0

خط فقر به 20 میلیون تومان رسید

خط فقر به زیر 18 میلیون تومان رسید
بازدید 194


خط فقر به 20 میلیون تومان رسید. افشین حق پرست کارشناس علوم اقتصادی دلیل این اتفاق را در ایجاد نقدینگی می‌داند که میزان آن روزانه به 2700 میلیارد تومان می رسد.

در حالی خط فقر به 20 میلیون تومان رسید که در موقعیت مشابه در سال گذشته این رقم به طور تقریبی 10 میلیون تومان بود. البته آماری که معمولا از جانب مسئولین در این باره اعلام می‌شود با چیزی که مردم با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند تفاوت فاحشی دارد.

بیشتر بخوانید: ضرر قطعی اینترنت تا امروز 27 هزار میلیارد تومان ؛ دوبرابر درآمد نفتی ایران در یکسال!

خط فقر به 20 میلیون تومان رسید

افشین حق‌پرست با بیان این گفته که: «پیش‌بینی می‌شود خط فقر تا پایان سال به بالای 17 میلیون تومان برسد.» تلویحا اعلام کرده که خط فقر به 20 میلیون تومان رسید.

حق‌پرست درباره اینکه تورم در کشور یک بیماری پولی بنیان برکن است اظهار داشت:

«تورم در کشور ما یک بیماری پولی بنیان برکن است که به دست بانک مرکزی و شبه بانکهای آن خلق می شود. متأسفانه از ۵۲ سال قبل که سازمان برنامه به سازمان برنامه و بودجه تغییر پیدا کرد از نظر ورود ارز برای هزینه کرد، دچار مشکل شدیم و معضل تورمی ما آغاز شد.»

خط فقر به زیر 18 میلیون تومان رسید

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه تورم یک تقدیر یا بلای آسمانی نیست گفت:« بزرگترین فرودگاه دنیا در امارات قرار گرفته و سوال این است که چرا تورم در این کشور و ۱۸۰ کشور دیگر مهار شده و صرفاً در چهار کشور دنیا که ما جزو آنها هستیم مهار نمی‌شود؟ تورم نه یک تقدیر و بلای آسمانی است و نه یک سانحه طبیعی بلکه یک اتفاق پولی است که ناشی از افزایش نقدینگی در کشورمان اتفاق می‌افتد.» حق‌پرست افزود:

«در حال حاضر روزانه ۲۷۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در حال خلق شدن است و پیش‌بینی می‌شود که خط فقر تا پایان سال به بالای ۱۷ میلیون تومان برسد و این به معنای ورشکستگی اقتصاد و ندانم کاری اقتصادی است.»

به باور افشین حق‌پرست عدم ارتباط بانکی کشور موجب عدم جذب سرمایه می‌شود، در این باره توضیح می‌دهد: «عدم ارتباط بانکی کشور موجب عدم جذب سرمایه شده و در عین حال موفق به جلوگیری از فرار سرمایه معنوی و پولی نیز نشدیم و پول‌ها در حال فرار از کشور هستند.» همچنین دربره درآمدهای دولت گفت: «متأسفانه سر بزرگ هزینه های دولت بر تن نحیف درآمدهای آن سنگینی می‌کند و هزینه‌های دولت هم قابل کم شدن نیست.»

همچنین بیان داشت: «عدم استقلال بانک مرکزی موجب شده که برخی انحراف از معیارها اتفاق بیفتد به عنوان نمونه در سال گذشته ۷۰۵ هزار میلیارد تومان خرید ملک از سوی بانکها صورت گرفته و همین باعث تورم شده است.»

خط فقر به زیر 18 میلیون تومان رسید

در این رابطه دکتر امین دلیری معاون سابق وزیر اقتصاد می گوید: «ما قبل و بعد از انقلاب کمابیش تورم داشتیم اما تورم ساختاری از سال ۱۳۵۳ و با افزایش قیمت نفت در کشور شکل گرفت.»

دلیری دلیل اصلی این تورم را در شاخص های وارداتی، رشد سرسام آور نقدینگی، میزان تولید ناخالص داخلی و غیر نفتی و نرخ سود بانکی می داند. ایشان در این زمینه اظهار داشت:

«در حال حاضر دو عامل بیشترین تأثیر را بر تورم دارند که عبارتند از تغییر نرخ ارز و کسری بودجه.»

همچنین افزود: «هر یک درصد رشد اقتصادی ۳۶ درصد از نرخ تورم می کاهد و در مقابل به ازای هر یک درصد رشد شاخص قیمت کالاهای وارداتی، نرخ تورم ۳۳ درصد افزایش پیدا می کند.»

امین دلیری اعتفاد دارد که: «تأمین کسری بودجه از هر راهی، موجب گرفتاری در کشور می‌شود و جبران کسری بودجه از طریق فروش ارز هم بدترین راهکار است و لذا برای تأمین این کسری نباید به هر وسیله‌ای دست زد.»

گفتنی است، حمید حاجی اسماعیلی کارشناس حوزه بازار با اشاره به اینکه خط فقر نسبی در تهران و کلانشهرا به 20 میلیون تومان رسیده است و 65 میلیون ایرانی دچار فقر مطلق یا نسبی هستند گفته:

وقتی دریک کشور ۸۴ میلیونی ۶۵ میلیون نفر ازجمعیت به انحاء مختلف با عوارض فقردست و پنجه نرم می‌کنند، چگونه می‌توان ازعادی بودن شرایط دم زد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره اینکه خط فقر به 20 میلیون تومان رسید چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید