0

دانشمندان خواب دیدن عنکبوت ها را تایید کردند

دانشمندان خواب دیدن عنکبوت ها را تایید کردند
بازدید 221


دانشمندان به تازگی در طول تحقیقات خود، درباره خواب دیدن عنکبوت ها به نتایج شگفت انگیزی دست یافته‌اند که می‌تواند خواب دیدن حیوانات را ثابت کند.

سگ‌ها، پرندگان و بسیاری از حیوانات، درست مانند انسان‌ها می‌توانند رویا دیدن را در طول خواب تجربه کنند. حال به تازگی یک پژوهش و مطالعه جدید نشان داده است که حتی عنکبوت‌ها نیز مرحله‌ای که مرتبط با رویا دیدن است را در طول خواب تجربه می‌کنند. در حقیقت این پژوهش می‌تواند خواب دیدن عنکبوت ها را ثابت کند.

آبان تتر

این مرحله از خواب با تغییرات و حرکات سریع چشم همراه است و از این طریق دانشمندان توانسته‌اند وجود چنین مرحله‌ای در خواب عنکبوت‌ها را به اثبات برسانند.

پال شاو (Paul Shaw)، استاد علوم اعصاب در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس که در این تحقیقات هم شرکت داشته است، ادعا کرده که این یافته‌ها درک و فهم دانشمندان از چگونگی و کیفیت خواب حیوانات مختلف را تغییر می‌دهند.

بیشتر بخوانید: ناشنوایان با این عینک واقعیت افزوده می‌توانند مکالمه‌ها را بخوانند!

تایید خواب دیدن عنکبوت ها

در این پژوهش که روز دوشنبه در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است، محققان ویدئوهای فروسرخی را که از ده‌ها عنکبوت جوان در طول خوابشان ضبط کرده بودند، بررسی کردند.

این عنکبوت‌های جوان و کوچک که طعمه‌های خود را با قدرت بینایی و جهش بی‌نظیرشان شکار می‌کنند، در طول شب در حالی که به یک رشته ابریشم آویزان شده بودند به صورت وارونه می‌خوابیدند.

بر اساس آنچه محققان در این ویدئوها مشاهده کرده‌اند، عنکبوت‌ها در طول شب به‌طور دوره‌ای پاهای خود را به صورت حلقه‌ای و دایره‌ای حرکت می‌دهند. این اتفاق ناشی از جابجایی سریع لوله‌های شبکیه عنکبوت‌ها است.

این امر نشان می‌دهد که عنکبوت‌ها در حال تجربه حرکت سریع چشم یا مرحله ای از خواب به نام REM هستند. دوره‌های خواب REM هر 15 تا 20 دقیقه اتفاق می‌افتد و هر دوره حدود 90 ثانیه به طول می‌انجامد.

خواب دیدن عنکبوت ها

بدن در حال رشد عنکبوت‌های جوان تقریبا شفاف است و این مسئله تشخیص حرکات لوله‌های شبکیه آن‌ها را ممکن می‌سازد. انقباض و پیچ‌خوردن در پاهای گونه‌ای از عنکبوت‌های بالغ به نام عنکبوت پرشی نیز مشاهده شده است اما شفاف نبودن بدن آن‌ها تعقیب حرکات لوله‌های شبکیه‌شان را دشوار و گاهی غیرممکن می‌کند. دانیلا روسلر (Daniela Roessler)، دانشجوی فوق‌دکتری در دانشگاه کنستانز آلمان (Konstanz) و نویسنده اصلی این پژوهش، می‌گوید:

وقتی برای اولین بار این انقباض‌ها و حرکات را در عنکبوت‌ها مشاهده کردم، بسیار شگفت زده شدم چرا که این حرکات شبیه زمانی بود که گربه‌ها و سگ‌ها خواب می‌بینند.

دکتر شاو نیز در این زمینه گفته است که اگر عنکبوت‌ها مرحله REM را در طول خواب شبانه خود داشته باشند، دانش ما هم از این طریق درباره REM تکامل می‌یابد. او همچنین افزود که روز به روز تعداد و انواع حیواناتی که این حالت انسانی یعنی رویا دیدن را از خود نشان می‌دهند در حال افزایش است.

با این حال دکتر شاو از اینکه عنکبوت‌ها خواب REM را تجربه می‌کنند، زیاد تعجب نکرده است زیرا عنکبوت‌ها مغز کوچک ولی بسیار پیچیده‌ای دارند.

خواب دیدن عنکبوت ها

در انسان‌ها، مرحله REM معمولا حدود 90 دقیقه پس از شروع خواب رخ می‌دهد و تا زمان بیدار شدن به صورت دوره‌ای تکرار می‌شود. تحقیقات روی انسان‌ها نشان داده است که فعالیت مغز در طول مرحله REM افزایش یافته و همین امر موجب رویا دیدن در این دوره می‌شود.

خواب REM در حیوانات دیگری مانند سپیداج، نخستیان، سگ‌ها و پرندگان نیز مشاهده شده است. البته حیوانات برخلاف انسان‌ها نمی‌توانند رویاهای خود را به یاد بیاورند، اما دکتر شاو می‌گوید:

تحقیقات نشان داده است که فعالیت مغزی ثبت شده هنگام دویدن آزمایشی موش‌ها در هزارتو، مشابه فعالیت مغزی حیوانات حین تجربه مرحله REM خواب است که نشان می‌دهد حیوانات در طول رویاهایشان در حال انجام فعالیت‌های روزانه خود هستند.

البته طبق گفته‌های دکتر روسلر محققان حاضر در این پژوهش موفق نشده‌اند که فعالیت مغزی عنکبوت‌های کوچک را ثبت کنند. اما او معتقد است که حرکات عنکبوت‌ها نشان می‌دهند که آن‌ها در حال خواب دیدن هستند و احتمالا در آن خواب‌ها فعالیت‌های روزانه خود را تکرار می‌کنند. بنابراین تمام این یافته‌ها بر اساس حدس و گمان بوده و دانشمندان برای اثبات علمی آن به زمان بیشتری نیاز دارند.

همچنین دکتر روسلر گفته است که آزمایش دیگری را برای مقایسه حرکات چشم عنکبوت‌ها در هنگام بیداری و در طول خواب REM برنامه ریزی کرده است. اگر در این آزمایش فعالیت چشمی عنکبوت‌ها در زمان خواب و بیداری یکسان باشد، عنکبوت‌ها در حال تکرار فعالیت‌های روزانه خود در طول خوابشان هستند. برای مثال، اگر حرکات چشم عنکبوت هنگام دیدن یک مگس با حرکات چشم او در طول خواب مطابقت داشته باشد به این معنا است که احتمالا عنکبوت خواب یک مگس را می‌بیند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما کاربران مجله خبری آی تی و دیجیتال درباره خواب دیدن عنکبوت ها چیست؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با مجله خبری آی تی و دیجیتال به اشتراک بگذارید.

منبع: WSJ

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید