0

درمان تمام بیماری‌های بشری با هوش مصنوعی ؛ پروژه جاه‌طلبانه همسر زاکربرگ!

درمان تمام بیماری‌های بشری با هوش مصنوعی ؛ پروژه جاه‌طلبانه همسر زاکربرگ!
بازدید 53


درمان تمام بیماری‌های بشری با هوش مصنوعی در آینده‌ای نزدیک رقم خواهد خورد. این پروژه عظیم توسط همسر مارک زاکربرگ اداره خواهد شد.
پریسلا چان، همسر مارک زاکربرگ، بنیانگذار متا، قصد دارد پروژه عظیم سازمان Chan Zuckerberg Initiative (CZI) را که هدف آن درمان تمام بیماری‌های بشری با هوش مصنوعی است، اداره کند. هدف این سازمان در اصل انجام پروژه‌های انسان‌دوستانه در هر موضوعی‌ست و حالا قصد دارد با فناوری‌های به‌کار رفته در CPUها، تکنولوژی هوش مصنوعی و علوم بیوانفورماتیک اقدام به کشف و درمان همه بیماری‌ها کند.

بیشتر بخوانید: ظهور یک بیماری ناشناخته جدید در ساحل عاج با 7 قربانی

درمان تمام بیماری‌های بشری با هوش مصنوعی میسر خواهد شد

سازمان Chan Zuckerberg Initiative (CZI) که در سال 2016 تاسیس شده، به‌عنوان یک پلتفرم فناوری با هدف ترویج انسان دوستی و افزایش پتانسیل هر فرد، در حوزه‌های مختلفی از جمله آموزش، عدالت و سلامت فعالیت می‌کند. جدیدترین پروژه این سازمان ارائه طرحی است که به واسطه آن بتوان تمامی بیماری‌های بشر را تا پایان قرن بیست و یکم به‌صورت کامل، شناسایی و درمان نمود و از وقوع مجدد آنها پیشگیری کرد.

بنابر گزارش engadget، موسسه غیرانتفاعی ابتکار چان زاکربرگ (CZI)، سازمان بشردوستانه‌ای که در سال 2015 توسط پریسیلا چان و همسرش مارک زاکربرگ ایجاد شد، امروز یک ابتکار جدید و جسورانه را معرفی کرده که به‌صورت یک سیستم مولد هوش مصنوعی قصد دارد امور متفاوتی را دنبال کند. این موسسه که در حال حاضر به فکر تامین مالی و ساخت یک خوشه GPU پیشرفته است قصد دارد از هوش مصنوعی برای ایجاد مدل‌های پیش‌بینی سلول‌های سالم و بیمار استفاده کند.

درمان تمام بیماری‌های بشری با هوش مصنوعی پروژه جاه‌طلبانه همسر زاکربرگ!.JPG

CZI امیدوار است که خروجی کار این پروژه به پژوهشگران در درک بهتر ساختار سلول‌های بدن انسان و واکنش‌های سلولی کمک کنند. این گروه بر این باور است که مجموعه‌ای از رایانه‌ها به آن کمک می‌کند تا به هدف فوق‌العاده خود یعنی کمک به «درمان، پیشگیری یا مدیریت همه بیماری‌ها تا پایان این قرن» دست یابد.

جف مک گرگور، معاون ارتباطات CZI در بیانیه‌ای پیرامون این طرح به رسانه‌ها، پروژه مذکور را این‌طور توصیف نموده است:

این روزها محققان بیش از هر زمان دیگری در مورد میلیاردها سلول در بدن ما اطلاعات جمع‌آوری می‌کنند و بررسی و دسته‌بندی انبوه این اطلاعات و پژوهش‌ها این اطلاعات برای بشر تقریباً غیرممکن است. برای مثال در این زمینه می‌توان نشان داد که فقط از یک سلول منفرد می‌توان برای کسب اطلاعات سطح بالا، بیش از 83 هزار عکس با وضوح نانومتری را تهیه و دسته‌بندی کرد. حالا غربال کردن، دسته‌بندی، بررسی و استخراج نتایج جایی است که می‌توان هوش مصنوعی را وارد نموده و از توان بررسی و تحلیل آن برای رسیدن به اهداف هر طرحی استفاده نمود.

برای رسیدن به این هدف، CZI طرحی جالب توجه را پیشنهاد داده که در آن از یک سیستم مولد با کارت‌های گرافیک رده بالا استفاده شود. در واقع این سیستم از یک خوشه پردازشی با بیش از 1000 پردازنده گرافیکی برای آموزش مدل‌های زبان بزرگ هوش مصنوعی (LLM) بر روی سلول‌های انسانی استفاده خواهد کرد. مک گرگور در این زمینه می‌گوید: «مدل‌های زبانی بزرگ در کمک به درک ساختار پروتئین کار قابل توجهی انجام داده‌اند، و ما فکر می‌کنیم که آنها به‌همان اندازه در درک ساختارهای پیچیده‌تر مانند سلول‌ها نیز می‌توانند عالی عمل کنند.»

درمان تمام بیماری‌های بشری با هوش مصنوعی پروژه جاه‌طلبانه همسر زاکربرگ!.JPG
درمان تمام بیماری‌های بشری با هوش مصنوعی

در رویدادی که برای تشریح این طرح نیز برگزار شد، پریسیا چان مثال‌های دیگری را از قابلیت‌های تجمیع توان پردازشی گسترده فهرست نموده است. چان معتقد است که استفاده از LLM می‌تواند با مشکلات زیست‌پزشکی مقابله نموده و انقلابی بزرگ در این زمینه ایجاد کند:

«مدل‌های هوش مصنوعی می‌توانند پیش‌بینی کنند که یک سلول ایمنی چگونه به عفونت پاسخ می‌دهد، وقتی کودکی با یک بیماری نادر به‌دنیا می‌آید در سطح سلولی چه اتفاقی می‌افتد، یا حتی بدن بیمار چگونه به یک داروی جدید واکنش نشان می‌دهد. ما امیدواریم که این تلاش مشترک بینش جدیدی در مورد ویژگی‌های اساسی سلول‌های ما ایجاد کند.»

این گروه خوشه‌های GPU را به عنوان یکی از اولین نمونه‌هایی توصیف می‌کنند که مدل‌های «در دسترس آزاد» سلول‌های انسانی را تقویت نموده و پیشنهاد می‌کنند که این سرمایه‌گذاری می‌تواند چه بستر پرارزشی برای محققانی که بودجه محدودی داشته و در عین حال ایده‌های درخشان دارند، به همراه داشته باشد.

در ادامه CZI اعلام نموده که نمونه‌هایی از داده‌هایی که مدل‌ها روی آنها آموزش خواهند داد، شامل داده‌هایی است که توسط موسسات زیرمجموعه این سازمان غیرانتفاعی و مجموعه داده‌های ارائه شده توسط دانشمندان دیگر در دسترس عموم قرار گرفته‌اند. استفان کویک، رئیس گروه دانش در CZI، یکی از اهداف این پروژه را ایجاد یک «شبیه‌ساز زیست‌شناسی مجازی» توصیف می‌کند.

درمان تمام بیماری‌های بشری با هوش مصنوعی پروژه جاه‌طلبانه همسر زاکربرگ!

مارک زاکربرگ که خود نیز در این موسسه اقدامات نظارتی انجام می‌دهد نیز در مراسم رونمایی از طرح مذکور نظر خود درباره طرح شناسایی سلولی را اینطور بیان کرده است: «هوش مصنوعی در حال ایجاد فرصت‌های جدیدی در زیست پزشکی است و ساخت یک خوشه محاسباتی با کارایی بالا که به تحقیقات علوم زیستی اختصاص داده شده، پیشرفت در سوالات مهم علمی در مورد نحوه عملکرد سلول‌های ما را تسریع خواهد کرد.»

توسعه مدل‌های دیجیتالی که قادر به پیش‌بینی انواع سلول‌ها و حالات سلولی از روی ژنوم هستند، به محققان کمک می‌کند تا سلول‌های ما و نحوه رفتار آنها در سلامت و بیماری را بهتر درک کنند.

CZI با ارائه دسترسی آزاد و رایگان به این پایگاه داده عظیم، به تسریع و توسعه پژوهش‌های علمی در حوزه سلامت بشر کمک خواهد کرد. این سرویس، که در حال حاضر برای پژوهشگران، پزشکان و دانشجویان قابل استفاده شده و قصد دارد تا در آینده نزدیک برای عموم مردم نیز باز شود. با استفاده از این سرویس، محققان می‌توانند به‌راحتی به داده‌های علوم زنده‌دار دسترسی پیدا نموده، آنها را جستجو، فیلتر، مقایسه و تحلیل کنند و از آنها برای بهبود سلامت خود و دیگران استفاده نمایند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره درمان تمام بیماری‌های بشری با هوش مصنوعی چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

.

منبع: شهر سخت افزار

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید