0

خداحافظی شورای رقابت با قیمت‌گذاری خودرو؛ چالش جدید وزارت صمت!

خداحافظی شورای رقابت با قیمت‌گذاری خودرو؛ چالش جدید وزارت صمت!
بازدید 30

[ad_1]

طی صحبت‌های انجام دیروز در صحن علنی مجلس به نظر می‌رسد تغییرات مهمی در صنعت خودروسازی انجام شده که بر همین اساس شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو کناره‌گیری کرده است.

با توجه به انتقادات اخیر که نسبت به صنعت خودروسازی کشور شده به نظر می‌رسد تغییرات مهمی در راه است بر همین اساس اعلام شد که شورای رقابت با اکثریت آرا حاضرین از قیمت‌گذاری خودرو کناره‌گیری کرده و دستورالعمل مصوبه ۵۴۳ تنظیم بازار خودرو این مسئولیت را به وزارت صمت به عنوان سیاستگذار و تنظیم‌گر فنی این صنعت واگذار کرد.

بیشتر بخوانید: طرح فروش پراید وانت دی 1402 [+شرایط و قیمت]

سپهر دادجوی توکلی سخنگوی شورای رقابت، با توجه به تغییرات انجام شده در این صنعت افزود: «در جلسه ۶۳۲، اعضای شورای رقابت چهار اصلاح در خصوص فرایند محاسبه و ابلاغ قیمت‌ها، مشمولین قانون حمایت از خانواده و جمعیت و خودروهای فرسوده، سامانه یکپارچه و اختیار پیشنهاد برای تنظیم بازار بر اساس کف عرضه را در دستورالعمل ۵۴۳ اصلاح کرد.»

طی صحبت‌های انجام شده دیروز در صحن علنی مجلس رشیدی کوچی از وزیر صمت خواسته بود که تغییراتی را در صنعت خودروسازی در جهت بهبود وضعیت در نظر بگیرد. امروز اعلام شده که شورای رقابت با اکثریت آرا حاضرین از قیمت‌گذاری خودرو کناره‌گیری کرده و این بخش با نظر و بازرسی وزیر صمت انجام خواهد شد بر همین اساس از این پس عرضه‌کنندگان خودرو باید در زمان بستن قرارداد فروش تمام مشخصات خودرو و خریداران را در سامانه یکپارچه عرضه ثبت کنند که نظارت بر آن برعهده وزارت صمت است.

این بند جایگزین بند ۵ ماده ۵ دستورالعمل می شود و ماهیت عرضه و کارکرد سامانه به اقتضا تغییر خواهد کرد.

سخنگوی شورای رقابت می‌گوید: «بر اساس این اصلاحات از این پس نظارت شورا در خصوص محاسبه و ابلاغ محاسبه، پسینی بوده و وزارت صمت مکلف است قیمت های محاسبه شده توسط سازمان حمایت را راسا ابلاغ نماید و چنانچه در نحوه اجرا شاهد ایراد باشیم ، شورا ورود خواهد کرد.»

توکلی افزود: «همچنین بندی به دستورالعمل اضافه شده که در آن وزارت صمت می تواند پیشنهادی جهت خروج برخی خودروها از شمول ضابطه قیمتی ماده ۳ و شرایط طرف تقاضای موضوع ماده۴ دستورالعمل ، با تعیین کف مقدار عرضه به شورا ارایه دهد و شورا پس از بررسی در این مورد اعلام رای می کند. که هدف این بند کاهش دامنه قیمت گذاری است.»

وی خاطرنشان کرد: «وفق مصوبه اخیر ، تحلیل متخصصان بر برونداد موثر این دستورالعمل به عنوان یکی از شاخص های تنظیم این بازار صحه گذاشته که گام های موثری بوده است لکن همچنان این بازار انحصاری و از درجه تمرکز بالایی برخوردار است.»

بیشتر بخوانید: 

نظر شما درباره‌ی این تصمیم شورای رقابت چیست؟ لطفا  دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال به اشتراک بگذارید.

[ad_2]

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید