تنبیهی به شکل مؤثرتر و سریع‌تری به اهداف خود دست پیدا کنند.

پس از پایان این جلسه بلافاصله رسانه‌های نزدیک به دولت با وعده «گذر از زمستانی سرد» از «دستور رئیسی برای حل ناترازی انرژی» گزارش دادند. بااین‌حال باید منتظر ماند تا ببینیم که حل بحران ناترازی انرژی با دستور امکان‌پذیر است یا خیر.

بحران ناترازی انرژی

هم‌اکنون به نظر دولت رئیسی همچنان به روش حل بحران‌ها به روش گفتاردرمانی ادامه خواهد داد؛ زیرا در جلسه مذکور رئیسی با تاکید بر اهمیت مدیریت توأمان مصرف انرژی همراه با مدیریت تولید، به کم‌توجهی به مدیریت مصرف در سال‌های اخیر اشاره و بر برنامه‌ریزی موثر در این زمینه در کنار نظارت منظم و مستمر بر عملکرد دستگاه‌های مسئول و برخورد با هر گونه کم‌کاری دستگاه‌های مذکور تاکید کرد.

از طرف دیگر، کمبود گاز طی روزهای سرد مانند سال‌های گذشته در بازار انرژی کشور خسارات ایجاد کرد و بسیاری از صنایع در آستانه تعطیلی قرار گرفتند. با این وجود رئیس دولت سیزدهم همچنان با روش دستوری تلاش بر حل مشکلات دارد و سال جاری نیز در آستانه روزهای سرد دستور داد که از بحران ناترازی انرژی جلوگیری شود.

یکی دیگر از طرقی که دولت سیزدهم مانند مدال افتخار به آن می‌نگرد و دستاوردی بزرگ قلمدا د می‌کند نیز به تشکیل کارگروه سوخت زمستان ارتباط دارد که گفته می‌شود با تشکیل این کارگروه از زمستان سخت سال پیش جلوگیری شده، بااین‌حال آمار و ارقام روایتگر موضوع دیگری است. هرچند اوجی صرفاً راه حل را برای مدیریت بحران گاز مصاحبه‌های متعدد و الزام مردم به استفاده از کاپشن و جوراب در منزل می‌داند.

یکی دیگر از راهکارهای دولت برای حل بحران گاز در سال گذشته تشویق مردم به صرفه‌جویی و استفاده از لباس بیشتر بود علاوه بر این دولت به پلکانی کردن تعرفه‌ها نیز توجه داشت که این امر نیز برای مردم دردسرهای دوچندانی به‌بار آورد و از برخی استان‌ها گزارش دادند که برای آن‌ها قبض نجومی گاز صادر شده است.

درمجموع به نظر می‌رسد زمان آن رسیده تا دولت و دولتمردان از روش دستوری جهت حل مشکلات صرف‌نظر کنند و برای مردم و مشکلات آن‌ها اقدامات عملی را اجرایی سازند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص راهکارهای دولت سیزدهم برای رفع بحران ناترازی انرژی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید.

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید