0

خواجه سیدظریف چشتی کیست و چرا در هند به قتل رسید؟

خواجه سیدظریف چشتی کیست و چرا در هند به قتل رسید؟
بازدید 166


برخی از رسانه‌های هندی خبر از قتل یک شهروند افغانستان داده‌اند که ادعای رهبری مذهبی داشته است. اما خواجه سیدظریف چشتی کیست و چرا در هند به قتل رسید؟

برخی از رسانه‌های هندی از ساعاتی پیش خبر از بازداشت فردی مظنون به قتل خواجه سید ظریف چشتی را داده‌اند که مدعی رهبری مذهبی بوده است. همزمان با کشته شدن این فرد در هند، وزارت داخله طالبان نیز تایید کرده که انورالحق جبارخیل که از چهره‌های به نام فضای رسانه‌ای افغانستان بود و خود را فیلسوف می‌دانست، به قتل رسیده است. این دو قتل واکنش‌های مختلفی در فضای مجازی در پی داشته است.

مستر بلیط

بیشتر بخوانید: کابینه دولت طالبان در افغانستان شامل چه کسانی است؟

خواجه سیدظریف چشتی کیست

ساچین پتل، یکی از مقامات پلیس ایالت مهارشترا در هند گفته که روز سه شنبه 14 سرطان/تیر یک «پناهجوی افغانی در یوئل در حومه ایالت مهارشترا ، از سوی راننده و سه همدست راننده به ضرب گلوله به قتل رسید».

این مقام پلیس هند ضمن تاکید بر روند ادامه‌دار تحقیقات، از بازداشت یک مظنون احتمالی در رابطه با این قتل خبر داده است. خواجه سیدظریف چشتی از اهالی هرات بود که به ظریف بابا معروف بود و در سالیان اخبر در هند زندگی می‌کرد. او در شبکه‌هیا اجتماعی خود را «قطب و مسندنشین سلسله چشتیه» معرفی می‌کرد. چشتیه سلسله‌ای از تصوف در افغانستان و هند است که پیروان زیادی دارد.

پلیس مهارشترا انگیزه قتل ظریف چشتی را رسما اعلام نکرده است اما گفته است که بنظر می‌رسد «نزاع بر سر ملک و دارایی» یکی از انگیزه‌های قتل باشد.

خواجه سیدظریف چشتی کیست و چرا در هند به قتل رسید؟

به گفته پلیس هند، سیدظریف منابع درآمدی متعددی داشته و علاوه بر فعالیت در یوتیوب، از کمک‌های نقدی فراوانی از سوی پیروان خود در سراسر جهان بهره‌مند بوده است.

آقای چشتی در هند املاک زیادی داشته، اما پلیس هند می‌گوید بنابر قوانین هند امکان خرید زمین توسط پناهجو در این کشور وجود ندارد. در نتیجه آقای چشتی با دور زدن قانون، و با کمک شهروندان هندی به نام آن‌ها ملک و زمین خریداری می‌کرده است.

نظر به گزارش رسانه‌های هندی، ظریف چشتی چهارسال پیش به هند رفته و قبلا در شهرهای دهلی و کرناتک زندگی کرده‌ است. «ظریف بابا» در زمان کوتاهی در هند به شهرت زیادی رسید و در شبکه‌های اجتماعی حضور پررنگی داشت. ویدیوهایی که از سیدظریف در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شد، واکنش‌های زیادی در میان کاربران افغان به دنبال داشت. حالا هم قتل او واکنش‌های زیادی به همراه داشته است.

بیشتر بخوانید:

خواجه سیدظریف چشتی کیست و چرا در هند به قتل رسید؟ به نظر شما علت ماجرا چیست؟

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید