0

خودروهای وارداتی از کدام برندهای خارجی هستند ؟

خودروهای وارداتی از کدام برندهای خارجی هستند ؟
بازدید 82

[ad_1]

خودروهای وارداتی از کدام برندهای خارجی هستند ؟‌ این سوالی است که از زمان مشخص شدن شرکت‌های مجاز واردکننده خودرو مطرح شده است و می‌کوشیم در این مطلب به آن پاسخ دهیم.

فهرست واردکنندگان خودرو در حالی منتشر شده که بسیاری از بازیگران پیشین بازار خودرو ایران، نقشی در واردات نخواهند داشت و نقش اول واردات خودرو به خودروسازان و مونتاژکاران واگذار شده است. بر این اساس و با بررسی بندهای آیین‌نامه واردات خودرو، ما در مجله خبری آی تی و دیجیتال سعی کردیم فهرستی از برندهایی که ممکن است خودروهای آن‌ها وارد بازار کشور شود تهیه کنیم. اما خودروهای وارداتی از کدام برندهای خارجی هستند ؟

بیشتر بخوانید: خودرو فونیکس FX توسط مدیران خودرو معرفی شد؛ مشخصات، آپشن‌ها و قیمت

خودروهای وارداتی از کدام برندهای خارجی هستند ؟

بنابراین فهرست، واردکنندگان مجاز خودرو در سال جدید، پارس خودرو، سایپا، سایپا سیتروئن، خودروسازی فردا، کرمان موتور، مکث‌موتور و آرین موتور پویا هستند.

با توجه به ماهیت این شرکت‌ها، سوابق آن‌ها در تولید، مونتاژ و البته واردات خودرو، به نظر می‌رسد که عموم خودروهایی که وارد کشور خواهند شد، پیش از این به بازار کشور عرضه‌ شده باشند، از جمله هیواندای، فولکس، نیسان و البته چند برند چینی. در گذشته بازیگران اصلی و دارای نمایندگی در حوزه واردات خودرو، شرکت‌های خصوصی غیرتولیدی محسوب می‌شدند که ماهیت وجودی‌شان به طور کامل واردات بود و از همین رو رقابتی نسبی با خودروهای تولید داخل ایجاد شده بود. هرچند واردات توسط خودروسازان کشور بی‌سابقه نیست، اما در گذشته بسیار محدود و در اقلیت بود.

خودروهای وارداتی از کدام برندهای خارجی هستند ؟
منبع تصویر: فردای اقتصاد

حال اما وضعیت دگرگون شده و اختیار واردات صرفا دست خودروسازان و مونتاژکارانی است که به نوعی انحصار در بازار خودرو کشور دست یافته‌اند. در واقع وزارت صمت، عمدا یا سهوا آیین‌نامه واردات خودرو را به نحوی تدوین کرد که بازیگران قدیمی میل یا حتی در مواردی امکان فعالیت در این زمینه را نداشته باشند و خودروسازان و مونتاژکاران وارد گود شوند.

با این شرایط اگر غیبت بازیگران قدیمی عرضه واردات ادامه پیدا کند، عملا انحصار خودروسازان از تولید به واردات نیز سرایت می‌کند و در نتیجه طبعا این موضوع برای مشتریان جالب نیست. نکته دیگر در خصوص لیست واردکنندگان خودرو این است که ورود خودرو باید توسط این شرکت‌ها در قالب انتقال فناوری انجام شود و به تولید منجر شود. اما این موضوع تا زمانی که تحریم‌ها در میان باشد عملا غیرممکن است. البته گفتنی است که بنابر اعلام وزارت صمت، امکان اضافه شدن نام شرکت‌های جدید به این فهرست وجود دارد. اما خودروهای وارداتی از کدام برندهای خارجی هستند ؟

واردات خودرو از چه برندهایی انجام می‌شود؟

هفت شرکت خودروسازی که موفق به دریافت مجوز از سوی وزارت صمت شده‌اند، فرایند ثبت سفارش را آغاز کرده‌اند. این شرکت‌های پیش از این با برخی خودروسازان خارجی همکاری‌هایی داشته‌اند و به فرض احتمال همکاری مجدد با همین برندها، انتظار می‌رود هر یک محصولات زیر را وارد بازار کنند:

کرمان موتور

با توجه به سابقه همکاری کرمان موتور با برند شناخته‌شده و مطرح هیوندایی، و البته ادعای اخیر مدیرعامل کرمان موتور، احتمال بازگشت هیوندایی به بازار ایران یکی از قوی‌ترین احتمالات است. مدیرعامل کرمان موتور مدعی شده بود که شرکت کره‌ای خود مایل به بازگشت به ایران است و برای این موضوع پیشقدم شده است.

کرمان موتور که به عنوان مونتاژکننده محصولات جک و لیفان در ایران شناخته می‌شود، در حال حاضر یک هلدینگ خودرویی بزرگ است که قرار بود در فاز اول همکاری خود با هیوندای آی 10، آی 20، النترا و سانتافه را با همکاری این شرکت کره‌ای مونتاژ کند.

آرین موتور

آرین موتور نیز پیش از ممنوعیت واردات خودرو در سال 97، واردکننده رسمی محصولات میتسوبیشی و DS (برند لوکس سیتروئن) و محصولات سنگین هیتاچی بود و احتمالا امسال هم بنابر شایعات، قصد واردات خودروهای میتسوبیشی را دارد.

پارس خودرو

پارس خودرو و سایپا سابقه همکاری طولانی مدت از دهه 60 و 70 با رنو را دارند. پارس خودرو از سال 83 نیز همکاری تجاری خود با رنو را از سر گرفت و مسئولیت تولید تندر 90 و مگان به آن سپرده شد. رنو کولیوس و ساندرو نیز از دیگر محصولات خودروساز فرانسوی بودند که در دهه 90 توسط این خودروساز مونتاژ می‌شدند.

سایپا

گروه خودروسازی سایپا نیز سابقه همکاری با برندهای زوتی و چانگان را دارد و احتمالا به سراغ همین برندها می‌روند، اما به گفته مدیرعامل این شرکت، سایپا مذاکراتی هم با رنو داشته است. از سویی اخیر خبری مبنی بر واردات برخی مدل‌های کیا از جمله کیا سراتو 2022 توسط سایپا به ایران مطرح شد.

سایپا سیتروئن

در بخش قبل گفتیم که احتمال دارد سایپا با رنو وارد همکاری شود، اما بعید نیست که این شرکت واردات محصولات رنو را از طریق زیرمجموعه خود یعنی سایپا سیتروئن دنبال کند. این زیرمجموعه هم اکنون محصولاتی چون ساینا و تیبا را تولید می‌کند و آنطور که از نام آن مشخص است، احتمالا واردات از رنو از طریق آن انجام می‌شود. البته باید دید که با سقف 20 هزار دلاری واردات خودرو، سایپا سیتروئن امکان واردات خودرو به ایران را دارد یا نه!

خودروسازی فردا

فردا موتورز فعالیت اصلی خود را از سال 1396 و با مونتاژ و عرضه ام جی RX5 آغاز کرد. بعد از آن فردا موتورز شروع به مونتاژ محصولات دانگ فنگ را آغاز کرد. فردا موتورز همچنین سدان چانگان آلسوین را به عنوان چهارمین خودرو مونتاژی خود با نشان فردا موتورز روانه بازار کرد. T5 جدیدترین محصول این شرکت نیز یک خودرو مونتاژی از دانگ فنگ است. با این اوصاف از این شرکت انتظار می‌رود به سراغ خودروسازان چینی برود.

مکث موتور

مکث موتور در حقیقت زیر مجموعه خودروسازی ماموت است که ید طولائی در واردات خودرو داشته است. ماموت خودرو در سال 1395 رسما نمایندگی فولکس واگن را دریافت کرد. بعد از ممنوعیت واردات خودرو در سال 1397، ماموت به سراغ خودروسازان چینی رفت و با خودروسازی دایون وارد همکاری شد که نتیجه آن، تولید پیکاپ دایون 75 در سال 1400 بود. ماموت سپس برند جدیدی به نام مکث موتور تاسیس کرد و نام پیکاپ دایون را نیز به کلوت تغییر داد. بعد از تولید دو مدل خودروی دایون، مکث موتور سومین محصول خود را از خودروسازی چینی بایک انتخاب کرد و بایک روژیانگ X5 را با نام تیارا روانه بازار ایران کرد.

بیشتر بخوانید:

به نظر شما خودروهای وارداتی از کدام برندهای خارجی هستند ؟‌ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید